آشنایی با تفاوت های کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

در نتیجه قیمت لپ تاپ گرافیکی به کارت گرافیک وابسته است. مفهوم (M) در شماره کارت گرافیک چیست؟ در ادامه به این موارد می پردازم. اگر کیفیت و سرعت بالا جزو اولیت های اصلی در انتخاب شماست، لپ تاپ ها شما را ناامید می کنند، اما برعکس کامپیوترها در این دو ویژگی یک سرو گردن از لپ تاپ ها بالاتر هستند. البته لپ تاپ های بازی قدرتمندی در بازار وجود داره که سرعت بالایی دارند اما به پای کامپیوترها نمیرسن. و لپ تاپ های قدرتمند گیمینگی در بازار وجود دارن که لذت بازی را برای کاربر چندین برابر می کنن و خرید لپ تاپ بازی طرفدار بیشتری نسبت به دستگاه های رومیزی دارد. اما هزینه بیشتری نسبت به لپ تاپ های گیمینگ معمولی تر دارد. پردازنده فقط در لپ تاپ گیمینگ قدرت بیشتری نسبت به لپ تاپ های معمولی دارند. پهنای باند حافظه بیشتری نسبت به لپ تاپ ها دارد. بعد از آن به مواردی مانند شکل کارت گرافیک، توان اتلاف گرما، اتصالات برق، پورت ها، سرعت کلاک و پهنای باند و سرعت حافظه توجه داشته باشید. در اولین قدم باید ببینید کارت گرافیک را برای چه کاری می خواهید. اگر قیمت برای شما اولویت داره، کارت ها گرافیک AMD از Nvidia ارزان تره .

اما کارت گرافیک در لپ تاپ ها یکپارچه تنظیم شده است پس نه می تونید جایگزین کنید نه افزایش بدید، کوچک بودن لپ تاپ ها یک جای دیگر کار دستشان داده است و این مزیت را از آن ها گرفته است. بزرگ بودن کامپیوترها مزیتی است که باعث شده کارت گرافیک در آن ها راحت تر ارتقا پیدا کنند. میزان کارت گرافیک براساس کارایی متفاوت است. امروزه همچنین لپ تاپهای بازی پیشرفته عملکرد بهتری داشته و تا حدودی معادل کارت گرافیک دسکتاپ هستند. کارت گرافیک لپ تاپ نسبت به دسکتاپ سیستم خنککننده بهتری دارد زیرا کوچک بوده و قابل حمل است. به طور کلی تفاوت چندانی بین کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر وجود ندارد زیرا هر دو سیستم امروزه در مدلها، ظرفیتها و قدرتهای پردازشی مختلف و زیاد تولید میشوند. این گرافیک کامپیوتر برای اجرای بازیهای با رزولوشن 1440p و با تنظیمات گرافیکی 4K بسیار مناسب است. این نوع کارت گرافیک بهترین گزینه برای اجرای بازیهای با رزولوشن 1080p است و قابلیت پشتیبانی از عینک واقعیت مجازی را نیز دارد. لپ تاپهایی مخصوص بازی، از کارت گرافیک لپ تاپ تشکیل شده اند و از آنها برای اجرای بازیها، اجرای کارهای فشرده و فتوشاپ استفاده میشود. این نوع کارت گرافیک برای انجام کارهای گرافیکی معمولی تماشای فیلم، بازی هایی با گرافیک متوسط تر مناسب است.

کارت گرافیکی در لپ تاپ یکپارچه است. با این حال برندهای بزرگی مثل لنوو، اچ پی، ایسوس، ایسر، لپ تاپ های گرافیکی پرقدرتی را ساخته اند و بیشترین فروش را در بین لپ تاپ ها داشته اند. عملکرد و سرعت کارت گرافیک دو تفاوت مهم بین لپ تاپ و کامپیوتر هست. بنابراین کامپیوتر به کارت گرافیک با محدوده فضایی بیشتری نسبت به لپ تاپ نیاز دارد. در واقع کوچک و جمع و جور بودن لپ تاپ فدای اورکلاک کردن در Gpuشده است، بنابراین لپ تاپ ها با کلاک کندتر ساخته شده اند. مزیتی که کامپیوتر نسبت به لپ تاپ دارد این است که شما نگرانی بابت تعویض کردن قطعات آن ندارید، زیرا به راحتی تعویض میشه و کامپیوترها دست کاربر را برای تعویض باز می گذارند. در صورتی که به توان گرافیکی پایینتر نیز نیاز دارید، پیشنهاد میکنیم به سراغ پردازنده با گرافیک مجتمع بروید؛ زیرا معمولا خرید مدلهای رده پایین، چندان بهصرفه نخواهد بود. شرکت انویدیا تولیدکننده پردازنده گرافیکی حرفهای گرانقیمت است. نرخ پیکسل در کامپیوتر رومیزی بیشتر از لپ تاپ است. علت تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر این بود که اگر حرف (M) در پایان کارت گرافیک درج شده بود، کارت گرافیک برای لپ تاپ بود اما حرف (M) در کارت گرافیک وجود نداشت، مربوط به کامپیوتر است.

کار واحد پردازش گرافیکی همانند پردازنده اصلی کامپیوتر، پردازش اطلاعات سیستم بوده و تنها تفاوت آنها این است که واحد پردازش گرافیکی اطلاعات مربوط به تصاویر را پردازش کرده و خروجی این واحد پردازشی، تصاویر، عکسها، انیمیشنها و جلوههای ویژه گرافیکی است. در فروشگاه اینترنتی لیپک، مجموعه ای از برندهای متنوع لپ تاپ گرافیک و گیمینگ وجود داره و شما می توانید مشخصات هر کدام را بررسی کرده و در نهایت مطابق نیازتان خرید کنید. ما در این مقاله می خواهیم تفاوت های آن در عملکرد، سرعت، مزایا و قیمتشان را بررسی کنیم. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر میپردازیم. کارت گرافیک یکی از گرانترین قطعات کامپیوتر است و به همین علت پیشنهاد میکنیم ابتدا نیاز خود را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید کنید. اگر قصد خرید کارت گرافیک دست دوم را دارید، پیشنهاد میکنیم پیش از نهایی کردن سفارش خود، ابتدا از نوع استفاده فروشنده از کارت گرافیک سوال کنید؛ اگر این قطعه برای ماینینگ استفاده شده باشد، بدین معنی است که روزها و حتی شاید ماهها، از تمام ظرفیت کارت گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده شده است و حجم بالای استفاده و گرمای حاصل از فعالیت، میتواند باعث وارد شدن آسیبهایی به مدارهای جانبی کارت گرافیک شده باشد و بدین ترتیب طول عمر قطعه به شدت پایین میآید.

از گرافیک دسکتاپ برای بازیهایی با کارایی بالا، مدلهای سه بعدی و کارهای فشرده استفاده میشود، بنابراین به اورکلاک و سیستم خنک کننده بهتری نیاز است. کامپیوترهای قدیمی رومیزی اجازه نمی دهند دستگاه بیش از حد گرم شوند، این مزیت باعث می شه بتوانند بازی های سنگین و ویرایش های سه بعدی را بهتر اجرا کنند، تفاوت اساسی بین این دو، در سیستم خنک کننده است. این در حالی است که کارت گرافیکی در کامپیوترهای رومیزی جمع و جورتر و ارزانتر هستند. ایسوس یکی از بهترین برندهای لپ تاپ است که نمونه های گرافیکی فوق العاده ای مثل Asus 14 inch Chroombook Flip داره و می تونید مدل های گرافیکی و قیمت لپ تاپ ایسوس را با برندهای دیگر مقایسه کنید. عددها و مدل ها تفاوتی با هم ندارند اما در هردو کارایی فرق می کنند. برتری از نظر کارایی با کدام است؟ یکی از تفاوتهای مهم و اصلی کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر حافظه این دو سیستم بوده که محدوده فضایی کامپیوتر نسبت به لپ تاپ بیشتر است. در ظاهر کارت گرافیک در لپ تاپ با کامپیوتر رومیزی یکسان است. HBM و HBM2: از این نوع حافظه ویدیویی در انواع کارت گرافیک حرفهای و گرانقیمت استفاده میشود و برای اجرای محتوای واقعیت مجازی، گزینه بسیار مناسبی است.

خوشبختانه با توجه به اینکه میزان تقاضای لپ تاپ روز به روز بالاتر رفته است، لپ تاپ های گیمینگ با گرافیک حرفه ای نیز وجود دارد که بازی ها را با کیفیت 4k نیز اجرا کند. دومین فرق کارت گرافیک در لپ تاپ با کامپیوتر در سرعت شان هست. هنگام خرید کارت گرافیک کامپیوتر دست دوم و نو به چه نکاتی توجه کنیم؟ کارت گرافیک کامپیوتر با قدرت 215 وات به GPU با سرعت بیشتری نیاز داره تا بتواند اورکلاک شود. اگر بخواهم بهترین حالت را بگویم، بهترین گزینه برای اجرا بازی های سنگین، کارت گرافیک مجزا با حافظه اختصاصی است. حرف (M) قبل از دومین سری اعداد استفاده شده و به مفهوم، متحرک است. اما کشش اجرای بازی های سطح بالاتر را نداره و نه تنها در لپ تاپ بلکه در تلفن های هوشمند و تبلت نیز استفاده میشه. شرکت AMD، تولیدکننده پردازندههای گرافیکی اقتصادی، میانرده و رده بالا است و به تولیدکننده کارت گرافیک مخصوص بازی شهرت دارد که از محصولات این شرکت هم در ایکس باکس و هم در پلی استیشن استفاده میشود. اورکلاک کردن یک مزیت است که در کارت گرافیک لپ تاپ وجود نداره، قابلیت اورکلاک کردن سرعت پردازنده گرافیکی دستگاه را افزایش می دهد، هرچه پردازنده را بیشتر اورکلاک کنید، می توانید بازی ها را روان تر اجرا کنید.

همچنین برای خرید لپ تاپ علاوه بر کارت گرافیک باید به مواردی نظیر قطعات، عملکرد و نوع کاربرد سیستم توجه کرد. مزیتی که کارت گرافیک یک پارچه دارند این است که گرمای زیادی تولید نمی کنند. با این حال کامپیوترها سیستم خنک کننده قوی تر نسبت به لپ تاپ ها دارند.با اضافه کردن تجهیزات ضروری به لپ تاپ ها محدودیت ها در لپ تاپ ها کمتر شده است. لپ تاپ ها در سیستم های خنک کننده ضعف دارند. لپ تاپ ها نمی تونند سرعتی مشابه با کامپیوترها داشته باشند. حین بازی، دستگاه زود داغ می کنه اما درکامپیوتر رومیزی این اتفاق نمی افته. این نوع محصول معمولا در مقایسه با سایر مدلها، قیمت کمتری دارد و برای انجام بازیهای ویدیویی مناسب نمیباشد. نوع پردازنده در قیمت نقش پررنگی دارد، بنابراین اگر شما کاربر معمولی هستین نیازی به خرید کارت گرافیک بالا ندارید. باید تغییرات صفحه را نمایش می دهد بنابراین حافظه کارت گرافیک به فضای بیشتری نیاز دارد تا تغییرات صفحه نمایشگر را اجرا کند. نکات مهم در خرید کارت گرافیک دست دوم؟ برای مشاهده قیمت کارت گرافیک amd و قیمت کارت گرافیک دست دوم این برند میتوانید از محصولات موجود در ایسام دیدن فرمائید. هنگام خرید کارت گرافیک دست دوم به تناسب اندازه آن با کیس خود توجه کنید.

هرچه از کارت گرافیک در برابر نفوذ گرد و غبار و قرار گرفتن در معرض گرمای شدید محافظت شود، طول عمر آن افزایش مییابد. اگر دنبال لپ تاپ با کارت گرافیک بزرگتر و با کیفیت هستید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. در مرحله دوم باید ببینید دنبال چه نوع بازی هستید؟ اما اگر دنبال گرافیک معمولی تر هستید و کار خاصی با دستگاه ندارید، پس لپ تاپ برای شما انتخاب مناسب تری است. اگر هدف شما از تحقیق در خصوص فرق کارت گرافیک در لپ تاپ با کامیپوتر خرید سیستمی برای بازی است باید همه موارد رو در نظر بگیرید. سایز کارت گرافیک در کدام بیشتر است؟ جایگزینی و ارتقا در کدام راحت تر است؟ به طورکلی لپ تاپ ها نسبت به قبل قوی تر عمل می کنند، طوری که خرید لپ تاپ متقاضی بیشتری نسبت به کامپیوتر دارد. شرکتهای تولید کننده لپ تاپ و کامپیوتر نظیر (AMD) کارتهای گرافیکی مشابهی را برای سیستمهای خود انتخاب میکنند که تفاوت آنها تنها در حرف (M) است. واحد پردازش گرافیکی یا Gpu چیست؟ در نهایت مطمئن شوید که Gpu با مانیتور شما برای اجرای بازی با رزولوشن بالا هماهنگه یا نه. این نوع پردازنده گرافیکی برای اجرای بازیهای کامپیوتری با رزولوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی پایین تا متوسط، مناسب است.

طبیعتا گیمرهای حرفه ای به کارت گرافیک قوی تری نیاز دارند، چون کارت گرافیک تجربه هیجان انگیز یک بازی روان و باکیفیت بالا را به شما هدیه می دهد. شاید هیجان انگیزترین قطعه در کامپیوترها کارت گرافیک باشه چون تجربه یک بازی جنجالی را برای ما به وجود میاره. همچنین کارتهای گرافیکی، محاسبات و عملیاتهای گرافیکی را در چند ثانیه انجام میدهند که نتیجه این محاسبات، روند اجرای بازیهاست که در خروجی مانیتور به ما نشان میدهند. طول عمر کارت گرافیک چند سال است؟ طول عمر این قطعه با توجه شرایط نگهداری و نوع استفادهای که از آن میشود، عموما بین 3 تا 10 سال متغیر است. بهترین شرکت های تولیدکننده کارت گرافیک AMD و Nvidia هستن، بین این دو برحسب نیازتان جستجو کنید. تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ چیست؟ قیمت لپ تاپ لنوو و ایسر و برندهای دیگر نسبت به کارایی و عملکردشان تفاوت دارند. آیا تفاوت ظاهری با هم دارند؟ آیا شما فردی هستین که دوست دارید جدیدترین بازی ها را تجربه کنید؟ برای یک گرافیست، تعویض و ارتقای قطعات دستگاه نکته قابل توجهی است، به خصوص اگر فردی مبتدی باشد، این مزیت به کاهش هزینه ها کمک می کند. جاییکه بحث انتخاب است باید کلی نگاه کنیم چون در هر دو مزایا و معایبی وجود داره و هر فردی با توجه به نیاز و کارایی که داره، تصمیم می گیره.

کارت گرافیک لپ تاپ کوچک است و فضای کمی را اشغال می کنه. بعضی بازی ها مثل cyberpunk 2077 به 6 گیگابایت رم نیاز دارد، چون رزولوشن در این بازی ها بیشتر است. اگر دنبال کارت گرافیک مناسب بازی هستید، باید رزولوشن بازی را در نظر بگیرید. بازی با رزولوشن بالا یا بازی های معمولی تر هم اکتفا می کنه. یا نه یک گیمر معمولی هستین. اگر اندازه کیس شما کوچک است، سراغ مدلهای رده بالا نروید و یا اینکه میبایست به دنبال خرید یک کیس بزرگتر باشید. DDR3: کارت گرافیک ddr3 یکی از قدیمیترین مدلهای موجود در بازار است که به علت کندی آن، بیشتر در کارت گرافیکهای رده پایین کاربرد دارد. این نوع کارت گرافیک را در برخی از لپ تاپ های رده بالا هم می توانید پیدا کنید. کارت گرافیک در لپ تاپ های گیمینگ 4 گیگابایت است. کدام گران تر است؟ هرچه قدرت کارت گرافیک بالاتر باشه، می توانید بازی های مهیج تر سه بعدی و دو بعدی بیشتری را اجرا کنید. همچنین میتوانید برای خرید کارت گرافیک rx 580 8gb دست دوم و مشاهده قیمت کارت گرافیک 2 گیگ، قیمت کارت گرافیک استوک، قیمت کارت گرافیک 2 گیگ ddr2، قیمت کارت گرافیک 1 گیگ و 4 گیگ از کالاهای موجود در ایسام دیدن فرمائید.

امروزه کارتهای گرافیک قدرتمندی ارائه شده که سنگین ترین تصاویر انیمیشنی را در چند ثانیه رندر کرده و آنها را به صفحه مانیتور منتقل سایت mygpu میدهد. بعد از چند سال کار کردن، لپ تاپ ها به تعویض نیاز دارند، و برای تعویض باید هزینه بیشتری نسبت به ارتقای آن پرداخت کنند. اولین فرق کارت گرافیک در لپ تاپ با کامپیوتر عملکرد آن دو هست. با توجه به اینکه تفاوت کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر در مطالب قسمت فوق مشخص شد، متوجه شدیم که کارت گرافیک، یکی از مهم ترین معیارهای خرید لپ تاپ یا کامپیوتر است. طبیعتا هر دو برای یک هدف تلاش می کنند، اما تفاوت هایی هم با هم دارند، قبل از خرید کارت گرافیکی حتما قطعات مهم دیگر دستگاه مانند رم و سی پی یو را مد نظر قرار دهید. بهترین کارت گرافیکی در بین لپ تاپ ها مختص به لپ تاپ های بازی است که حجم زیادی دارند اما در هر صورت قابل ارتقا نیستن و دست شما را در انتخاب می بندن. به این صورت که کل کارت گرافیک به مادر برد چسبیده و با سی پی یو فضای مشترکی دارند. با این وجود، بعد از پاندمی کرونا خیلی از گرافیست ها به صورت فریلنسری کار می کنند، بنابراین لپ تاپ را ترجیح می دهند.

به طور کلی، اگر هدف شما، انجام بازیهای ویدیویی جدید با پیشرفتهترین تنظیمات و یا تولید محتواهای گرافیکی است، تنها مدلهای رده بالا پاسخگوی نیاز شما هستند که البته قیمت گرافیک کامپیوتر رده بالا نیز گران است. چنانچه قصد خرید قطعات کامپیوتر و به ویژه خرید کارت گرافیک دست دوم و فروش کارت گرافیک دسته دوم و نو را دارید، میتوانید با مقایسه مدلهای متنوع موجود در ایسام، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما ممکنه این سئوال برای شما ایجاد شده باشه که فرق کارت گرافیک در لپ تاپ با کامیپوتر چیه؟ اگر دوست دارید با دوستانتان جمع شوید و بازی کنید و گرافیک خیلی حرفه ای برای شما اولویت ندارد، لپ تاپ گیمینگ گزینه بهتری برای شما است، از طرف دیگر وزن زیادی ندارد و برخلاف کامپیوترهای خانگی سروصدایی ایجاد نمی کنند. البته برخی لپ تاپ ها قابلیت ارتقا دارند اما مثل کامپیوترهای شخصی، سفارشی نمی شن. برخلاف نوع یکپارچه با حافظه مشترک نیستند و به راحتی تعویض می شن و یا قابل ارتقا هستن.

Gpu بخشی از کارت گرافیک است که مسئولیت نمایش ویدیو، انیمیشن ها و بازی را روی نمایشگر به عهده داره، باید بدونیم که تفاوت و کیفیت gpu ها براساس قابلیت های متفاوت آن سنجیده میشه. کارت گرافیک در لپ تاپ ها به دولیل گرانتر است یک به دلیل کم مصرف بودن و دوم قابل حمل بودن. سه گزینه بزرگی، خروجی گرما و مصرف برق این تفاوت رو به وجود آورده. مصرف برق در لپ تاپ ها کمتر از کامپیوترهای رومیزی است. اما کارت گرافیک در کامپیوترهای رومیزی مجزا است و اندازه بزرگتری دارند. سفارشی سازی مهم ترین مزیت کامپیوترهای رومیزی است می توانید انتخاب کنید که چه چیزی را می خواهید یا قطعه ای به تعویض نیاز دارد اما مزیت لپ تاپ کوچک بودن آن است، فضای کمتری اشغال می کنه و قابل حمل هست اما اجازه سفارشی سازی به کاربر نمی دن. کارت گرافیک گیمینگ برخلاف کارت گرافیک ماینینگ دارای پورتهای ویدئویی همانند DVI، HDMI و DP است که آن را برای اجرای بازیهای کامپیوتری قابل استفاده میکند. همانطور که ملاحظه کردید، تفاوت های زیادی بین کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی وجود دارد. طبیعتا کامپیوتر چون بزرگتره، سرعت کلاک بهتری داره. چون سیستم خنک کننده در لپ تاپ کوچکتر هست طبیعتا نمی تواند گرما را به خوبی کنترل کند.