چرا سفر نانسی پلوسی به تایوان اشتباه بود؟

در پایان این گزارش آمده است برپایه گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی و اشاره به انتخابات میان دوره‌ای آینده آمریکا نانسی پلوسی به دنبال کسب امتیاز سیاسی برای حزب دموکرات است و با کارت تایوان این بازی را پیش می‌برد تا میراثی سیاسی از خود به جاگذارد. اما به نظر می‌رسد کسب موفقیت پلوسی در تایوان مشخصا شخصی، نمادین و کوتاه مدت است و از سوی دیگر تنش‌های منطقه ای که وی موجب آن شده است پیامدهای جدی درازمدتی بر روابط چین و آمریکا خواهد داشت و این مناقشه به تخریبی عمیق در روابط دو کشور می انجامد.  

علاوه برآن نانسی پلوسی در سفر خود به تایوان با مداخله در امورداخلی چین تهمت‌هایی را درباره مسائلی از جمله دموکراسی، حقوق بشر، هنگ کنگ، تبت شینجیانگ و مذهب به این کشور زد که دخالتی آشکار محسوب می‌شود.  

بزرگترین اشتباه  آمریکا در چارچوب این سفر  تخطی از تعهدات در ۳ اعلامیه مشترک چین-آمریکا مربوط به سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۷۹ و ۱۹۸۲میلادی بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری «شینهوا»، سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به رغم هشدارها و مخالفت‌های چین، تاثیر جدی سیاسی بر روابط چین و آمریکا به همراه دارد که به شدت موجب تضعیف صلح و ثبات در تنگه تایوان خواهد شد.

در ادامه سفر نانسی پلوسی زیرپاگذاشتن قانون تخطی جدی از اصول چین واحد است. این قانون به اجماع جهانی در جامعه بین الملل رسیده است. در اکتبر ۱۹۷۱ و در بیست و ششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۲۷۵۸ تنها نماینده چین با یک کرسی به عنوان نماینده این کشور شناخته شد.  

دستکاری سیاسی که از سوی مقام سوم آمریکا اتفاق افتاد ادعای وی درباره این موضوع است که امروزه دنیا یا با دموکراسی رو به روست یا با اقتدارگرایی. او در سخنانش گفت هیات اعزامی از سوی کنگره آمریکا به تایوان به دنبال حمایت از تعهدات خود برای تحقق بخشیدن به دموکراسی در تایوان است.

در نتیجه ریشه تنش‌های فعلی در تنگه تایوان این است که مقام‌های تایوانی همچنان به دنبال پشتیبانی و حمایت آمریکا برای دستورکار استقلال این جزیره هستند و سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا موکد این موضوع و تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای است.  

در تمامی این اعلامیه‌های مشترک آمده است آمریکا دولت چین را به عنوان تنها دولت قانونی به رسمیت می‌شناسد و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی  و یکپارچگی این کشور احترام می‌گذارد. باوجود این در سال‌های اخیر آمریکا بارها خطوط قرمز چین درباره مسئله تایوان را رد کرده و سخنرانی‌های مسمومی در کنگره آمریکا درباره تایوان ایراد شده اکه اساسا به روابط چین و آمریکا ضربه زده است. در دولت «جو بایدن» نیز این اشتباهات تکرار شده است و این کشور و متحدانش با “کارت تایوان” به بهانه نامشخص بودن شرایط تایوان بازی را در پیش گرفتند و نشانه‌هایی اشتباه برای جدایی‌طلبان تایوانی فرستادند.  

با سفر این مقام عالی‌رتبه آمریکایی به تایوان، وی مرتکب ۶ اشتباه اساسی شد که عبارتند از: نادیده گرفتن تعهدات گذشته، زیرپاگذاشتن قانون، تضعیف صلح، مداخله در امور داخلی چین، دستکاری سیاسی و سوءاستفاده از قدرت برای مقاصد شخصی. این سفر با قضاوت و تنبیه تاریخ مواجه خواهد شد.  

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه شنبه  هفته گذشته وارد تایوان شد و سفر وی از آن زمان موجب تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده است.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84845649/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF