چین: در تلاش برای فراهم کردن زمینه بازگشت دانشجویان خارجی هستیم

در ۱۳ ژوئن، طرف چینی سیاست ویزای هندی‌ها را به‌روزرسانی کرد، اگرچه این مساله برای دانشجویان اعمال نمی‌شود. چین اعلام کرد پذیرش درخواست‌های اتباع خارجی و اعضای خانواده‌شان را که برای از سرگیری کار به چین می‌روند و برای اعضای خانواده خارجی‌هایی که دارای مجوز اقامت دائم چین هستند، برای دیدار مجدد یا ملاقات با اقوام خود را آغاز می‌کند.

بر اساس آخرین رقم رسمی اعلام شده بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه های چین مشغول به تحصیل هستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84830453/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85سفارت هند در پکن در ۲۹ آوریل بیانیه ای مطبوعاتی صادر کرد و جزئیات دانشجویانی را که مایل به بازگشت به چین هستند، جستجو کرد. فهرستی از این دانشجویان برای بررسی در اختیار طرف چینی قرار گرفت.

طبق آمار رسمی دولت چین، بیش از ۲۳۰۰۰ دانشجوی هندی قبل از شروع همه‌گیری در چین تحصیل می‌کردند و اکثر آنها به دلیل محدودیت‌های مربوط به سفر نتوانسته‌اند برای دوره‌های خود بازگردند.

مورالهاران گفت دولت چین سفر به این کشور را با تعلیق ویزا و مجوزهای اقامت از ۲۸ مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کووید-۱۹ محدود کرده است.

وی گفت: وزارت امور خارجه همچنین با کشورهای مختلف در خصوص ادامه تحصیل پزشکی دانشجویان هندی که از اوکراین بازگشته اند در تماس بوده است.  

«ولاموالی مورالهاران»، وزیر امور خارجه هند درباره این موضوع گفت: هند با چین در تماس است تا روش‌هایی را برای تسهیل بازگشت دانشجویان پزشکی ما به موسسات آموزشی چین فراهم کند.

در این چارچوب، سفارت چین در تهران نخستین فهرست یکصد نفره از دانشجویان را با در نظر گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی کشور متبوع خود با اولویت شهرهایی با کمترین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و دارای تاییدیه‌های لازم از سوی دانشگاه‌های مرتبط را آماده و به وزارت خارجه ایران ارسال کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از هندوستان تایمز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر بازگشت دانشجویان خارجی به این کشور گفت: ما به شدت برای بازگشت دانشجویان خارجی به چین تلاش کرده ایم، برخی از دانشجویان خارجی قبلاً برای ادامه تحصیل به چین بازگشته اند.

مورالید هاران در پاسخ به سوالی در لوک سبها در جریان نشست جاری مجلس گفت: دولت هند این موضوع را با مقامات چینی در دهلی نو و از طریق سفارت در پکن در میان گذاشته است.

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن، ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی پیگیری‌های مستمر با مقامات ذیربط در چین و مکاتبات انجام شده برای حل مشکل بازگشت دانشجویان به محل تحصیل، روند اجرایی بازگشت دانشجویان شاغل به تحصیل در چین در دستور کار قرار گرفته است.

مورالهاران گفت: دو طرف در حال حاضر با یکدیگر در تماس هستند تا روش‌های بیشتر برای تسهیل بازگشت دانشجویان پزشکی هندی به چین را بررسی کنند.

وی افزود: دولت هم در دهلی نو و هم از طریق سفارت ما در چین، موضوع بازگشت دانشجویان هندی را با مقامات چینی در میان گذاشته است.

مورالهاران گفت: پس از اینکه طرف هندی موضوع بازگشت دانشجویان را مطرح کرد، طرف چینی اخیراً تمایل خود را برای بررسی تسهیل بازگشت تعداد محدودی از دانشجویان هندی به صورت آزمایشی، بسته به نیاز ابراز کرده است.

دولت به پیگیری این موضوع با مقامات چینی ادامه خواهد داد. در همین حال، به دانشجویان هندی که در چین تحصیل می‌کنند توصیه شده است که به بررسی وب‌سایت سفارت ما برای به‌روزرسانی منظم در این زمینه ادامه دهند.

وی ادامه داد: در مورد بازگشت دانشجویان هندی، همانطور که قبلاً گفته ایم، ادارات مربوطه در چین و هند در تماس بوده و در این زمینه پیشرفت کرده اند. بخش‌های مسئول در هر دو کشور در ارتباط نزدیک خواهند بود و برای بازگشت زودهنگام اولین دسته از دانشجویان هندی تلاش خواهند کرد.

به آنها همچنین توصیه شده است که برای هر گونه به روز رسانی با دانشگاه های خود در تماس باشند.