ژاپن و کره‌جنوبی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناختند

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «یونهاپ»، با محکوم کردن مسکو به خاطر حمله به این کشور اروپای شرقی اعلام کرد که الحاق اخیر مناطقی ازخاک  اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی شناسد.

وی همچنین خواستار احترام گذاشتن به تمامیات ارضی و استقلال و حق حاکمیت اوکراین شد.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در مراسم به رسمیت شناختن استقلال منطقه‌های لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون از اوکراین، گفت که این چهار منطقه در پی تصمیم ساکنانشان، به روسیه می پیوندند.

رئیس جمهوری روسیه ساکنان مناطق الحاقی را «برای همیشه شهروند روسیه» خواند و افزود: روسیه قصد بازگرداندن اتحاد جماهیر شوروی را ندارد اما با همه امکانات و تجهیزات از سرزمین هایمان دفاع خواهیم کرد.

براساس گزارش های پایگاه خبری «کیودو نیوز» «فومیو کشیدا» نخست وزیر ژاپن نیز گفت در گفت و گوی روز گذشته با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین از الحاق بخش های جنوبی و شرقی اوکراین به عنوان تخطی از قوانین بین الملل یاد کرده است.  

بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای به پیوستن به خاک روسیه، خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84900995/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%82-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA

وی همچنین در مصاحبه با خبرنگاران پس از گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد ژاپن تحریم های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد و به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.  

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال جاری کره جنوبی به فهرست جهانی کشورهای تحریم کننده روسیه پیوست.  

در همین حال «لیم سو سوک» سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت کره جنوبی قویا حمله روسیه به اوکراین را به عنوان تخطی به اصول منشور سازمان ملل متحد محکوم می کند. این کشور همچنین الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، ژاپوروژیا و خرسون از خاک اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی شناسد. »

وی با بیان اینکه در مورد مناطقی که به روسیه الحاق خواهند شد مذاکره نخواهد کرد از کی‌یف خواست تا با متوقف کردن اقدام های نظامی پای میز مذاکره بنشیند.

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

رهبران کشورهای صنعتی گروه ۷ نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کردند هرگز همه پرسی و الحاق خاک اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت. کشورهای گروه ۷ متشکل از انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا به علاوه اتحادیه اروپاست.  

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز جمعه با امضای معاهده ای چهار منطقه اوکراین را در پی برگزاری همه پرسی اواخر ماه گذشته میلادی در این مناطق به خاک روسیه ضمیمه کرد.