مقایسه کارت گرافیک آنبورد و مجزا؛ کدامیک برای شما بهتر است؟

بعد از سوکت، جنبه مهم بعدی ای که باید به آن توجه کرد، چیپست آن است. در واقع، برای بازی کردمحتی 4 گیگابایت رم DDR4 برای رایانه شخصی شما باید بیش از حد کافی باشد، مخصوصاً اگر کارت گرافیک اختصاصی داشته باشید (با توجه به اینکه بیش از 2 گیگابایت به بازی اختصاص داده شده است و 2 گیگابایت DDR4 برای سیستم باقی مانده است). آن ها همچنین بر اساس نسلی که به آن تعلق دارند متمایز می شوند. برای گیمرها و افرادی که به صورت حرفهای فعالیتهای مربوط به گرافیک دارند کارت گرافیک مجزا مناسبتر است. هر دوی این پردازنده ها عملکرد/ارزش دلاری قابل مقایسه ای دارند. بنابراین، کارت گرافیک مجزا (بسته به قدرت GPU آن) نه تنها قدرت GPU بیشتری دارد؛ بلکه فشار کار پردازنده اصلی شما را نیز کاهش میدهد. شما باید تصمیم بگیرید که با توجه به نیازها و بودجه خود کدام مدل را انتخاب کنید.

با این حال، به عنوان مثال، هنگامی که تنظیمات را با تعداد زیادی از اشیاء برای بارگذاری بالا ببرید، آنگاه همه چیز شروع به تغییر می کند و بازی شروع به خوردن CPU و GPU شما می کند. برای گیمرهایی که به دنبال لپتاپ هستند اما بودجه بالایی ندارند، گرافیک یکپارچه تنها گزینه موجود است. امروزه ممکن است گرافیک یکپارچه برای برخی کاربران کافی باشد. برای ساخت سیستم های گیمینگ اقتصادی Minecraft، یک هارد دیسک معمولی باید بیش از اندازه کافی باشد. اگر شما گیمر هستید اما بودجه زیادی برای خرید یک سیستم دسکتاپ ندارید، احتمالا نتوانید کارت گرافیک مجزا تهیه کنید. اگر شما یک گیمر واقعی هستید . بزرگترین عاملی که در انتخاب بین این دو تاثیرگذار است خود شما هستید. طبق الزامات رسمی، مقدار رم توصیه شده برای یک Minecraft PC Build خوب 8 گیگابایت DDR4 است. در اصل یک تجربه است. توجه داشته باشید که سیستم مورد نیاز زیر برای نسخه JAVA است که در مقایسه با Minecraft Windows 10 Edition و Minecraft Pocket Edition دارای منابع بیشتری است. از این رو برای درک نیاز های سخت افزاری فعلی، باید هر یک از مشخصات سخت افزاری را تجزیه و تحلیل کنیم و آن ها را به طور جداگانه محک بزنیم.

در واقع، اگر کارهای شما به این امور محدود میشود، خرید سیستمی که کارت گرافیک مجزا دارد، هزینه اضافی خواهد بود. اگر به دنبال یک سیستم یا لپتاپ هستید که بتواند کارهای معمولی مانند گشتوگذار در اینترنت، ارسال پیام یا تماشای فیلم را انجام دهد؛ انتخاب سیستمی که کارت گرافیک آنبورد دارد پیشنهاد بدی نیست. با این حال، اگر به یک لپتاپ نیاز دارید و میخواهید بازیهای مورد علاقه خود را با بالاترین تنظیمات و نرخ فریم انجام دهید؛ میتوانید یک لپتاپ گیمینگ خریداری کنید که کارت گرافیک مجزا داشته باشد. اگر قصد دارید تنظیمات گرافیکی را به حداقل برسانید و اگر احتمالاً یک رایانه شخصی برای Minecraft برای کودکان خود می سازید، این کافی است. بودجه کلی شما برای سیستمی که به دنبال خرید آن هستید چقدر است؟ چنانچه برای خرید یا انتخاب بین این دو مردد هستید میتوانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در حالی که این پردازنده ها برای خود بازی های تک نفره بیش از حد هستند، می توانید از آن ها برای سرور Minecraft یا برای تنظیم جریان Minecraft در پلتفرم هایی مانند Twitch یا YouTube نیز استفاده کنید.

لازم به ذکر است که هارد دیسک های معمولی مانند SSD از پروتکل SATA استفاده می کنند. بنابراین به عنوان مثال SATA SSD ها کندترین هستند، آن ها به پروتکل SATA 3 متکی هستند و سرعت خواندن حدود 550 مگابایت بر ثانیه دارند. این یک بازی است که به معنای واقعی کلمه یک فرهنگ در پشت خود دارد و با فروش بیش از 200 میلیون نسخه، این بازی خود را به عنوان یکی از پرفروش ترین بازی های ویدیویی در تمام دوران ثابت کرده است. شما می توانید از پیشنهادات ارائه دهندگان خدمات میزبانی استفاده کرده و پلنی که متناسب با نیازتان است را خریداری کنید. تفاوت بین چیپست در تعداد خطوط PCIe آن ها، پورت هایی که ارائه می دهند، اسلات های توسعه ای که دارند، اینکه آیا می توانند اورکلاک کنند یا نه، نسخه PCIe که ارائه می دهند، و اینکه آیا می توانند از چندین GPU و VRM پشتیبانی کنند یا نه، مشخص می شود. هر دو 6 هسته و 12 رشته را ارائه می دهند. برای مثال، اگر پردازندهای که انتخاب میکنید گرافیک آنبورد دارد، این پردازنده هم فرایندهای معمول CPU و هم پردازشهای GPU را انجام میدهد. با سیستم خود چه کارهایی انجام میدهید و چه نرمافزارهایی را اجرا میکنید؟

همچنین اگر علاقه دارید این بازی را با دوستان خود به صورت گروهی و با قوانین خود بازی کنید، می توانید مانند بسیاری دیگر از طرفداران ماینکرفت، سرور گیمینگ مخصوص خود را داشته باشید. در حالی که من مطمئنا چیزی کمتر از 4 گیگابایت رم برای سیستمی که در حال ساخت آن هستید توصیه نمی کنم، 8 گیگابایت رم DDR4 برای انجام بازی به صورت انفرادی یا با تعداد مناسبی پلیر در یک سرور Minecraft کافی است. اگر استفاده شما فقط به اندازه فعالیتهای روزمره است گرافیک آنبورد مناسبتر است. با این حال، اگر فقط قصد دارید با لپتاپ خود بازیهای غیرسنگین مانند League of Legends، Dota 2 یا Rocket League را اجرا کنید؛ احتمالا میتوانید با یک لپتاپ مقرونبهصرفه با گرافیک آنبرد کنار بیایید تا زمانی که بتوانید لپتاپ بهتری خریداری کنید. با این حال، نیاز به بیش از 8 گیگابایت رم DDR4 برای سیستم گیمینگ شما فقط برای علاقه مندان محفوظ است. فرقی نمی کند نوب باشید یا پرو، ماینکرفت یک بازی است که عمداً به گونه ای ساخته شده است که همه بتوانند از آن لذت ببرند.

بنابراین، با در نظر گرفتن این دو عامل، بیایید ببینیم کارت گرافیک مجزا برای چه کسانی مناسب است؟ چه کسانی باید کارت گرافیک مجزا خریداری کنند؟ کارت گرافیک آنبورد چیست؟ امروزه گرافیکهای آنبورد قدرتمندتر شدهاند و برای محاسبات اولیه، قدرت کافی (یا حتی اضافی) در اختیار کاربران عادی قرار میدهند. حالت بقا یا حالت خلاقانه؟ از طرف دیگر، حالت خلاقانه بیشتر متوجه سازندگان معمولی است. از طرف دیگر، SSD های NVMe از رابط PCIe استفاده می کنند. با این حال، Minecraft نصب SSD را روی هارد توصیه می کند. بله، اگر نسخه 1.16.200 یا بالاتر را دارید، Minecraft از ردیابی اشعه پشتیبانی می کند. بزرگترین نقص گرافیک آنبورد در این است که با قرار دادن CPU و GPU روی یک تراشه، یک (یا هر دو) پردازنده محدود میشود. البته این تعریف از بازی یک ساده سازی است. شما باید از گرسنگی و سلامتی خود مراقبت کنید، منابع را جمع آوری و برداشت کنید، سلاح ها، سازه ها و استحکامات ساده بسازید تا در برابر “MOBS” مقابله کنید. شما تمام منابع را در اختیار دارید و لازم نیست نگران سلامتی، گرسنگی یا دشمنان باشید. بنابراین اگر صد ها Mode نصب دارید یا اگر Mode هایی با بافت و کیفیت بالا دارید، ممکن است به رم بیشتری نیاز داشته باشید.

از آنجایی که لپتاپهای گیمینگ گرانتر از نمونههای دسکتاپ خود هستند؛ اکثر لپتاپهای گیمینگ ارزان دارای سایت mygpu گرافیک یکپارچه هستند. نتیجه مطلب پیش رو این است که درست است که گرافیک مجزا معمولا قدرت GPU بیشتری نسبت به گرافیک یکپارچه در اختیار شما قرار میدهد؛ اما برخی کاربران به دو دلیل سود بیشتری از گرافیک آنبورد خواهند برد: اول کسانی که بودجه کافی برای خرید گرافیک مجزا ندارند و دوم کسانی که نیازی به قدرت اضافی GPU که گرافیک مجزا ارائه میدهد ندارند و میتوانند با گرافیک آنبورد نیز کار خود را پیش ببرند. به عنوان مقایسه، گرافیکهای آنبورد حافظه مجزا برای برای پردازش دادههای تصویری ندارند؛ بلکه از حافظه سیستم این کار استفاده میکنند. CPU یا واحد پردازش مرکزی در رایانه مسئول اجرای فرایندهایی (از طریق محاسبات) است که برای کار کردن سیستم شما ضروری است. GPU یا واحد پردازش گرافیکی واحد CPU (پردازنده) عمل میکند؛ با این تفاوت که عمدتا دستورالعملهای مربوط به گرافیک را انجام میدهد. این CPU عملکرد مناسبی دارد، نه به خوبی Ryzen 3 3100، اما دارای یک GPU یکپارچه، Intel UHD 630 است. چنانچه یک فرد حرفهای هستید که کارهای گرافیکی (مانند طراحی گرافیک، انیمیشن سازی، ویرایش ویدئو و غیره) انجام میدهد؛ یا اگر از افرادی هستید که این کارها را برای سرگرمی انجام میدهند، به احتمال زیاد به سراغ کارت گرافیک مجزا خواهید رفت؛ چرا که کارتهای آنبورد از پس کارهای سنگین گرافیکی بر نخواهند آمد.

در این صورت مجبور خواهید شد از گرافیک یکپارچه با پردازنده استفاده کنید. برای مثال Intel Core i5-4690 که در اینجا ذکر شد، در سال 2014 عرضه شد و در سال 2017 متوقف شد. در زیر چیپست های مختلفی وجود دارد که می توانید برای مادربرد های AMD و Intel پیدا کنید. اساساً اولین چیزی که باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که مادربرد سوکت مطابق CPU دارد. برای بازی نیازی به مادربرد رده بالا ندارید. از طرف دیگر، AMD Ryzen 3 3200G گرافیک یکپارچه Vega 8 نسبتاً مناسبی را ارائه می دهد، بنابراین ممکن است نیازی به خرید یک GPU اختصاصی برای ساخت کامپیوتر شخصی خود برای Minecraft در اینجا نداشته باشید. اگر تصمیم به ساخت یک سیستم اقتصادی دارید، توصیه می کنم به گرافیک یکپارچه هم فکر کنید. با این حال، به لطف عملکرد چند هسته ای و تک هسته ای بهتر، FPS بهتری در تنظیمات با فاصله رندر و ترکیب Biome بالاتر به شما ارائه می دهد. بسته به مودپک هایی که نصب کرده اید و همچنین تنظیمات گرافیکی و اندازه بافت ها به رم بیشتری نیاز دارید.

با این حال، در این مورد، ما بیشتر علاقه مند به ساخت یک سیستم گیمینگ هستیم که بتواند به راحتی نیاز های سیستم را برآورده کند. همچنین، کارتهای گرافیکی مجزا دارای حافظه مخصوص خود به شکل VRAM (یا RAM ویدئویی یا حافظه دسترسی تصادفی ویدئویی) هستند که امکان دسترسی سریع GPU مجزا به دادههای مربوطه را میدهد. برای AMD Ray Tracing توسط پردازنده های گرافیکی سری Radeon RX 6000 پشتیبانی می شود. آیا ماینکرفت از Ray Tracing پشتیبانی می کند؟ برای نسل چهارم NVMe SSD، به کامپیوتری نیاز دارید که از PCIe v4.0 پشتیبانی کند. به کارت GeForce RTX نیاز دارید؟ برای NVIDIA که GPU های سری GeForce RTX 2000 و GeForce RTX 3000 است. سری H: یعنی H510 برای ساخت سیستم های میان رده. سری B: یعنی B550، برای سیستم های گیمینگ متوسط و معمولی. سری A: یعنی A520، این سری چیپست برای مادربرد های سطح پایه است. سری Z: یعنی Z590، برای ساخت سیستم های سطح بالا. برای ساخت سیستم های گیمینگ Minecraft، توصیه می کنیم یا از مادربرد سطح پایه استفاده کنید یا حداکثر از مادربردی با چیپ ست متوسط استفاده کنید.

سری X: یعنی X570، برای سیستم های سطح بالا. اساسا دو نوع SSD وجود دارد یعنی SATA و NVMe. در نهایت، AMD Ryzen 5 3400G، به نظر من، یک انتخاب عالی برای ساخت یک سیستم مقرون به صرفه خواهد بود، زیرا یکی از قدرتمند ترین کارت های گرافیک یکپارچه، یعنی RX Vega 11 را دارد. یک گرافیک مجزا، PCB (برد مدار چاپیبُرد مدار چاپی یا برد الکترونیکی(به انگلیسی: Printed Circuit Board (PCB)) شامل مجموعهای از مدارهای الکتریکی بوده و میتواند یک طرفه(یک لایه مس)، دو طرفه(دو لایه مس) یا حتی چند لایه و به رنگ های سبز نارنجی و آبی مختلف باشد.)، حافظه (VRAM) و خنککننده مخصوص به خود است و در نتیجه قدرت آن محدود نشده است و انتقال مسئولیت دادههای مربوط به گرافیک از گرافیک آنبورد به نسخه مجزا، کمک میکند تا منابع مورد استفاده CPU آزاد شوند. میخواهید بازیهای مورد علاقه خود را در بالاترین تنظیمات ممکن و با حداکثر نرخ فریم اجرا کنید، احتمالا به دنبال یک کیس گیمینگ از پیش ساخته شده هستید که کارت گرافیکی مجزا دارد یا میخواهید خودتان سیستمتان را جمع کنید و کارت گرافیک هم در لیست خریدتان قرار دارد. گرافیک یکپارچه (یا آنبورد یا اختصاصی) به گرافیکی گفته میشود که در آن پردازنده و GPU را روی یک تراشه دارید.

به عبارت دیگر، شما نمیتوانید CPU و GPU را با محدود کردن یک (یا هر دو) قدرت پردازشی روی یک تراشه قرار دهید. گرافیک یکپارچه یا آنبورد یا اختصاصی به کارت گرافیکی گفته میشود که در آن پردازنده و GPU روی یک تراشه قرار دارند. کارت گرافیک یکپارچه یا اخنصاصی؟ در نهایت اگر بین اینکه کارت گرافیک مجزا بخرید یا از گرافیک آنبورد استفاده کنید ماندهاید، موارد گفته شده در این مطلب ممکن است انتخاب شما را راحتتر کند. چه کسانی باید کارت گرافیک آنبورد خریداری کنند؟ در دو بخش بعد، خواهیم گفت که گرافیک مجزا و آنبورد، هرکدام برای چه دسته از افراد مناسب هستند. کارتهای گرافیکی دو نوع دارند: آنبورد و مجزا. یکی از دلایل اصلی محبوب بودن این بازی، میزان انعطاف پذیری در تنظیمات گرافیکی آن است که باعث می شود بتوانید آن را حتی بر روی یک PC معمولی هم بازی کنید. جمع کردن سیستمی با کارت گرافیک آنبورد هزینهای به مراتب کمتر از بستن سیستم با گرافیک مجزا روی دست شما خواهد گذاشت و میتوانید با چنین سیستمی بازیهایی مثل League of Legends، Dota 2، Rocket League و غیره را اجرا کنید و برای بازیهای سنگینتر نهایتا میتوانید تنظیمات بازی را پایینتر بیاورید. اگر از نرم افزار های پس زمینه زیادی مانند نرم افزار ضبط صفحه استفاده می کنید یا اگر میزبان سروری با استریمر های زیاد هستید، ممکن است به رم بیشتری نیز نیاز باشد.