نگاه چین به آسیای میانه؛ تقویت شراکت راهبردی، افزایش همکاری اقتصادی

بدین ترتیب چین و برخی کشورهای آسیای میانه با دستیابی به اجماعی در تقویت شراکت استراتژیک و تحکیم همکاری اقتصادی، پیشرفت در پروژه هایی نظیر راه‌آهن چین-ازبکستان-قرقیزستان را نشانگر اجماعی میان کشورهای کوچک و بزرگ درون سازمان همکاری شانگهای تلقی می‌کنند که به آرامی و به تدریج درحال شکل‌گیری است. این درحالی است که سازمان همکاری شانگهای در گذشته بیشتر بر روی مسائل همکاری‌های امنیتی تمرکز می‌کرد و امروزه در پی افزایش همکاری اقتصادی منطقه‌ای از جمله در زیرساخت‌ها و انرژی برای آینده است.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه «گلوبال تایمز» چین، کارشناسان چینی معتقدند در بحبوحه بحران روسیه- اوکراین و افزایش عدم قطعیت‌ها در چشم‌انداز بین المللی، کشورهای آسیای میانه با چالش‌های امنیتی جدی‌تر و فشارهای اقتصادی بیشتری مواجه شده‌اند. این کشورها که به لحاظ موقعیتی، کشورهایی به دور از آب و احاطه شده توسط خشکی و کوهستان هستند معمولا با تگناهایی در توسعه رو به رو می‌شوند که به محدود بودن ظرفیت در بخش لوجستیک و حمل و نقل بازمی‌گردد و این مشکلات در شرایط بحران فعلی برای این کشورها چندبرابر شده است.  

از سوی دیگر طرف قرقیزستانی با نگاهی مثبت  به پروژه خط راه آهن چین-قرقیزستان- ازبکستان به عنوان پیوندی مهم در ساخت پروژه “کمربند و جاده ” خاطرنشان کرد از چین برای فرستادن کارشناسان و متخصصان برای مطالعه در این حوزه تشکر کرد و در ادامه از اشتیاق این کشور برای پیشروی پروژه هایی در سطح دولت ها گفت.

در پایان این گزارش آمده است کارشناسان باور دارند در همکاری میان چین و کشورهای آسیای میانه، چین همواره بر روی چندجانبه‌گرایی و همکاری میان کشورها برای دستیابی به منافع مشترک تاکید داشته است و همکاری‌های فعلی نیز صحه گذاشتن به همین اصل است و نه تنها موجب تقویت همکاری آسیای میانه و چین می شود بلکه به همکاری‌های بیشتری درون سازمان همکاری شانگهای نیز می انجامد.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84841101/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C«ژو یونگ بیائو» مدیر بخش مطالغات افغانستان در دانشگاه «لانژو» در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت : «شرایط کنونی ژئوپولتیک و اقتصادی از جمله بحران روسیه-اوکراین و مسائل افغانستان به عدم قطعیت‌های بیشتری در منطقه آسیای میانه افزوده است و کشورهایی که به دنبال افزایش همکاری های بین المللی به ویژه با دیپلماسی توازن و تنوع با کشورهایی مانند روسیه، چین و هند بودند به دنبال تثبیت شرایط منطقه‌ای هستند.

برپایه گزارشی که در تارنمای وزارت امورخارجه چین آمده است، طی جلسه‌ای که میان «سدیر جباروف» رئیس جمهوری قرقیزستان و «وانگ ئی» وزیرامور خارجه چین در قرقیزستان برگزار شد، رئیس جمهوری قرقیزستان گفت همواره از روابط دوستانه میان کشورش با چین استقبال می کند و ازحمایت قاطعانه چین و کمک  و همیاری ارزشمندی که برای تضمین امنیت و حفظ تمامیت ارضی قرقیزستان  و افزایش توسعه اقتصادی برای بهبود معیشت مردم قرقیزستان انجام داده است قدردانی می کند.

در ملاقاتی که میان وزیر امورخارجه چین و «ولادیمیر نوروف» همتای ازبک انجام شد چین و ازبکستان نیز وعده دادند تا مطالعات ممکن برای خطوط راه آهن چین-قرقیزستان ازبکستان را سرعت و ظرفیت خطوط راه آهن و جاده ها را بهبود بخشند و همکاری ترکیبی راه آهن- جاده را تقویت کنند.

او در ادامه سخنانش تصریح کرد دیدار وزیر امورخارجه چین به تقویت و توسعه امنیت منطقه‌ای کمک خواهد کرد و در عین حال مکانیسم‌های چندجانبه از جمله شکل‌هایی از C+C۵ و سازمان همکاری شانگهای(SCO) را نیز تقویت خواهد کرد. بدین ترتیب تقویت ارتباطات منجر به پیشرفت پروژه های بیشتری در پروژه “کمربند و جاده” در راستای همکاری چین با کشورهای آسیای میانه خواهد شد.  

امسال سی امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک میان چین و قرقیزستان نیز بود.