آیا تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ امکان پذیر است ؟

برای تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ و کلا برای تعویض چیپ های لحیم شده روی بورد الکترونیکی دستگاهی به نام BGA Machine تولید کردن که در ادامه میگم که چیه و چجوری کار سایت mygpu می کنه . انتخاب بهترین کارت گرافیک، هم می تواند بسیار آسان باشد و هم نسبتا پیچیده؛ چرا که اگر بخواهیم صرفا یک مدل را از نظر فنی معرفی کنیم، به شکل بسیار ساده و راحت می توان قوی ترین مدل که توسط شرکت nVIDIA و AMD تولید شده را معرفی کرد. به همین منظور شرکت های AMD و nVIDIA برای کارت های گرافیک خود یک سیستم خنک کننده را در نظر گرفته اند تا کارت گرافیک در هنگام فعالیت، در دمای معمولی به فعالیت خود ادامه دهد و از طرفی نیز عمر و ماندگاری قطعات به کار گرفته شده در کارت گرافیک را افزایش دهد. هیت سینک یک قطعه آلومینیومی یا مسی است که از رسانایی بالایی برای جذب گرما برخوردار بوده و همانند پرههای یک رادیاتور طراحی شده است و وظیفه دفع گرما از قطعات را برعهده دارد.

این سوالیه که بعضی از کاربرای علم فردا پرسیده بودن و منم تصمیم گرفتم تو یه ویدیوی کوتاه توضیح بدم که بازی با… FPS مخفف سه کلمه Frame Per Second است که به معنی فریم بر ثانیه می باشد. کارت های گرافیک هایی که امروزه وارد و عرضه بازار می شوند، دارای پردازنده های اختصاصی می باشند و کلمه متشکل از سه حروف GPU مخفف کلمات Graphic Processor Unit می باشد که به معنی واحد پردازشگر گرافیکی یا همان مغز کارت گرافیک است. Display Port نیز جدیدترین درگاه ورودی است که برای کارت گرافیک تعبیه شده است. در کارت گرافیک پورت های مختلفی تعبیه شده است که از مهم ترین آنها HDMI و DVI می باشد که می تواند یک نمایش بدون نقص و باکیفیت را ارائه کند. عده معدودی هستن که می تونن این کار رو بدون آسیب رسوندن به چیپ گرافیک و همینطور مادربورد لپ تاپ انجام بدن . GPU همانطور که در پارگراف های بالاتر نیز اشاره شده بخشی مهمی از عملیات پردازش داده ها را انجام می دهد که در واقع کمک شایانی به پردازنده مرکزی خواهد کرد. اما در واقع برای انتخاب بهترین کارت گرافیک لازم است که بدانید آن را برای انجام چه کاری می خواهید و پس از تعیین نیاز خود، در جستجوی بهترین کارت گرافیک باشید.

فعالیت این برندها بدین گونه است که مدل های تولید شده از سوی دو شرکت AMD و انویدیا را مجددا طراحی می کنند و آنها را به نوعی تقویت و ارتقا می دهند. همانطور که در پاراگراف های بالاتر، چند باره به برندهای معتبر در این زمینه اشاره داشتهایم، شرکت های nVIDIA و AMD معتبرترین برندهای فعال در این زمینه هستند که فعالیت می کنند. ویدیو رم یکی از تاثیر گذارترین قسمت های اجرای بازی می باشد که هرچه مقدار آن بیشتر باشد، نتیجه آن، گرافیک و نمایش بهتر خواهد بود. کارت گرافیک برای نمایش داده های گرافیکی پردازش شده نیاز به خروجی و اتصال کابل دارد. خروجی های کارت گرافیک به چه صورت هستند؟ این نوع از کارت گرافیک ها می توانند به لپ تاپ ها و کامپیوترها به صورت خارجی متصل شوند و پردازش داده های گرافیکی را بر عهده بگیرند. دوستانی که بازی خور تشریف دارن و لپ تاپ رو به چشم وسیله ای برای بازی نگاه میکنن قطعا یکبار هم که شده درگیر ارتقاء گرافیک لپ تاپ شدن . رفرنس به کارت گرافیک هایی گفته می شود که توسط دو شرکت nVIDIA و AMD تولید می شوند و توسط دیگر برندهایی نظیر ASUS, XFX, MSI, GIGABYTE, Palit و سایر بسط و توسعه داده می شوند.

تمامی کارت گرافیک های توسط دو شرکت غول آسای انویدیا (Nvidia) و AMD تولید می شوند و برندهای زیر مجموعه نیز تولید دوباره آنها را در جهت بهبود و ارتقای قدرت در دستور کار خود قرار می دهند. در کارت های گرافیکی نیز GPU برای اینکه بتواند داده های پردازش شده خود را اجرا کند نیاز به رم دارد. این نوع از کارت های گرافیکی برای کاربرهایی که استفاده های معمولی را از کامپیوترهای خود دارند جوابگو است؛ تماشای فیلم، اجرای بازی های معمولی و گرافیک پایین و استفاده از نرم افزارهای نه چندان قدرتمند می تواند مناسب باشد. حالا اگه می خواید بدونید که پروسه تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ چطوریه باید ویدئوی تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ رو ببینید همه حرفهایی که بالاتر زدم تو این ویدئو قابل مشاهدس . اگه لپ تاپ تون چیپ گرافیک داشته باشه بهتره عکس زیر رو ببینید تا سخت بودن تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ بیشتر واستون نمود پیدا کنه . دستگاه BGA در تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ چیست ؟

حالا اومدن یه دستگاهی تولید کردن به نام BGA Machine که کارش در آوردن و لحیم کردن همین قطعات با بسته بندی BGA هست . PCB مخفف کلمات Printed circuit board می باشد که تمامی قطعات کارت گرافیک بر روی این مدار چاپی قرار می گیرند و جنس آن نیز تاثیر بسزایی را در کیفیت کار کارت گرافیک خواهد داشت. کارت گرافیک، قطعه سخت افزاری است که ماموریت رندر کردن داده های گرافیکی با بالاترین کیفیت بر روی نمایشگرها را بر عهده دارد. با وجود این ماشین می تونید حرارت رو تنظیم کنید ، با استفاده از دوربین روی کار زوم کنید و کلی امکانات دیگه که به تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ و چیپ های الکترونیکی کمک می کنه . در این گونه لپ تاپ ها دیگه خبری از کارت گرافیک به شکل بالا نیست و چیپ گرافیک و همینطور حافظه های گرافیکی روی مادربورد لحیم شدن . کارت گرافیک مستقل، بر روی یک قطعه جداگانه از مادربرد طراحی می شود که از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند به طوریکه نیازهای گیمرها و ادیتورهای حرفه ای تنها با این نوع از کارت گرافیک برآورده خواهد شد.

یعنی آیا بازی با لپ تاپ می تونه باعث خرابی لپ تاپ بشه ؟ GPU با نام های VPU، Video Card، Display Card، Graphic board، Graphic Ada نیز شناخته می شود. این قطعه سخت افزاری با نام اختصاری GPU نیز شناخته می شود که وظیفه پردازش بخشی از داده ها را در جهت تسهیل پردازشگر مرکزی کامپیوتر و یا هر دیوایس دیگری انجام می دهد. کارت گرافیک یکپارچه نوعی دیگر از کارت های گرافیکی است که به صورت مجتمع بر روی مادربورد نصب می شود. روی اون هستن . ویدئویی که خواهید دید تعویض چیپ گرافیک روی یک کارت گرافیک هست . مقرون به صرفه بودن نیز یکی دیگر از ویژگی های کارت گرافیک مجتمع است که در کنار سایر ویژگی هایی که دارد، برای مخاطبانی که به دنبال اسمبل کردن یک سیستم ارزان قیمت هستند، می تواند مناسب باشد. BGA مخفف عبارت Ball Grid Array هست و به نوعی از تکنولوژی بسته بندی یا پکیجینگ قطعات الکترونیک مثل پردازنده ها و آی سی های مجتمع اطلاق میشه .

حالا که تفاوت چیپ گرافیک با کارت گرافیک روی لپ تاپ رو متوجه شدید لازمه بگم که تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ در حالتی که کارت گرافیک داشته باشه خیلی ساده تره و این کار شدنیه . اما در حالتی که چیپ گرافیک روی مادربورد لحیم شده باشه تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ خیلی خیلی خیلی سخته . اما برخی هم ترجیح میدن از روش هیتینگ یا گرما دادن به مدار و قطعه با سشوار مخصوص گرمایی استفاده کنن که روشی خطرناک هست و کار هر کسی نیست . با من همراه باشید تا ببینیم کی به کیه . کارت های گرافیکی برای پردازش بخشی از داده ها، به یک پردازنده اختصاصی مجهز شده اند که وظیفه پردازش محاسبات نرم افزارهایی همچون OpenGL و DirectX را برعهده دارند و کمک می کنند تا بخش بزرگی از پردازش داده ها برای پردازشگر مرکزی کاهش پیدا کند و در مقابل نیز، کامپیوتر عملکرد و سرعت بهتری را داشته باشد. اما در این میان برندهای ثالث هم فعالیت می کنند که در بخش کارت گرافیک رفرنس به آن پرداختیم. کار کردن با گوشی شارژش رو کم می کنه اینو همه می دونن اما چندتا کار هست که اگه با گوشی انجام بدید ، شارژ باتری گوشی زودتر خالی میشه و همین مسئله باعث میشه گوشی داغ بشه .

یکی از بهترین کارت های گرافیکی که می توان برای سیستم و کامپیوتر خود تعبیه کرد، کارت گرافیک مستقل است که با نام های Discret و Inivialdual نیز شناخته می شوند. بازی با لپ تاپ چقدر می تونه روی قطعات تاثیر گذار باشه ؟ کارت گرافیک از جمله قطعات سخت افزاری بسیار مهم در کامپیوتر و عصر نوین تکنولوژی به شمار می روند که امروزه از آنها در جهت های متفاوتی نیز استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی های این کارت گرافیک، آشغال کردن فضای بسیار کم و مصرف پایین برق است که می تواند مورد توجه مخاطبان باشد. کارت گرافیک نیز یکی از بخش های بسیار مهم در یک سیستم به شمار می رود که باید به طور ویژه ای از آن مراقبت کرد. کارت گرافیک در مدل های مختلفی تولید و عرضه می شود اما عموما کارت های گرافیکی تا به امروز در دو نوع مستقل و یکپارچه تولید شده اند که در ادامه هر یک از کارایی و عملکرد آنها را تشریح خواهیم کرد. پورت VGA نیز که امروزه به سبب نمایشگرهای حرفه ای که تولید شده اند، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و از همان کابل HDMI برای نمایش محتواها و داده های خود استفاده می کنند اما در صورتی که نمایشگر شما مجهز به پورت HDMI یا DVI نباشد، ترجیحا از پورت VGA استفاده کنید که البته یک نمایش معمولی را ارائه می دهد.

کارت گرافیک همونطور که از اسمش مشخصه یک بُرد الکترونیکی هست که پردازنده گرافیکی ، حافظه گرافیکی GDDR ، خازن و مقاومت و … FPS لازم برای اجرای روان بازی ها می تواند 60 فریم بر ثانیه و یا 100 فریم بر ثانیه باشد که برای اجرای بازی ها بسیار عالی خواهد بود. یکی دیگر از بخش های بسیار مهم در کارت گرافیک، VRM می باشد که وظیفه برق رسانی به سایر بخش های کارت گرافیک را بر عهده دارد. پورت های تعبیه شده می تواند کارت های گرافیکی متناوب باشد اما چهار خروجی که در اکثریت کارت های گرافیکی یکسان هستند شامل HDMI, VGA, DCI و Display PORT می باشند که کیفیت در آنها نیز می تواند متفاوت باشد. این برندها که شامل ایسوس، گیگابایت، MSI، ASRock، XFX، Palit، Gainward، Sapphire و سایر برندهای دیگر می باشد. کارت گرافیک دارای بخش های مختلفی می باشد که آشنایی با آنها می تواند شما مخاطبان را در انتخاب و خرید کارت های گرافیکی آگاه تر سازد. در هنگام خرید کارت گرافیک با نام برندهای مختلف و متعددی روبرو می شوید که شاید ذهنیت شما را در انتخاب و خرید کارت گرافیک دچار چالش کند.

در انتهای کارت گرافیک چندین لبه فلزی برای اتصال به مادربورد لپ تاپ دیده میشه ( مثل ماژول رم ) مثلا در شکل زیر ، پردازنده گرافیکی رو می بینید که دور و برش ۸ تا حافظه گرافیکی چیده شده . لپ تاپ رو باز کنید کارت گرافیک قدیمی یا معیوب رو دربیارید و یه دونه نو رو جا بزنید مثل تعویض کارت گرافیک روی کامپیوتر های رومیزی . مثلا در شکل زیر چیپ گرافیک ATI رو در کنار دو عدد چیپ حافظه گرافیکی ، چیپ ست پل جنوبی ( SB ) و چیپ ست پل شمالی ( NB ) می تونید ببینید که روی مادربورد لحیم شدن . من هر چیزی که فکر می کنم نیازه در این رابطه بدونید رو بهتون میگم . دوستانی که الکترونیک ، برق و مخابرات می خونن توصیه اکید و شدید میکنم ویدئوی زیر رو نگاه کنن . نتیجه اخلاقی که از این پست میشه گرفت اینه که موقع خرید لپ تاپ به گرافیک اون دقت کنید چون احتمال تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ ضعیفه . به زبون ساده عمل ریبال کردن یعنی شما بال Ball ( قطعات گرد لحیم ) بریزی داخل منفذ مادربورد یا منفذ قطعه و مجدد لحیم کاری کنید .

رفرنس یکی دیگر از بخش های مهم کارت گرافیک می باشد که اهمیت آگاهی از آن را در هنگام خرید کارت گرافیک متوجه خواهید شد. این پورت ورودی از قابلیت پشتیبانی کیفیت تصویر 8K برخوردار است که می تواند برای گیمرها بهترین پورت اتصالی باشد. رم در کامیپوترها و دیوایس های مختلف از نقش بسیار مهم و حیاتی برخوردار هستند. برندهای ثالث یکی از مهم ترین کارهایی که انجام می دهند افزودن و ایجاد فن های خنک کننده است تا کارت گرافیک را در دمای استاندارد نگهداری کنند چرا که کرات گرافیک در زمانی می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد که از دمای استاندارد و مطلوبی برخوردار باشد. برای طولانی تر شدن عمر قطعات یک سیستم، نیاز به یک سیستم خنک کننده قدرتمند است تا بتواند قطعات را در دمای مناسب نگهداری کند. بزرگترین شرکت هایی که در این زمینه نیز فعالیت می کنند می بایست به دو برند خوش نام و آوازه Nvidia و AMD اشاره نمود که بزرگترین و معتبرترین شرکت های تولید کننده کارت گرافیک در جهان امروزه شمرده می شوند. فن ها به پروانه های فلزی یا بعضا پلاستیکی گفته می شود که بر روی کارت گرافیک تعبیه می شوند که به روند خنک سازی کارت گرافیک کمک شایانی می کنند.

بازی کردن ، وبگردی ، چرخیدن تو شبکه های اجتماعی مثل… یکی دیگر از راه های شناخت نقش رم در کارت گرافیک، حافظه آن می باشد برای مثال کارت گرافیک 4 گیگابایت منظور از همان حافظه رم است. VRAM یا همان ویدیو رم چیست و چه کاربردی دارد؟ امروزه در اکثریت کارت گرافیک های جدید و رده بالا از حافظه 8 گیگابایت و از فرمت GDDR6 استفاده می شود که قدرتمندترین VRAM در کنار HBM شناخته می شود. تمامی بازی ها، فیلم ها و سایر محتوای ویدیویی از مجموعه ای از عکس ها ساخته شده اند که به صورت پیوسته و سریع نمایش داده می شوند. یکی دیگر از مواردی که به عملکرد خنک سازی کارت گرافیک کمک می کند، هیت سینک می باشد. ویدیو رم یک حافظه مخصوص ذخیره سازی داده های گرافیکی است که کارت گرافیک در جهت دسترسی و ذخیره سازی داده گرافیکی از آن بهره می برد. برای مثال برای اجرای بازی ها هر قدر که نمایش فریم در یک ثانیه بیشتر باشد در نهایت نیز اجرای روان تر و مطلوب تری را خواهید داشت. آخرین نوع کارت گرافیک که می توان آن را معرفی کرد، کارت گرافیک اکسترنال است.

الان دیگه خیلی از لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی پورت آبی رنگ USB 3.0 رو دارن اما به هر حال همیشه یه عده ای هستن که کلا تو زندگی اعتقادی به خرید سیستم جدید ندارن ، این عده همیشه دنبال راه های خلاقانه برای زنده موندن در دنیای تکنولوژی… وقتی شما قطعه ای مثل چیپ گرافیک لپ تاپ که به مدار لحیم شده رو از مادربورد جدا کنید ، توپ های لحیمی اون از هم می پاشن ، حالا برای اینکه شما بتونید همون قطعه یا قطعه دیگه ای رو جای اون لحیم کنید باید توپ های لحیم داشته باشید و جاساز کنید . توصیه میکنم خودتون هیچ وقت دست به کار نشید چون باز کردن لپ تاپ قلق های خاص خودش رو داره اگه فقط یه قطعه کوچیک از مادربورد آسیب ببینه دیگه خر بیار و باقالی پر کن ( الان دیگه باقالی هم گرونه ! پس حواستون رو جمع کنید . بازی با لپ تاپ می تونه به لپ تاپ آسیب بزنه ؟ کارت گرافیک برای اینکه داده های گرافیکی پردازش شده را به نمایش درآورد و آن را به نمایشگر برساند، نیاز به یک عدد کابل می باشد که با اتصال آن به پورت کارت گرافیک، داده های پردازش شده را در نمایشگر نمایش دهد.

نمیگم نمیشه چون میشه اما هم هزینه زیادی داره هم دردسر . در مورد لپ تاپ هم همین مراحل طی میشه . همونطور که می بینید قسمتی از مسیر مسی سبز رنگ مدار آسیب دیده و یه جورایی میشه گفت فاتحه این لپ تاپ خونده شده . همونطور که گفتم اگه لپ تاپ شما دارای کارت گرافیک باشه به سادگی می تونید اونو تعویض کنید یا ارتقاء بدید . اصلا جایی برای قرار دادن هویه و روش های سنتی لحیم کاری برای شما باقی نمی مونه . در این روش برخلاف سایر روش های بسته بندی مثل DIP و مسطح طول پایه ها کم شده ، تعداد پایه خیلی بیشتر می تونه باشه و همچنین قطعه فضای کمتری رو هم اشغال می کنه چون پایه ها یا همون Ball ( توپ ) ها زیر قطعه قرار میگیرن . به عبارتی دیگر شرکت انویدیا مدل RTX 3090 را تولید می کند و برند Palit نیز به تعداد فن های خنک کننده می افزاید و سایر بخش های کارت گرافیک را نیز ارتقا می دهد و در نهایت با یک طراحی مجدد، مدل RTX 3090 را عرضه بازار خواهد کرد. همونطور که می بینید در بسته بندی BGA تعداد زیادی توپ یا همون بال Ball در زیر قطعه می ذارن و روی بورد لحیم میکنن .

شما باید همچین چیزی رو از روی بورد جدا کنید و یکی مثل اونو روی بورد لحیم کنید . برای لحیم کاری نیازی به هویه نیست و شما باید به این بال ها حرارت بدید تا ذوب بشن و جای خودشون قرار بگیرن . البته منظورم از ” بسادگی ” اینه که احتیاج به لحیم کاری و این حرفا نیست وگرنه تمام مراحل باید توسط متخصصین امر صورت بگیره . موقعی که گوشی داغ شده ، شارژش نکنید ! ارتقاء گرافیک لپ تاپ یکی از مسائلی است که خیلی ها باهاش درگیرن . تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ – دوشواری داره ! حالا واقعا این مسئله امکان پذیر هست یا نه ؟ جواب اینکه تعویض یا ارتقاء گرافیک لپ تاپ امکان پذیر هست یا نه تو تفاوت بین کارت گرافیک و چیپ گرافیک نهفتس . در لپ تاپ های قدیمی و در برخی لپ تاپ های امروزی هم شاهد کارت گرافیک در لپ تاپ هستیم . با این حال ، امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده از متدهای لحیم کاری حرفه ای ، شاهد چیپ های گرافیک رو لپ تاپ ها هستیم . تمامی کارت های گرافیکی که از سراسر دنیا عرضه بازار می شوند، توسط این دو برند طراحی و تولید می شوند و شرکت انویدیا نیز مدل های خود را با نام GEFORCE و برند AMD نیز با نام ATI تولید می کنند.