چین از برگزاری رزمایش جدید اطراف تایوان خبر داد

به گفته تحلیلگران امنیتی و دیپلمات‌ها، قطع برخی از معدود ارتباطات ارتباطی چین با ارتش ایالات متحده، خطر تشدید تنش تصادفی بر سر تایوان را در یک لحظه حساس افزایش می‌دهد.

گفت وگوهای نظامی متوقف شد

فرماندهی ارتش شرق چین اعلام کرد: تمرینات مشترکی را با تمرکز بر عملیات ضد زیردریایی و حمله دریایی انجام خواهد داد که این نگرانی برخی از تحلیلگران امنیتی و دیپلمات ها را از ادامه فشار پکن بر قدرت دفاع تایوان تایید می کند.

اندکی قبل از پایان این رزمایش ها در روز یکشنبه، حدود ۱۰ کشتی جنگی هر کدام از چین و تایوان در فاصله نزدیک در اطراف خط میانی غیررسمی تنگه تایوان مانور دادند.

سفر هفته گذشته پلوسی به تایوان خشم چین را برانگیخت.

یکی از مقامات آمریکایی خاطرنشان کرد که مقامات چینی در بحبوحه تنش‌های هفته گذشته به تماس‌های مقامات ارشد پنتاگون پاسخ نداده‌اند، اما آنها این را به‌عنوان قطع رسمی روابط با شخصیت‌های ارشد مانند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نمی‌دانند.

وزارت دفاع تایوان گفت کشتی‌های نظامی، هواپیماها و پهپادهای چینی، حملاتی را به سوی جزیره و نیروی دریایی آن شبیه‌سازی کرده‌اند، این وزارتخانه گفت هواپیماها و کشتی‌های لازم را برای واکنش مناسب فرستاده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز به نقل از وزارت دفاع چین، ارتش چین یک روز پس از پایان برنامه ریزی شده بزرگترین مانورهای تاریخ خود در اعتراض به سفر هفته گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از برگزاری رزمایش نظامی جدیدی در روز دوشنبه در دریا و حریم هوایی اطراف تایوان خبر داد.

چین مذاکرات رسمی شامل فرماندهی در سطح عملیاتی، هماهنگی سیاست دفاعی و رایزنی های نظامی دریایی را روز جمعه با خروج پلوسی از منطقه لغو کرد. مقامات پنتاگون، وزارت خارجه و کاخ سفید این اقدام را محکوم کردند و آن را یک واکنش بیش از حد غیر مسئولانه توصیف کردند.

در همین حال، وزارت دفاع چین به فشار دیپلماتیک خود بر ایالات متحده ادامه داد و از توقف مذاکرات نظامی دو طرفه در اعتراض به سفر پلوسی دفاع کرد.

«وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین، در یک پست توییتری گفت: وضعیت پرتنش کنونی در تنگه تایوان کاملاً توسط طرف آمریکایی ایجاد شده است و طرف آمریکایی باید مسئولیت کامل و عواقب جدی آن را بر عهده بگیرد.

فراتر از شلیک ۱۱ موشک بالستیک کوتاه برد در طی چهار روز قبل از رزمایش، کشتی های جنگی چینی، جت های جنگنده و پهپادها به طور گسترده در اطراف جزیره مانور دادند.

مدت زمان و مکان دقیق آخرین مانورها هنوز مشخص نیست، اما تایوان قبلاً محدودیت‌های پروازی را در نزدیکی شش منطقه تمرینی قبلی چین در اطراف جزیره کاهش داده است.

وو، سخنگوی وزارت دفاع، در پاسخ به پرسشی مستقیم در مورد این گزارش ها، گفت: اقدامات متقابل مربوطه چین هشداری ضروری به تحریکات ایالات متحده و تایوان و دفاع مشروع از حاکمیت و امنیت ملی است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84847354/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF