گرافیک یکپارچه جدید Iris Xe اینتل چطور دنیای لپتاپها را دگرگون میکند؟

این بازاری است که اینتل میخواهد هرطور شده بر آن تسلط داشته باشد. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با پردازندههای تایگر لیک میتوان به راحتی گفت لپتاپهایی که طراحی ۲۸ واتی دارند -مانند لپتاپهای فوق حملپذیر که برای عموم ساخته شدهاند یا لپتاپهایی که قرار است جایگزینی برای دسکتاپهای حرفهای باشند- بالاخره در دنیای گیمینگ حرفی برای گفتن دارند. اما شرایط درباره بازیهای رقابتی متفاوت است و «قابل اجرا بودن» صرف قرار نیست کافی باشد. وقتی بتوانید به تجربه بازیهای جدید و باحال روی لپتاپی بپردازید که در اصل برای کارهای دانشگاهی مانند پردازش کلمه یا گشتوگذار در وب خریداری شده، در واقع محصولی بسیار ارزشمند گیرتان آمده است. از این نوع کارتها در انجام کارهای گرافیکی ساده، پویانماییهای دوبعدی و ویرایش تصاویر دوبعدی استفاده میشود. ما در این مطلب به مقایسه کارت گرافیک Nvidia و Intel با AMD میپردازیم. تفاوت AMD و Nvidia در این است که نسخههای منتشر شده شرکت انویدیا همه دارای گواهینامه WHQL هستند. در این بازیها، تفاوت اندک نرخ فریم میتواند به معنای تفاوت میان برد و باخت باشد و گرافیک Iris Xe برای مثال هنگام اجرای Counter Strike با رزولوشن 1080p، به نرخی بالاتر از ۶۰ فریم دست مییابد. بخش اعظمی از بازیهای چندنفره (مانند Counter Strike: Global Offensive)، معمولا به سختافزاری عجیب و غریب نیاز ندارند و پیشتر هم روی گرافیکهای یکپارچه اجرا میشدند.

برای مثال Iris Xe به میانگین دقیقا ۳۰ فریم بر ثانیه هنگام اجرای Far Cry 5 با رزولوشن 1080p و تنظیمات متوسط دست مییابد و Blade Stealth 13 و GTX 1650 Ti آن به ۵۴ فریم بر ثانیه با تنظیمات مشابه (اما در شاسی محدودتر ۱۳ اینچی) دست پیدا میکنند. لپتاپهای Iris Xe نمیتوانند به چنین نقاطی دست یابند، اما حتی اگر بتوانند بازیهایی مانند CS:GO را با نرخ ثابت ۱۰۰ فریم بر ثانیه هم به اجرا درآورند، خروجی تصویر در نهایت بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه نخواهد بود. قطعا این برای اکثر کاربران یک دغدغه نیست و کاربران متکی به گرافیک یکپارچه حتی اگر به صورت مداوم به ۶۰ فریم بر ثانیه دست پیدا کنند نیز جشن خواهند گرفت. اما بازیهای رقابتی معمولا سبکوزن هستند تا گیمرها بتوانند روی اکثر کامپیوترها به نرخ فریمی قابل قبول دست پیدا کنند. گرافیک یکپارچه به صورت سنتی تنها قادر به اجرای بازیهای سبکوزن بوده و کاربرانی که به سراغ لپتاپهای مجهز به چنین سختافزاری میرفتند، همواره در حسرت بازیهای کلانبودجه (خصوصا با بالاترین تنظیمات گرافیکی) میماندند. اگر اینتل بتواند در بازار لپتاپهای عمومی دست بالا را داشته باشد، در واقع شرایط را برای جایگاه AMD در بازار دشوار خواهد کرد. بزرگترین نبرد دنیای گیم در سالهای آتی، نبرد اینتل و AMD برای تسلط یافتن بر بازار گرافیک یکپارچه خواهد بود.

به عنوان مثال، شرکت AMD در تولید CPUهای 64 بیتی که تا 8 گیگابایت رم را پشتیبانی میکنند بسیار موفق عمل کرده و توانسته از رقیب خود اینتل جلو بزند و سهم بیشتری از فروش را به خود اختصاص دهد. به عنوان نمونه، کارت گرافیک Intel Iris Plus برای بازیهای میان رده و معمولی همچون بازی League of Legends خوب عمل میکند و این بازی را به راحتی و بدون افت فریم انجام میدهد. مقایسه AMD با رقبای خود نشان میدهد که این شرکت نیز تلاش میکند از رقیب خود عقب نماند. تستها نیز نشان میدهند که ادعای اینتل درست است: Iris Xe نهتنها بهبودی بزرگ نسبت به محصولات پیشین اینتل به وجود میآورد، بلکه حالا از گرافیک یکپارچه Radeon شرکت AMD نیز پیشی گرفته که برای مدتی طولانی، عملکردی بهتر داشته است. AMD در گذشته بهترین بازیگر دستهبندی گرافیکهای یکپارچه بوده و حالا بالانس قدرت قرار است به شکلی چشمگیر بهم ریخته شود. طی سال گذشته شاهد چند لپتاپ بودیم که مرز میان لپتاپهای عمومی و دیوایسهای فوق حملپذیر گیمینگ را کمرنگ میکردند. در گذشته نمیتوانستیم چنین ادعایی کنیم. این بخش از مطلب، نگاهی گستردهتر به پتانسیلهای Iris Xe در جذب مخاطبان جدید به دنیای گیمینگ است، اما در عین حال این موضوع آنقدر مشخص هست که بخواهیم به چند نکته مهم اشاره کنیم.

از نظر مقایسه AMD با Nvidia باید گفت اگرچه این تکنولوژی در هر دو مشابه است، اما تفاوت بارزی در عملکردشان وجود دارد. به خصوص در دورانی که دورکاری تبدیل به یک نرم شده است، بسیاری از لپتاپهای سازمانی در خانه کارمندان باقی مانده و آماده برای تجربه بازیهای محبوب آنها خواهند بود. در این بین پردازندههای دسکتاپ اینتل نیز به خاطر عملکرد تکهستهایشان گزینهای محبوب میان گیمرها بودهاند. با چنین سختافزاری، گیمرهایی که صرفا به یک لپتاپ برای کار یا دانشگاه نیاز دارند، میتوانند بدون صرف هزینه مجزا برای یک سختافزاری گیمینگ مخصوص به تجربه بازیهای محبوب خود بپردازند. مدل تازه این لپتاپ اکنون به سراغ GeForce GTX 1650 Ti رفته که یقینا مزیت پرفورمنسی بزرگی نسبت به Iris Xe دارد. این موضوع با ترند جدید و انقلابی بازیهای رایگان نیز همسو است و اکنون برخی از مهمترین بازیهای جهان مانند Call of Duty: Warzone ،Apex: Legends و فورتنایت به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار گرفتهاند. هم در دنیای لپتاپها و هم در دنیای کامپیوترهای دسکتاپ، AMD توانسته نهفقط از نظر شمار هسته و رشته، بلکه از نظر پرفورمنس خالص نیز بهتر از اینتل ظاهر شود.

بعد از ظهور AMD به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند بازار سختافزار، اینتل برای همگام ماندن سخت تقلا کرده است. بنابراین خانواده GeForce MX به زودی در شرایطی سخت خواهد بود و دلایل کمتری برای تعبیه آن در دیوایسها وجود خواهد داشت. نخستین چیپها، اعضای تازهای برای خانواده پردازندههای سری U به حساب میآیند که به صورت خاص برای عموم مردم و لپتاپهای فوق حملپذیر ساخته شدهاند. پردازندههای Core i5 و Core i7 در خانواده تایگر لیک (مثلا Core i5 1130G7 و Core i7-1185G7) همراه با گرافیک یکپارچه «Iris Xe» اینتل از راه میرسند و خود کمپانی مدعی بهبودهای فراوان نسبت به گرافیک Intel UHD شده که در نسل قبلی پردازندههای لپتاپ و دسکتاپ به وفور یافت میشد. و پردازندههای این کمپانی گاهی قیمت پایینتری هم دارند. این را هم باید در نظر داشت که تمام لپتاپهای مجهز به گرافیک Iris Xe لزوما ارزانتر از لپتاپهای گیمینگ نخواهند بود. یکی از نخستین لپتاپهای فوق حملپذیری که به سمت تواناییهای گیمینگ متمایل بود و از GeForce MX بهره میبرد، Razer Blade Stealth 13 بود. اما به عنوان یک قاعده کلی میتوان گفت که اکثر کاربران به چنین پرفورمنسی تمایل دارند، اما در عین حال آنقدر برایشان مهم نیست که به خرید یک لپتاپ گیمینگ یا هر لپتاپ گرانقیمت دیگری تن دهند.

ضمنا Iris Xe به صورت پیشفرض در پردازنده تعبیه شده، اما گرافیک GeForce MX معمولا هزینهای مجزا روی دست تولیدکننده و سایت mygpu مصرفکننده میگذارد. در نظر داشته باشید که این سه شرکت چیپست کارت گرافیک را تولید میکنند؛ به عبارت دیگر، این شرکتها پردازنده گرافیکی را تولید میکنند که در ساخت یک کارت گرافیک کامل به کار میرود. اگر یک لپتاپ با کارکرد عمومی داشته باشید و از پس هزینههای یک لپتاپ مخصوص گیمینگ برنیایید، همچنان بدون هزینه اضافه قادر به تجربه این بازیها خواهید بود. پس باید بتوانید برای تمام این موارد به طور مناسب هزینه کنید. اینها همان گیمرهایی هستند که احتمالا اصلا اهمیت چندانی به تجربه بازیها با بالاترین تنظیمات گرافیکی یا بالاترین نرخ فریم نمیدهند و فقط میخواهند گذران وقت کنند. بهترین نوع معماری به کار رفته در کارت گرافیک انویدیا همان معماری تورینگ است که در سال 2018 از سوی جنسن هوانگ مدیرعامل Nvidia به عنوان پیشرفتهترین معماری موجود در کارتهای گرافیک این شرکت معرفی شد.

در مقایسه Intel با Nvidia و AMD میتوان گفت که اگر چه گرافیکهای یکپارچه اینتل قیمت ارزانتر و محاسن خوبی نیز دارند، اما اگر به دنبال بازیهای حرفهای و خلق واقعیتهای مجازی هستید به سراغ گرافیکهای یکپارچه Intel نروید. بنابراین در حال بررسی برترین ساخته اینتل هستیم و نه محصولات ضعیفتر و میانردهتر، اما همین موضوع راجع به چیپ موبایل AMD Ryzen 7 که دائما fا محصول اینتل مقایسه شده نیز مصداق دارد. در اکثر موارد، نتایج به دست آمده از Iris Xe (مثلا روی چیپ Core i7-1185G7) آنقدرها حیرتانگیز نیستند که بگوییم شاهد تغییری بنیادین در کارکرد گرافیک یکپارچه هستیم. این نشان میدهد که حتی اقتصادیترین لپتاپهایی که با تمرکز بر گیمینگ صرف ساخته شدهاند، همچنان در حاشیهای امن به سر برده و به این زودیها توسط Iris Xe به پایین کشیده نمیشوند. فناوری ردیابی پرتو با ردیابی اشعه در زمان واقعی، نورپردازی واقعگرایانهای را از بازی ارائه میدهد و باعث میشود شبیهسازی بهتری از تعامل اشیاء با محیط ایجاد شود. این ویژگی زمانی که مشغول بازیهای رایانهای هستید بیشتر خود را نشان میدهد. با از راه رسیدن پرفورمنس سهبعدی بهبودیافته در لپتاپهای عمومی و مبتنی بر تکنولوژی اینتل، فشار بر AMD بیشتر خواهد شد. از جمله این دیوایسها میتوان به HP Envy 17 اشاره کرد که همراه با پردازشگر گرافیکی Nvidia GeForce MX 330 از راه میرسد.

Iris Xe به صورت خاص در بازیهای چندنفره عملکردی بهتر از چیپهای قبلی اینتل و محصولات مشابه AMD دارد. اما بهبودی که در گرافیک یکپارچه چیپها به وجود آمده چیزیست که لیاقت بیشترین توجه را دارد. در میان محصولات شرکت اینتل کارت گرافیکهای یکپارچهای وجود دارند که برای انجام بازیهای میانرده و معمولی گزینه مناسبی هستند. اما موضوع اصلی اینست که اگر یکی از این لپتاپها را بخرید، دیگر نیازی به خرید یک دستگاه مجزا برای تجربه بازیهای ویدیویی نخواهید داشت. میدانیم که دارید به چه فکر میکنید: نه، تمام کارمندان اجازه نصب و تجربه بازیهای ویدیویی را روی کامپیوترهای سازمانی خود ندارند. اما این پردازندهها گرافیک یکپارچه را کارآمدتر از قبل کرده و باعث میشوند گیمینگ بدون دسترسی به یک کامپیوتر گیمینگ اندکی واقعگرایانهتر باشد. CPU که از آن به پردازشگر تعبیر میشود، مغز متفکر کامپیوتر است که تاثیر زیادی در سرعت پردازش اطلاعات دارد. البته که CS:GO به شکلی عامدانه سبک طراحی شده تا روی هر کامپیوتری به اجرا در آید، بنابراین بهبود پرفورمنس در تمام بازیهای مشابه اینطور نخواهد بود.

لازم به اشاره است که ارقام درج شده در این مطلب، نمایانگر عملکرد بهترین پردازنده تایگر لیک سری U موجود در بازار هستند. چنانچه به دنبال مقایسه پردازنده های گرافیکی اینتل، ای ام دی و انویدیا هستید، سایتهای زیر منبعهای مناسبی در این زمینه به شمار میروند. نکته دیگر اینکه در تفاوت کارت گرافیک های Nvidia با AMD و یا در مقایسه کارت گرافیک Intel و Nvidia و یا به طور کلی، در مقایسه پردازنده های گرافیکی اینتل، ای ام دی و انویدیا نمیتوان به صورت کلی بیان کرد کدام گرافیک بهتر است. فرق Nvidia با AMD در این بازی به نمایش تعداد فریم بر ثانیه مربوط میشود؛ به طوری که در این بازی حدود 20 فریم بر ثانیه گرافیک انویدیا بیشتر از ای ام دی است. با توجه به اینکه گرافیکهای یکپارچه قبلی اینتل به زحمت میتوانستند به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن 1080p دست پیدا کنند، شاهد جهشی چشمگیر در ظاهر و احساس این دست از بازیها بودهایم.

بنابراین ناگهان انبوهی از لپتاپهای توانمند در حوزه گیمینگ به دست میلیونها کاربر خواهند رسید. اکنون انبوهی از لپتاپهای گیمینگ در رنج قیمت ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ دلار در بازار یافت میشوند و بسیاری از لپتاپهای فوق حملپذیر تایگر لیک نیز در همین رنج قیمت خواهند بود، خصوصا گزینههای پریمیوم. اگر اخبار مربوط به نخستین تستها را مطالعه کرده باشید، متوجه میشوید که منتقدان عموما عقیده دارند این پردازندهها بسیار بهینه ظاهر شده و فونداسیون لازم برای انبوهی از بهبودها نسبت به نسلهای قبلی را پایهگذاری کردهاند. بسیاری از کارمندان حرفهای، از لپتاپهای خودشان یا لپتاپهای سازمانی برای کار استفاده میکنند و تا حدود یک سال دیگر، پردازندههای تایگر لیک به صورت گسترده در دیوایسهای مختلف یافت خواهند بود. همانطور که میتوان در نتایج تستها و بنچمارکها دید، برخلاف بهبود عظیم تایگر لیک نسبت به گرافیک یکپارچه در پردازندههای نسل دهمی «آیس لیک»، بهبود نسبت به همتای AMD بسیار اندک است و بنابراین AMD میتواند به راحتی دستاورد اینتل را کنار بزند.