مثل عنوان بندی فلم و تصاویر متحرک طراحی شده

ما انتظار داشتیم که همه پردازندههای گرافیکی موبایل پس از رویداد اینتل راهاندازی شوند، اما باز هم، اینتل با تاریخ انتشار بسیار مبهم کاربران را منتظر می گذارد. اما، سرانجام در روز معماری اینتل در سال 2021، نگاهی عمیقتر و رسمیتر به این معماری داشتیم. این برنامه تمام جوانب کارت گرافیک را بررسی و تست میکند و به کارت گرافیک امتیاز میدهد . اینتل امیدوار است در نهایت با کارت گرافیک سری Intel Xe خود در بازار رقابتی GPU خودی نشان دهد. کارت گرافیک اینتل Xe در راه است، اما دقیقا چیست؟ و اما گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. برعکس، آنها می دانند که چه کار می کنند. با این حال هنوز هم کاربران حرفهای گرافیک و علاقهمندان به بازیهای سنگین کامپیوتری باید یک پردازنده گرافیکی اختصاصی برای رایانه خود تهیه کنند. GPU ابزاری است شامل تعدادی عملگر ابتدایی گرافیکی، که باعث میشود نسبت به CPU در خلق تصاویر بر صفحه نمایشگر بسیار سریعتر عمل کنند.

از جملهٔ این تکنیکها میتوان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده میشود. در بسیاری از این بازیها (PUBG، Forza Horizon 5، Cold War و غیره)، استفاده از GPU بسیار کم است که منجر به لگ و میانگین فریمتایمهای پایین میشود. البته در این آمار، پردازندههای گرافیکی مجتمع با CPU اینتل نیز محاسبه شدهاند. Intel Arc A350M و A370M اکنون به طور رسمی در لپتاپها (از 899 دلار به بالا) عرضه شدهاند. با توجه به کند بودن آن، باید به طور قابل توجهی ارزان تر از AMD و NVIDIA باشد. به طور خاص، بلوک ساختمان محاسباتی اینتل، Xe-Core. بر اساس توضیحات اینتل، هر VE دارای 8 ALU است. به خاطر داشته باشید که SKUها و مشخصات ذکر شده در جدول بالا همچنان بر اساس اطلاعات درز شایعات هستند. آنها مشخصات پردازنده های گرافیکی موبایل اینتل خود را به نمایش گذاشتند و تاریخ انتشار کلی را اضافه کردند. اگرچه یک پاورقی کوچک وجود دارد که اشاره می کند GPU های سری A ممکن است با حافظه دسترسی هوشمند کار کنند.

این موضوع باعث میشود که برنامههای C از قابلیتهای GPU استفاده کرده و بر روی ماتریسهای بزرگ به صورت موازی اجرا شوند، در حالی که هنوز هم میتوانند هنگام نیاز از CPU نیز استفاده نمایند. این واقعیت که اینتل اصلاً رویدادی در Computex نداشته است، این موضوع را منطقی تر هم میکند. مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر، بارها در مورد این موضوع صحبت کرد. فناوریهایی چون en:SLI انویدیا و en:CrossFire کمپانی ATI این امکان را فراهم میکنند که بتوان برای ترسیم یک تصویر از چند GPU بهره برد. تعریف جلالی : گرافیک یک اثر هنریست که میخواهد پیامی رااز طریق بصری در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برساند. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد. این لپتاپ مدل Machenike’s Dawn Discovery Edition 2022 است و قیمتی معادل 1200 دلار دارد و با Intel Arc A730M جفت میشود. انتظار می رود پردازنده های گرافیکی Arc اینتل تا سال 2025 یا بعد از آن. علاوه بر این، چهار واحد ردیابی اشعه در هر برش رندر وجود دارد که به عملکرد ردیابی پرتو کمک می کند.

این نوار گزینه ای است که فقط از طریق BIOS قابل دسترسی است و همه راحت به آن دسترسی ندارند. ما علاقه مندیم ببینیم که نوار قابل اندازه گیری مجدد چقدر عملکرد را بهبود می بخشد، اما همچنین نگران این هستیم که بسیاری از افراد از این ویژگی آگاه نباشند. خوشبختانه، ما اطلاعات کمی در مورد قیمت این پردازندههای گرافیکی به دست آوردیم. اینتلXe به تازگی معرفی شده است، بنابراین ما سعی می کنیم به اطلاعاتی که در حال حاضر در دست داریم، عمیق تر بپردازیم. البته، عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر عملکرد GPU تأثیر میگذارد، اما این یک ایده کلی از پردازنده گرافیکی DG2-512 اینتل به دست میدهد. سایهزنهای پیکسل و شکل این پردازنده گرافیکی، قادر بودند محاسبات ممیز شناور طولانی و حلقوی را پیادهسازی نمایند و به سرعت، انعطافپذیری در حد یک CPU را پیدا کردند. این نوع واحدهای پردازش گرافیکی، به جای آن که صرفاً برای عملیات گرافیکی طراحی شده باشند، قدرت محاسباتی یک سایهزن گرافیکی مدرن را برای محاسبات و رایانشهای عمومی به کار میگیرند.

در تبلیغات این نوع محصولات گاهی گفته میشود که حجم حافظه رم آنها ۷۶۸ مگابایت است، ولی در واقع این میزان حجمی از رم سیستم است که این نوع پردازنده گرافیکی میتواند از حافظه اصلی رایانه اشغال کند. این به ما می گوید که اینتل تعداد ترانزیستورهای مشابه 3070 Ti انویدیا دارد. این منجر به مجموع 128 ALU در یک Xe-Core می شود. این در حالی است که کارتهای گرافیکی اختصاصی میتوانند تا ۲۶۴ گیگابایت از پهنای باند حافظه اختصاصی خود بهره گیرند. پیشرفتهای اخیر در GPUها باعث شده تا بتوانند از سایهزنهای قابلبرنامهریزی بهره گیرند. از آنجا که GPUها میزان ارجاع به حافظه بالایی دارند، ممکن است نوع مجتمع آنها در مواقعی که فضای خالی حافظه رم کاهش مییابد، برای استفاده از آن با CPU وارد رقابت شود. عموماً این ابزار برای رایانشهای نیازمند به قدرت محاسباتی بالا استفاده میشود، چرا که GPUها به خاطر معماری ویژهای که دارند، قابلیتهای موازیسازی بالایی دارند.

با این حال، بیش از یک دهه از آخرین تلاش اینتل برای ایجاد یک GPU اختصاصی می گذرد، بنابراین همه چیز در جهت بهتری پیشرفت کرده است. اینکه این یک برد یا باخت برای اینتل باشد، کاملاً به قیمت فهرست بستگی دارد. یک پردازنده گرافیکی اختصاصی لزوماً جداشدنی نیست و حتی میتواند از طریق درگاههای دیگری به غیر از موارد استاندارد مذکور به بورد اصلی متصل گردد. OpenCL یک استاندارد آزاد است که توسط گروه Khronos تعیین گردیده است. در میان دو غول عرصه ی پردازندههای گرافیکی که نسخههای جدید خود را منتشر میکنند، یک نام کمتر مطرح در تلاش ورود به بازار کار است. انویدیا نسخه جدیدتر GPU خود را با نام Geforce 3 یا NV20 وارد بازار کرد که اولین پردازنده گرافیکی مجهز به قابلیت سایهزنی برنامهپذیر بود. یک GPU مدرن میتواند بهطور همزمان هزاران برنامه کوچک را تفسیر نماید. هر دو کمپانی در پروژه ایجاد یک پردازشگر توزیعی برای محاسبات مربوط به تاشدگی پروتئین، به نام en:Folding@home با دانشگاه استنفورد همکاری میکنند. در همین دهه و در سال ۱۹۸۷ کمپانی Texas Instrument اولین ریزپردازنده دارای قابلیتهای گرافیکی را با نام TMS34010 ارائه کرد. OpenCL توسط اینتل، AMD، انویدیا و ARM پشتیبانی میشود و پرطرفدارترین پلتفرمهای توسعه GPGPU در ایالات متحده و منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

هر یک از این موتورهای برداری 256 بیت در هر چرخه را پردازش می کند. با این حال، به نظر می رسد که پس از انتشار کارت های گرافیک نسل بعدی، همه چیز در شرایط بسیار برابری قرار دارد. با این حال، ReBAR فقط در پردازندههای نسل دهم، یازدهم و دوازدهم اینتل در دسترس است. از سوی دیگر، کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead شایعهای را به اشتراک میگذارد که این پردازندههای گرافیکی دسکتاپ تا سه ماهه چهارم سال 2022 روشن نمیشوند. در طول رویداد Intel Arc که در 30 مارس 2022 برگزار شد، سرانجام اینتل برخی از اطلاعیه های واقعی را اعلام کرد. اگرچه این پردازنده گرافیکی موبایل پرچمدار اینتل نیست، اما دومین SKU سریع در سری Arc در یک لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه است. این بدان معنا نیست که اینتل هیچ ایده ای از نحوه توسعه کارت گرافیک ندارد. به عنوان گیمرها و علاقه مندان به فناوری، مشتاقانه منتظر انتشار کارت گرافیک های جدید اینتل هستیم. و این ممکن است از طریق این دای شات های فاش شده (توسط قانون مور مرده است) تأیید شود. علاوه بر این، جستجوی آنلاین اینتل برای پردازندههای گرافیکی Arc اینتل، دیدگاه محدودی به قیمت این پردازندههای گرافیکی به را ارائه می دهد.

اینتل در مورد برنامه خود برای فروش بیش از 4 میلیون پردازنده گرافیکی ARC در طول سال 2022 اشاره کرد و میانگین قیمت GPU آنها حدود 75 دلار خواهد بود که به ما تضویری مبهم از کل خط تولید می دهد. برای برندگان بسته پریمیوم 900 دلاری، تخمین می زنیم که GPU حدود 800 دلار است. این به ما می گوید که اینتل تعداد ترانزیستورهای مشابه 3070 Ti انویدیا روی دای دارد. گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. ایده کلی استفاده از GPU در این موارد بدین شکل است که یک برنامه مشخص به چند بخش کوچک شکسته میشود و سپس با استفاده از معماری اسآیامدی پردازندههای گرافیکی به صورت موازی اجرا میگردد. پس از یک سال سکوت (یا بیشتر) در Intel Arc، ما در نهایت بینشی در مورد نحوه عملکرد این GPUها دریافت کردیم. La Frite David (یکی از افرادی که در این باره توییت کرد) یک پردازنده گرافیکی Performance Intel Arc، برخی از کالاهای اینتل و 3 ماه Xbox Game Pass دریافت می کند. به طور عجیبی، در راهنمای شروع سریع Arc اینتل برای SKUهای دسکتاپ، اینتل مشخص می کند که نوار قابل اندازه گیری مجدد برای بهترین عملکرد ممکن در این نسل جدید از GPU ها ضروری است.

آیا می تواند با AMD و Nvidia در بازار فوق رقابتی GPU رقابت کند؟ حتی زمانی که AMD یک پردازنده گرافیکی با ارزش بسیار بهتر ارائه می دهد، اکثر مشتریان همچنان طرفدار NVIDIA هستند. اینتل چهار عدد از این هسته ها را برای ایجاد یک Render Slice ترکیب می کند. Igor’s Lab ادعا می کند که پنجره تاریخ انتشار بین 1 جولای و 31 آگوست 2022 خواهد بود. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز میباشد. کلمه «اختصاصی» برای این استفاده میشود که در این نوع GPUها یک حافظه RAM اختصاصی برای استفاده کارت گرافیک در نظر گرفته شدهاست. در مدلهای قدیمی پردازندههای گرافیکی مجتمع امکان انتقال و نوردهی تصویر به صورت سختافزاری وجود نداشت، اما مدلهای جدیدتر این قابلیتها را دارا میباشند. و حتی با وجود اینکه آخرین تاخیر ممکن در تاریخ انتشار را دیدیم، اینتل با تاخیر دیگری مواجه شده و تاریخ انتشار GPU های دسکتاپ را تا حد امکان دیرتر تغییر دادند. این یک ویژگی دوباره معرفی شده است که امکان ارتباط بهتر بین CPU و GPU را فراهم می کند.

پردازش هر پیکسل توسط یک برنامه کوتاه که ورودیهای آن بافت تصویر را مشخص میکرد، امکانپذیر بود و هر شکل هندسی پیش از آنکه بر روی نمایشگر پدیدار شود، میتوانست توسط یک برنامه کوتاه به شکل دلخواه پردازش گردد. در واقع واحد پردازش گرافیکی همانند واحد پردازش مرکزی (به انگلیسی: Central Processing Unit) در کامپیوتر است ولی وظیفه اصلی آن پردازش اطلاعات مرتبط با تصاویر است. ویژگیهای واحدهای پردازش گرافیکی جدید برای پردازش و ارائه دادن کارهای دیداری (گرافیکی)، آنها را بسیار کارآمدتر از واحدهای پردازش مرکزی یا CPU در پردازش الگوریتمهای پیچیده کردهاست. اینتل همچنین نقشه راه/طرح نامگذاری را برای سه نسل آینده GPU دیگر، Battlemage، Celestial و Druid ارائه کرد. اما، بیایید تمرکز خود را بر روی کیمیاگر(Alchemist) بگذاریم، زیرا این نسل GPU است که سالها پیشبینی میکردیم. در حالی که همیشه پیشنهاد می کنیم معیارهای و نظرات افراد دیگر را نیز در نظر بگیرید، زیرا این نمودارها همیشه صادقانه نیستند، اما این اعداد امیدوارکننده به نظر می رسند. اگر Xbox Game Pass و هزینه های کالا را از مقدار تقریبی خارج کنیم، می توانیم تخمین بزنیم که GPU حدود 600 دلار یا بیشتر قیمت دارد. همه اینها حدود 700 دلار ارزش دارند. تعدادی از برندگان یک اسکرین شات را به اشتراک گذاشته اند که در آن اینتل محتویات بسته و ارزش تقریبی بسته مذکور را در بر می گیرد.

اینتل تصمیم گرفته است تا کارت گرافیک اختصاصی خود را بسازد زیرا این پردازنده های گرافیکی یکپارچه سایت mygpu برای بازی نیستند. با چند خبر افشا شده در جا های مختلف، ما هنوز نمی دانیم که پردازنده های گرافیکی ARC دسکتاپ اینتل واقعاً از نظر بازی چگونه عمل می کنند. از نظر پردازندههای گرافیکی دسکتاپ، ما فقط یک تیزر کوتاه در مورد یک GPU اختصاصی نسخه محدود دریافت کردیم که در تابستان 2022 با تأیید مدیر عامل شرکت پت گلسینگر (Pat Gelsinger) مبنی بر اینکه پردازندههای گرافیکی دسکتاپ Intel Arc در راه هستند، عرضه خواهد شد. با این حال، اینتل مجبور شد آن را بیشتر مقیاس کند تا پتانسیل واقعی این هستهها و Render Slices را ببیند. یکی از پردازنده های گرافیکی موبایل رده بالای اینتل برای اولین بار در لپ تاپی که فقط برای بازار چین است مشاهده شد. متاسفانه، هنوز شاهد اجرای میانرده یا رده بالای Intel Arc Alchemist در یک بازی نیستیم. اینکه یک پردازنده گرافیکی موبایل اینتل می تواند در تنظیمات متوسط در سه عنوان مختلف بازی AAA با سرعت 60 فریم در ثانیه خروجی دهد بسیار چشمگیر است. تراشه ANTIC پردازشگری مخصوص برای نگاشت (در حالت برنامه نویسی) متن و دادهٔ گرافیکی به خروجی تصویری بود.