نگرانی تل آویو از همکاری فناورانه نظامی و اقتصادی چین با سوریه

وب سایت مجله “دیفنس” که به تحلیل تحولات نظامی و سیاسی می پردازد، در گزارشی با اشاره به خبر اخیر کمک های  چین به دولت سوریه نوشت که “این خبر منجر به افزایش نگرانیها در محافل امنیتی اسرائیل شده است. حضور چین در سوریه در حد خود منبع نگرانی زیادی برای اسرائیل نیست اما بهبود وضعیت اقتصادی یا نظامی حاصل از این حضور برای ارتش سوریه می تواند منشا نگرانی اسراییلی ها باشد”.

“دنی یاتوم” رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل “موساد” می گوید: “هر نوع روابط بین یک قدرت جهانی مانند چین با یکی از دشمنان اسراییل، نگران کننده است. بی تردید چینی ها  برنامه های گسترده ای در سوریه اجرا خواهندکرد و اسراییل باید به هر ترتیب اطمینان حاصل کند که این واقعیت، آزادی عمل تل آویو در سوریه را کاهش نخواهد داد. ممکن است آنچه به نظر فعالیت تجاری در سوریه است، پوششی برای تلاشهای نظامی یا اطلاعاتی گسترده باشد.

“اسماعیل مطر”، تحلیلگر سیاسی که وحشت و نگرانی صهیونیست ها از معاملات اخیر چین با سوریه را “جدی و قابل درک” می داند، به  پایگاه خبری العهد گفت که رژیم اسرائیل که قبلا سرخوش از شرایط بود، امروز خود را در برابر متغیرهای جدیدی می بیند که نمی تواند آنها را نادیده گیرد چرا که سوریه ای که نبردها در آن به طور گسترده ای آرام گرفت و ارتش با کمک هم پیمانان خود بخش بزرگی از خاک تحت کنترل تروریست ها را بازپس گرفت، کم کم شروع به شکستن انزوای بزرگ بین‌المللی تحمیلی علیه خود کرده و بسیاری از کشورها به احیای روابط دیپلماتیک خود با دمشق روی آورده اند؛ به ویژه کشورهایی مانند چین با قابلیت ها و توانمندیهای خیرکننده که دارای سوابق روابط دیپلماتیک و تاریخی نیز با دمشق است.

یکی از این منابع با بیان اینکه ” چین بسیاری از سایت‌های نظامی سوریه را بازسازی خواهد کرد “، هشدار داد: “چینی‌ها ممکن است سعی کنند برخی از سیستم‌های دفاعی خود را به سوریه بفروشند، اقدامی که می تواند عملیات اسرائیل در سوریه را با مشکل مواجه کند.”

مطر افزود: با امضای توافقنامه “یک کمربند- یک راه” در ابتدای سال جاری بین سوریه و چین و ارسال کمک های چین به سوریه برای بازسازی خرابیهای ناشی از جنگ، دو کشور زمینه را برای همکاریهای کنونی همواره کردند.نگرانی رژیم اسرائیل از رونق اقتصادی در سوریه کمتر از نگرانی این رژیم از  رشد قدرت نظامی دمشق نیست. اسراییل نیازی راهبردی دارد که سوریه ویران باقی بماند اما این تمایل تل آویو به موفقیت نخواهد رسید  زیرا کسی نمی تواند مانع روند تاریخ شود و تمام تحولات اخیر در  منطقه  نشان می دهد که محور مقاومت و از جمله سوریه، سخت ترین دوران را پشت سر گذاشته و امروز قدرتمندتر از قبل می تواند کنترل بازی را در دست گرفته و به دشمنان خود ضربه های کاری بزند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84842051/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D9%88%DB%8C%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87

 این وب سایت به نقل از یک منبع در وزارت جنگ اسرائیل نوشت: براساس گزارشها، کارشناسان چینی در ماه های اخیر از برخی از تاسیسات نظامی آسیب دیده سوریه از جنگ بازدید کرده اند، هنوز نوع دقیق سیستمهای ارتباطی که قرار است چین در اختیار سوریه قرار دهد، مشخص نیست، اما پیش بینی می شود به گونه ای باشند که خلأهای موجود در شبکه ارتباطاتی و مخابراتی نظامی را پر کنند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری -تحلیلی العهد امروز سه شنبه در گزارشی به بررسی افزایش جوانب همکاری سوریه و چین و هراس رژیم صهیونیستی از این روند پرداخت و نوشت: بموجب توافقنامه ای که “فنگ بیائو” سفیر چین در سوریه با دولت سوریه امضا کرد، چین تجهیزات ارتباطی پیشرفته‌ای را برای بهبود زیرساخت‌های شبکه محلی در دو نوبت به وزارت ارتباطات سوریه تحویل خواهد داد.

این منابع نگرانند که “اینها  فقط بخش کوچکی از کمک چین به سوریه برای بازسازی توان نظامی دمشق باشد.”

“موردخای کیدار”، کارشناس صهونیست مسائل خاورمیانه معتقد است که حضور چین در سوریه، تلاش‌های اسرائیل در سوریه را پیچیده خواهد کرد و در آینده نه چندان دور، اسرائیل باید در اقدامات خود در سوریه، چین را هم در کنار روسیه لحاظ کند.