چیپ لپ تاپ

شما در این نسل از کارت گرافیکهای بسیار ساده و ابتدایی تا کارت گرافیکهای قدرتمند و حرفهای را مشاهده میکنید. چگونه مدل کارت گرافیک یا کارت گرافیکهای سیستم خود را ببینیم؟ معمولاً درایور سری ۴۰۰ به بعد GeForceهای انویدیا و سری Rx 200 به بعد کارت گرافیکهای ایامدی در یک بسته قرار میگیرد. هر درایور برای یک یا چند سری کارت گرافیک منتشر میشود. در مورد اینتل هم معمولاً برای چند نسل از پردازندههای Core یک درایور منتشر میشود. DisplayPort: در مانیتورهای نسل جدید مشاهده می شوند. صفحه نمایش روشن می شود اما تصویر سیاه رنگ است. صفحه نمایش روشن می شود اما تصویر به هم ریخته است. در این موارد بد نیست که درایور کارت گرافیک اینتل را نیز بروز کنید اما مورد اصلی درایور کارت گرافیک انویدیا یا ایامدی است. پردازندهی گرافیکی یا GPU که به آن کارت گرافیک هم گفته میشود ولیکن همیشه به صورت یک کارت مجزا نیست! اهمیت GPU ها در هنگام بازی بیشتر قابلمشاهده است، زیرا روان بودن بازی در درجه اول به سرعت GPU برمیگردد. پیش از اتصال قطعات ؛ به منظور اطمینان از صحت اجزا از پست مربوط به تست سالم بودن قطعات سخت افزار کامپیوتر و لپ تاپ انزل وب دیدن نمایید.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید، روبروی Adaptor Type و همینطور Adaptor Description در مورد نام و توضیحات کارت گرافیک، توضیحاتی داده شده است. معمولاً قدرت پردازشی کارت گرافیک و همینطور توان الکتریکی که برای پردازش مصرف میکند، به مراتب بیشتر از پردازندهی اصلی یا همان CPU است. روش اول ؛ استفاده از داک کارت گرافیک است. اما در صورتی که از روش دوم ؛ یعنی نحوه اتصال کارت گرافیک اکسترنال به صورت دستی بهره ببرید میتوانید از تجربه ای مستقل و پر قدرتتر در بازی های خود بهرهمند شوید. ویندوز به صورت پیشفرض بانکی از درایور هزاران قطعهی سختافزاری را در خود جای داده است و به همین جهت است که وقتی اغلب قطعات را به سیستم ویندوزی اضافه میکنیم، متوجه میشویم که قطعه شناخته شده و در Device Manager ویندوز اضافه شده است. تفاوت نرمافزار و ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی چیست؟ برای نسخهی ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز، درایور مجزا منتشر میشود، مراقب باشید که نسخهی صحیح را انتخاب کنید.

سپس مجموعه UnifL را با عنوان Catalyst UnifL دانلود و نصب نمایید. پس از نصب کردن بهتر است سیستم خود را Restart کنید و فراموش نکنید که حین نصب کردن اگر گزینهای برای Clean Installation یا نصب کامل با پاکسازی دادههای قبلی وجود دارد، آن را تیک بزنید. پس از دانلود کردن درایور کارت گرافیک، آن را مثل نرمافزارهای معمولی نصب کنید. به علاوه در نرمافزار کارت گرافیک، تنظیماتی برای سوییچ کردن بین این دو گرافیک در نظر گرفته شده است. اگر کارت گرافیک شما محصول انویدیا باشد و قبلاً نسخهای از درایور کارت گرافیک به همراه بستهی GeForce Experience را نصب کرده باشید، حتی نیازی به شناسایی کارت گرافیک و مراجعه به وبسایت انویدیا نیست، میتوانید روی گزینهی Check for updates کلیک کنید تا این نرمافزار کمکی به اینترنت و وبسایت انویدیا متصل شود و اگر درایور جدیدی موجود است، آن را دانلود کند. به همین علت است که NVIDIA و AMD مرتباً درایورهای جدید و بهینهتری منتشر میکنند تا سرعت اجرای بازیها بیشتر شود. اما در مورد درایور کارت گرافیک، افزایش سرعت اجرای بازیها و به خصوص بازیهای جدید، موضوع مهمی است.

مادربرد های بدون گرافیک با دو حرف (GM) مشخص میشوند. چرا دو فولدر Program Files وجود دارد؟ به فولدر INTEL رفته و درایور را نصب کنید. بنابراین با توجه به مدل گرافیک مورداستفاده، میبایست درایور مربوطه را از وبسایت این سه تولیدکننده دانلود و نصب کرد. در زمان کار با لپ تاپ، رنگ صفحه به هم ریخته میشود. انواع مادربرد های لپ تاپ چیست؟ سپس انواع آن را برای شما توضیح دادهایم. شرکت AMD و یا به عبارتی Advanced Micro Devices یک شرکت آمریکایی سازنده انواع قطعات لپ تاپ است که در سال 1969 توسط جری ساندرز تأسیس شد. بسته پیشنهادی شامل یک رابط تغذیه (power connector) و کابل HTMI به ExpressCard است که ارتباط کارت گرافیک را با رابط کاربری لپ تاپ برقرار میکند. مرحله سوم: رابط ۸ پایه PCIe روی بورد را به رابط تغذیه ۶ پایه روی کارت گرافیک متصل کنید. مرحله اول: ابتدا کارت گرافیک را داخل اسلات PCIe قرار دهید. توجه کنید که در مورد لپتاپها ممکن است نصب کردن درایور اصلی که انویدیا و اینتل و ایامدی روی سایت خود قرار میدهند، امکانپذیر باشد اما عمل سوییچ کردن خودکار به درستی صورت نگیرد و یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد. حتی ممکن است با بروز کردن درایور یک بخش سختافزار، متوجه شوید که در نسخهی جدید باگهایی وجود داشته است!

شاید به نظر برسد که دیگر نیازی به نصب کردن درایور نیست و همینطور بروزرسانی بیمورد است اما در مورد برخی درایورهای مهم و حساس، مثل درایور کارت گرافیک، این برداشت کاملاً اشتباه است. برخی از آنها عبارت است از: EVGA ، Cooler Master ، Corsair و Seasonic . برای اجرا کردن این ابزار ویندوزی، در منوی استارت از طریق قابلیت جستوجو اقدام کرده و عبارت System Information را سرچ کنید. در لپتاپها معمولاً در کنار پردازندهی گرافیکی ایامدی یا انویدیا، پردازندهی گرافیکی اینتل هم وجود دارد و به عبارت دیگر دو پردازندهی گرافیکی روی سیستم موجود است. درایور کارت گرافیک در حقیقت یک نرمافزار است که ارتباط بین کارت گرافیک و سایر بخشهای سختافزاری و همینطور سیستم عامل را بهینه میکند و همواره نرمافزار اضافی در کنار آن نصب میشود تا بتوان تنظیمات نمایشگر و گرافیک بازیها را به شکل دلخواه انجام داد. اگر پس از راه اندازی ویندوز ، کارت گرافیک اکسترنال invidia یا AMD Radeon شناسایی نشد و موفق به پیدا کردن درایور کارت گرافیک نمیشوید میتوانید از روش های جایگزین که قبلا در پست ۱۱ ابزار برتر آپدیت ، نصب و دانلود درایور های لپ تاپ و کامپیوتر انزل وب معرفی کردیم استفاده کنید تا تنظیمات egpu به درستی اجرا شود.

ممکن است نسخهی جدید یک درایور، صرفاً برای حل کردن مشکلات کوچک منتشر شده باشد. روشن است که صرفاً دانلود کردن و نصب درایور جدید انویدیا ضروری است. چرا بروز کردن درایور کارت گرافیک ضروری است؟ وقتی در مورد چنین پردازندهی قدرتمندی صحبت میکنیم، طبعاً درایوری که اجرای دستورات را تا جایی که ممکن است بهینه کند هم بسیار مهم و ضروری میشود. در صورتی که میخواهید بازی های سنگین را پردازش و اجرا کنید ممکن است به یک پد خنک کننده لپ تاپ نیز نیاز داشته باشید. در این پست انزل وب روش های کاربردی برای نحوه اتصال کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ ارائه کرده ایم. این نرم افزار وظیفه حذف درایور رسمی فعلی بر روی ویندوز را بر عهده دارد. برای بررسی اینکه مدل کارت گرافیک اصلی سیستم چیست، میتوان از نرمافزارهای جانبی استفاده کرد اما System Information ویندوز کفایت میکند. اگرچه ویندوز 10 یک درایور پیشفرض متعلق به مایکروسافت را بر روی آن نصب میکند اما این درایور، درایور ارائه شده رسمی شرکت اینتل نیست و گاه گاهی با مشکلاتی همراه است. اینتل روی قالب اکثر پردازندههای خود، گرافیک مجتمع یا همان پردازندهی گرافیکی مجتمع اضافه کرده که مثل کارت گرافیکهای بزرگ و تنومند ایامدی و انویدیا قوی نیست اما برای اجرای بازیهای سبک مناسب است.

شما باید چیپ گرافیکی با همان شماره را خریداری نمایید. آپدیت کردن درایور کارت گرافیک یکی از مهمترین کارهایی است که گیمر در سیستم گیمینگ خود باید انجام دهد. در سیستمهای گیمینگ سیستم خنککاری کارت گرافیک چندین برابر بزرگتر از کولینگ استفادهشده برای خنک کردن پردازندهی اصلی است. متأسفانه شناسهی IP ایران توسط اینتل و انویدیا و ایامدی تحریم شده است و لذا برای دانلود کردن درایور میبایست از VPN استفاده کنید و از طریق سروری که واسطه است، به این وبسایتها دسترسی پیدا کنید. گرافیک اینتل HD: در لپتاپهای فوق سبک همانند Dell XPS 13 هیبرید یا اچ پی Elitebook 1030 G۱ و لپتاپهایی همانند اینها، میتوانید این کارت گرافیک مجتمع را بیابید. دو سازندهی بزرگ کارت گرافیک و در حقیقت پردازندهی گرافیکی، NVIDIA و AMD هستند و اینتل نیز گرافیک مجتمع روی پردازندههای خود قرار میدهد. در مقایسه با شرکت اینتل، ای ام دی نیز بخشی از بازار بزرگ سختافزارها را به خود اختصاص میدهد. و اطلاع از این موضوع که هر کدام از گرافیک ها متناسب با چه نوع کاربری هستند می تواند شما را در انتخاب درست لپ تاپ و همچنین صرفه جویی در هزینه بسیار کمک کند.

گرافیک لپ تاپ قابل تعمیر نیستند و درصورتیکه ایراد داشته باشند، تعویض خواهند شد. Intel یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در سال 1968 تأسیس شد. برای کارت گرافیک شرکت اینتل مدل Intel Graphic HD 3000 توسط این شرکت درایوری جهت نصب بر روی ویندوز 10 ارائه نشده است و ساخت این کارت نیز متوقف شده است. آخرین درایور ارائه شده مربوط به ویندوز 8.1 می باشد. درایور مخصوص ویندوز خود را دانلود کنید. همچنین به جای استفاده از نمایشگر اکسترنال میتوانید از نمایشگر لپ تاپ خود نیز استفاده نمایید. بورد به وسیله یک اسلات Express Card به لپ تاپ Lenovo X220 متصل شده و همچنین کارت گرافیک با استفاده از یک پورت Ti’s DVI750 به یک نمایشگر ۱۰۸۰p اکسترنال ۲۲ اینچ وصل گردیده است. کارت گرافیک های مدل Radeon RX 580 و GeForce GTX 1060 برای بازی های ۱۰۸۰p عالی هستند و مدل های Radeon RX 560 و GeForce GTX 1050 Ti تجربه قابل قبولی از بازیهای ۱۰۸۰p را فراهم میکنند. پیش از کار با این نرم افزار فایل readme.txt را مطالعه کنید.

مشکل اصلی استفاده از داک کارت گرافیک عدم امکان تغییر تنظیمات کارت گرافیک موجود است. در این مورد خاص، مدل کارت گرافیک GTX 980 Ti است، کارت گرافیکی از سری ۹۰۰ انویدیا. در این مادربردها تشخیص چیپ گرافیک بسیار آسان است. چطور بفهمیم چیپ گرافیک مان خراب شده است؟ چه کار کنیم که گرافیک لپ تاپ ما خراب نشود؟ در این مادربرد لپ تاپ چیپ گرافیک وجود ندارد و پردازش تصاویر بر عهده CPU خواهد بود. این مدل از کارت گرافیک USB اکسترنال در قیمت های مختلفی در دسترس است. گزینهی دیگر این است که از وبسایتهای دانلود نرمافزار برای دریافت آخرین نسخهی درایورها اقدام کنید ولیکن توجه کنید که مدل و سری کارت گرافیک و همینطور نسخهی ویندوز خود را به دقت انتخاب کنید. اگر شما نیز از مشکلات مربوط به اجرا نشدن بازی های محبوبتان در ویندوز رنج میبرید باید بدانید که بهترین روش استفاده از کارت گرافیک اکسترنال است. همراه با انتخاب کارت گرافیک باید یک منبع تغذیه برای راه اندازی پردازنده کارت گرافیک اکسترنال داشته باشید. مارک های قابل اعتماد بسیاری برای منبع تغذیه وجود دارد . به عنوان مثال حین اجرای بازیهای گرافیکی و سنگین، کارت گرافیک قویتر یعنی محصول انویدیا یا ایامدی فعال میشود که طبعاً مصرف باتری بالاتری دارد.

در ادامه به روش بروزرسانی درایور کارت گرافیک در ویندوز میپردازیم. مادربرد های لپ تاپ،در دو نوع مادربرد با گرافیک و بدون گرافیک تولید میشود که در ادامه به توضیح هر یک از آنها میپردازیم. گرمای بیشازحد ممکن است به دستگاه شما آسیب بزند، این افزایش دما در لپ تاپ میتواند به دلیل ایراد در هیت سینک یا فن لپ تاپ باشد. ممکن است به صورت جداگانه منتشر شود. صفحه نمایش روشن می شود و تصویر نیز به صورت عادی و درست نمایش داده شده ولی پس از مدتی اصطلاحاً تصویر گیر می کند. پس از نصب مشاهده میکنید که درایور جدید بر روی دیوایس منیجر قرار گرفته است. البته برای تشخیص دقیقتر باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا مشکل شما موردبررسی قرار بگیرد. یک راهنمای کامل از خرید تا تعویض آن برای شما گردآوری کردهایم که توصیه میشود آن را مطالعه نمایید. اگر به مادربرد دقت کنید، چیپی که دور آن را رمهای مشکی رنگ گرفته است، چیپ گرافیک میباشد. چیپ گرافیک (GPU) یک تراشهای بر روی مادربرد لپ تاپ است که مسئول پردازش و نمایش تصاویر، فیلمها، بازیها و محتویات دیگر را بر روی صفحه نمایش است. اگر در حالت ایده آل لپ تاپ شما دارای پردازنده چهار هسته ای اینتل یا دو هسته ای مجهز به تکنولوژی Hyper -Treading است ، یک درایو اس اس دی میتواند با اجرای سریعتر و بهتر بازی ها تجربه بازی لذت بخشتری را برایتان به ارمغان بیاورد ولی وجود آن الزامی نیست.

گاهی مواقع درایور به شکلی بهینه شده که در اجرای بازیهای جدید، مشکلات کوچک و یا بزرگ گرافیکی مشاهده میکنیم. گیمرها و افرادی که علاقه وافری به بازیهای کامپیوتری دارند اغلب باید از دستگاههایی با ویژگی های گرافیکی بالا یا کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر خود استفاده کنند. قبل از نصب کردن درایور، طبعاً باید مدل کارت گرافیک یا پردازندهی گرافیکی سیستم را شناسایی کرد و سپس به جستوجو در مورد آن و دانلود کردن آخرین نسخهی درایور پرداخت. بورد PCIe یکی از قطعات مخصوصی است که برای ایجاد یک کارت گرافیک اکسترنال به آن نیاز داریم. مرحله چهارم: درنهایت کابل Express Card را به لپ تاپ وصل کرده و سمت دیگر کابل را به پورت HDMI روی آداپتور PCIe متصل کنید. بورد ، مداری کوچک با یک اسلات PCIe و تعدادی اسلات HDMI است که امکان برقراری ارتباط بین کارت گرافیک با لپ تاپ را فراهم میکند. داک کارت گرافیک یک بسته شامل اجزایی نظیر بورد PCIe ، کارت گرافیک های اکسترنال و منبع تغذیه است که دارای دو کابل یکی کابل برق و دیگری کابل مورد نیاز برای اتصال به لپ تاپ است. مرحله دوم: ATX با ۲۴ پایه را در پایه منبع تغذیه روی بورد متصل کنید.

در مادربرد لپ تاپ های گرافیک دار، بخشی برای چیپ گرافیک در نظر گرفتهشده است. ، کارت گرافیک USB به لپ تاپ و کامپیوتر با ما به اشتراک بگذارید ، در صورتی که در این روند با مشکل خاصی برخورد کردید یا راه حل بهتری برای استفاده از کارت گرافیک اکسترنال سراغ دارید آن را در بخش نظرات پست عنوان کنید. پیش از آغاز آموزش اتصال کارت گرافیک اکسترنال به لپ تاپ و کامپیوتر و تبدیل سیستم خود به یک ابزار بازی پیشرفته لازم است درباره برخی از اصطلاحات مورد نیاز اطلاع داشته باشید. برخی از کاربران اظهار کرده اند که در صورت اتصال کابل Express Card ، پس از طی مرحله بوت ویندوز ، پردازنده کارت گرافیک اکسترنال در لپ تاپ به خوبی راه اندازی میشود. از این پس انتظار می رود که مشکلات برطرف شده و درایور قدیمی INTEL HD 3000 بطور رسمی بر روی ویندوز 10 کار کند.

همچنین توصیه میشود برای یک کارت گرافیک با نیاز بیش از ۲۲۰ وات از یک ATX یا منبع تغذیه کامپیوتر شخصی (PC سایت mygpu PSU) استفاده نمایید. به این معنی که برای یک کارت با توان ۷۵ وات به یک منبع تغذیه با توان ۹۰ وات احتیاج دارید. بنابراین اگر با نصب کردن نسخهی اصلی و جدید مشکلی مشاهده کردید، به وبسایت سازندهی لپتاپ مراجعه کنید. در این موارد هم انویدیا یا ایامدی سریعاً دست به کار میشوند تا مشکلات گرافیک بازی را با بروزرسانی درایور حل کنند و گاهی با سازندهی بازی همکاری میکنند تا مشکلی که در بازی وجود دارد، برطرف شود. حتماً از سالم بودن این دو قطعه اطمینان حاصل کنید تا چیپ گرافیک شما به مشکل برنخورد. برای تعویض این قطعه حتماً به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید تا تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ را برای شما انجام دهند. برای تعویض این قطعه حتماً به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید تا تعویض چیپ گرافیک لپ تاپ را برای شما انجام دهند.گرافیک لپ تاپ قابل تعمیر نیستند و درصورتیکه ایراد داشته باشند، تعویض خواهند شد. برای انتخاب کارت گرافیک مناسب بهتر است بودجه مد نظر خود را در حد ۸۰۰ هزار تومان تا ۱٫۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیرید.