چرا سفر پلوسی به تایوان تنش‌های آمریکا و چین را افزایش می‌دهد؟

«اوریانا اسکایلار ماسترو»  یکی از محققان موسسه مطالعات بین‌المللی فریمن اسپوگلی دانشگاه استنفورد به تازگی در تحلیلی که در نیویورک تایمز منتشر شده است به مساله تسلیحات نظامی چین با هدف دفاع از تایوان جمع آوری کرده است، اشاره می کند.

شی جین پینگ، مدت‌هاست که به تایوان توجهی خاص دارد. به عبارت دیگر، رهبر چین، بیش از هر یک از اسلاف خود به وضوح نشان داده است که اتحاد تایوان با چین هدف اصلی حکومت وی به شمار می آید.

ژنرال وی به حضار خود گفت: «اگر کسی جرات جدایی از تایوان را داشته باشد، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد، در این خصوص کوتاهی نخواهیم کرد و تا انتها خواهیم جنگید.»

پلوسی اولین رئیس مجلس در راس قدرت آمریکاست که از سال ۱۹۹۷ تاکنون از تایوان دیدن می کند. در آن سال، نیوت گینگریچ رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از این جزیره دیدن کرد.

این در حالیست که برخی از تحلیلگران آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند که توانایی های نظامی چین به حدی رسیده است که پیروزی آمریکا در دفاع از تایوان دیگر تضمین شده نیست.

چرا سفر پلوسی به تایوان تنش‌های آمریکا و چین را افزایش می‌دهد؟

به نوبه خود، بایدن نمی‌خواهد به عنوان فردی تلقی شود که به پلوسی دیکته کنند به چه سفرهایی برود.

ژنرال مارک میلی با توجه به قدرت گرفتن چشم گیر چین در منطقه دریایی «هند و اقیانوسیه»، دستور بازنگری جامعی از تعامل و همکاری ها بین قوای آمریکا و چین طی پنج ساله گذشته برای پرهیز از هرگونه اقدام غیر حرفه ای و نا امن را صادر کرده است.

بدنبال اذعان مقام های آمریکایی به برتری نظامی چین، اکنون ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برای اجتناب ازهرگونه تقابل ناخواسته‌ در این منطقه با نیروهای این کشور، خواستار بازنگری سوابق مواجهه نیروهای آمریکایی با طرف چینی طی چند سال گذشته شد.

طبق برنامه سفر پلوسی که در رسانه های آمریکایی منتشر شده است، این سفر کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور را در بر می گیرد که جملگی متحدان آمریکا در برابر چین تلقی می شوند و تایوان نیز به عنوان توقفگاه احتمالی پلوسی در نظر گرفته شده است.

حضور نیروهای نظامی چین در حریم هوایی و آب های نزدیک تایوان در چند سال گذشته تهاجمی تر شده است و خطر درگیری را افزایش داده است.

در سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز را پس از آنکه چین آزمایش های موشکی را در نزدیکی قلمرو مورد ادعای تایوان انجام داد، عازم این تنگه کرد.

رسانه‌های چین اعلام کردند که این رزمایش نظامی با استفاده از مهمات واقعی، در آب‌های پینگاتن در فوژو در استان فوجیان واقع در شرق چین برگزار خواهد شد.

 در حال حاضر پلوسی، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در موقعیتی نامناسب قرار داده است.   پلوسی  و کارکنانش اصرار دارند که رییس مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان رئیس شاخه ای جداگانه اما در جایگاه برابر در دولت واشنگتن حق دارد به هر کجا که می خواهد برود.

«ویلیام اچ اورهولت»، محقق ارشد دانشکده کندی هاروارد، در مقاله ای در نشریه «گلوبال آسیا» نوشت: «چین به شدت خواهان «بازگشت» تایوان است، اما این بدان معنا نیست که خواهان یک جنگ خونین اولیه است که اقتصادی چین را نابود کند.

نکته قابل توجه این است که در واقعیت، دولت های متعدد آمریکا از اوباما گرفته تا ترامپ و بایدن به عمد سیاست چین واحد را از جمله با اعزام نیرو، افزایش فروش تسلیحات و اعزام مقام ها و هیات هایی به تایوان به چالش کشیده اند.

ماه گذشته، رئیس جمهوری چین، وزیر دفاع خود، ژنرال وی فنگه، را به یک کنفرانس بین المللی در سنگاپور اعزام کرد.   وی در این کنفرانس هشدار داد که چین در جنگ برای تایوان تردید نخواهد کرد.

تاکنون بایدن سه مرتبه در موقعیت های مختلف اعلام کرده است آمریکا امادگی دارد در برابر تهاجم چین به تایوان نیرو مستقر کند.

رئیس جمهوری چین در سال گذشته در یک سخنرانی آتشین در صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست این کشور بر لزوم اتحاد سرزمین اصلی با تایوان تأکید کرد و آنرا یک ماموریت تاریخی و تعهد تزلزل ناپذیر حزب کمونیست چین نامید.

از سوی دیگر، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد  به تازگی در اظهارات خود در شورای امنیت که به آمریکا اشاره می‌کرد، گفت: نباید عزم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم گرفت. امیدوارم کشور مربوطه این امر را به وضوح ببیند و با آتش بازی نکند.

صرف نظر از ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه صلاحیتی درمورد تصمیم پلوسی برای پرواز به تایوان با یک هواپیمای نظامی ندارد، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور آماده مداخله در برابر هر گونه واکنش چین هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از این رسانه آمریکایی، تایوان، جزیره ای با ۲۳ میلیون نفر جمعیت در ۸۰ مایلی سواحل چین واقع شده  و این جزیره مدتهاست که مساله ای مناقشه برانگیز میان واشنگتن و پکن  تبدیل شده است. این در حالیست که این روزها تنشها میان آمریکا و چین بر سر تایوان به اوج خود رسیده است.

شی گفت، هر کشوری که جرات کند جلوی راه بایستد، با “دیوار بزرگ فولادی” ساخته شده توسط ۱.۴ میلیارد نفر از مردم چین روبرو خواهد شد.

ناو یو اس اس بنفولد در ماه جاری میلادی از تنگه تایوان تردد کرد پس از آنکه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی و جزایر پاراسل ناوبری کرده بود.

چرا سفر پلوسی به تایوان تنش‌های آمریکا و چین را افزایش می‌دهد؟

وی گفت که چین اکنون بزرگترین نیروی دریایی جهان را دارد و ایالات متحده می تواند کشتی های بسیار کمتری را وارد درگیری تایوان کند.

درمیان افزایش تنش‌ها با آمریکا بر سر سفر احتمالی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به جزیره تایوان، چین روز جمعه (۷ مرداد ماه) از برگزاری یک رزمایش بزرگ در نزدیکی تایوان خبر داد …

چرا سفر پلوسی به تایوان تنش‌های آمریکا و چین را افزایش می‌دهد؟

اوایل این هفته، ناوگان هفتم به ایالات متحده دستور داد. ناو هواپیمابر رونالد ریگان و گروه ضربتی آن از شمال سنگاپور به سمت دریای چین جنوبی و در جهت تایوان حرکت می کنند.  

بایدن به تازگی اعلام کرده است بنابر دیدگاه ارتش سفر پلوسی به تایوان در حال حاضر ایده خوبی به شمار نمی آید.

به نظر می رسد ناو یو اس اس کیتی هاوک آخرین ناو آمریکایی باشد که در سال ۲۰۰۷ از این تنگه عبور کرده، اما دیگر کشتی های جنگی آمریکایی به صورت ماهانه این کار را انجام داده اند …

رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی دو ساعته با همتای آمریکایی‌اش، به بایدن گفت: «اگر با آتش بازی کنید، می‌سوزید. امیدوارم طرف آمریکایی این مساله را به وضوح درک کند».

چین مدعی است تایوان، یک جزیره خودگردان، به عنوان قلمرو این کشور به شمار می آید و متعهد شده است در صورت لزوم آن را با زور بازپس گیرد.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به شدت با سفر پلوسی دومین نفر در صف ریاست جمهوری آمریکا به تایوان مخالفت کرده است. این سفر، نقض سیاست چین واحد تلقی می شود که به موجب آن، آمریکا از سال ۱۹۷۹میلادی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

پلوسی روز شنبه (۸ مرداد ماه) سفر خود به چندین کشور آسیایی را آغاز کرد و بنظر می رسد تایوان نیز در برنامه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا  باشد.

 تایوان بزرگترین نقطه چالش در روابط ایالات متحده و چین است.

از دیگر سو، تایوان به نوعی یک میدان مین سیاسی برای واشنگتن به شمار می‌آید.

در همین حال، ژائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن در صورت انجام شدن این سفر، برخورد جدی با آن خواهد داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84839331/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF