قالب تونلی چیست

امروزه با ارائه طرح های مختلف نماکاری داخلی و خارجی ساختمان, استفاده از نوعی بتن به نام بتن نما یا بتن اکسپوز رایج شده است. امروزه استفاده از قالب ستون فلزی بیشتر است و به دلیل سرعت اجرا و استحکام بیشتر و کیفیت رایجتر است. این قالب های فلزی دارای طول 50، 100، 150 و 200 سانتی متر با عرض 10 تا 50 سانتی متر هستند که متعلقاتی چون گیره اتصال، واشر، مهره، کلاهک، لوله داربست، پین و گوه یا کلمپس نیز به همراه خود دارند. مهره بلت خروسکی: این قطعه همراه واشر به منظور بستن بولت یا بولت عصایی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله تجهیزات مورد نیاز قالب بندی می توان به بلت عصایی، بولت دو سر دنده، میان بلت، واشر دو لوله، واشر کاس، گیره بلند، گیره متوسط، آب بند چدنی، آب بند فلزی، پیچ و مهره چدنی جک سقفی، جک سقفی، رزوه جک سقفی، پایه جک سقفی قابل رگلاژ و سرجک سقفی قابل رگلاژ می باشد. پیچ تنظیم قابل رگلاژ: این قطعه در قسمت بالایی داربست به منظور تنظیم ارتفاع و به صورت یو شکل به کار برده می شود. نبشی پانچ شده قالب: وظیفه این قطعه در قالب بتن اتصال دو قالب عمود بر هم در قسمت خارجی است.

بهر صورت نام و نشان کره ای در کنار کیفیت ساخت و کارایی مناسب در تولید ارتعاش و در نهایت استحکام و ماندگاری محصول ویژگیهای کلیدی است تا این نام تجاری را به یک وزنه در دنیای ویبراتورها تبدیل نمایید. در کل می توان گفت که قالب بتن یک وسیله موقت در ساختمان سازی به شمار می رود. فروشگاه رئیسی یکی از بهترین مراکز خرید و فروش جک سقفی در اصفهان محسوب می شود که ارائه دهنده انواع جک سقفی با بالاترین کیفیت ها می باشد. همان طو که در بالا نیز اشاره نمودیم انواع قالب بتن بسیار متنوع است که قالب بتن فلزی یکی از رایج ترین و با کیفیت ترین این قالبها می باشد از آنجایی که استحکام و مقاومت این قالبها نسبت به سایر قالبهای بتن بیشتر است لذا استفاده از آن در سازه های عظیم بسیار گسترش یافته است.

دسترسی آسان به مواد اولیه و قیمت مناسب آن از جمله ویژگی هایی است که این ماده را به ماده ای پر مصرف در بین پیمانکاران تبدیل نموده است. عملیات کنده کاری نیز با استفاده از بتن سبک هوادار آسان تر است. تغییرات متغیر آب و هوایی تأثیری بر بتن اکسپوز نمی گذارد, به همین دلیل با استفاده از این نوع بتن می توان در تمام فصول سال عملیات نماکاری انجام داد. به منظور جلوگیری از اثرات نامطلوب آب و هوایی بر این قالب ها باید حتی المقدور آنها را عایق بندی نمود. پنل هایی که برای نمای خارجی ساختمان به کار می روند باید از مقاومت لازم در برابر شرایط متغیر آب و هوایی برخوردار باشند و مانع از ورود آب به لایه های زیرین سازه شوند. در این قسمتها، در صورت نیاز و برای تأمین مقاومت لازم، باید از مسدودکنندههای آتش استفاده شود. در سازه های با اسکلت فلزی به دلیل اینکه سقف های عرشه فولادی شامل معایب نسبتاً زیادی از جمله؛ ضعف در برابر آتش سوزی و هزینه های نسبتاً گزاف برای عایق نمودن در برابر آتش، لرزش زیاد، هزینه های بالاسری جهت تامین تیرهای تودلی و بحث کنترل برش آن در سر ستون ها می باشد میتوان امتیاز بیشتری را به سقف وافل داد.

بتن پیش ساخته با استفاده از قالب های از پیش آماده شده در کارخانه های تولید بتن ساخته می شوند. همان طور که اشاره نمودیم قالب فلزی نسب به قالب چوبی دارای مزایای بیشتری است که شامل طول عمر زیادتر، سرعت ساخت و تولید بالاتر، هزینه پایین تر، به دلیل پیش ساخته بودن مدت زمان عملیات اجرایی را کم می کند، مقاومت در برابر احتراق و به دلیل عدم احتیاج به موارد وارداتی بسیار مقرون به صرفه است و امکان تغییر فوری ظرفیت و مقاومت می باشد. کاربرد قالب فلزی بتن در ساختمان سازی چیست؟ در طراحی و اجرای این سقف، رعایت کلیه ضوابط و مقررات ملی ساختمان ایران الزامی است. رعایت ضوابط آرماتورگذاری تیرچهها و دال بتن آرمه بر اساس ضوابط موجود در آیین نامه ACI318 و مبحث 9 مقررات ملی ساختمان الزامی است. از آنجایی که اهمیت قالب بتنی در فعالیت های ساختمانی بسیار زیاد است گفته می شود که به طور کلی حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد هزینه های اجرا و پیاده سازی بتن مربوط به قالب بندی و آرماتورگذاری است. قیمت این بتن ها در مقایسه با مصالحی که برای کفپوش راه ها و پیاده روها استفاده می شود پایین تر است و هزینه آن از نظر اقتصادی در پروژه های بزرگ بصرفه تر می باشد.

در ساختمان سازی، ساخت پی و ستون ها، یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین کار ها است. قالب فلزی بتن یکی از اساسی ترین ابزار و لوازم برای ساخت سازه های ساختمانی است. این ضرب المثل حکایت استفاده از قالب فلزی در ساخت سازه های مختلف است. در این راستا مفهمومی به نام بتن معماری تعریف شده است. در صنعت هر کشوری در تعریف قالب اینگونه بیان شده است که زمانی ابزارآلات خاصی جهت شکل دادن به یک ماده در نظر گرفته می شود آن ابزار قالب نامیده می شود. لازم است ابتدا قالب مدولار را تعریف کنیم و بگوییم قالب مدولار چیست؟ در میهن عزیزمان ایران، بدلیل محدودیت تعداد شرکت های سازنده قالب های خاص بتنی مطابق با استانداردهای مربوطه و دقت های لازم در ساخت، و محدودیت زمانی مشتریان در تامین قالب های مورد نیاز ، متاسفانه شاهد تحمیل قالب های فلزی در وزن های بسیار بالاتر از مقادیر بهینه از جانب برخی سازندگان قالب های فلزی بتن بر مشتریان هستیم که این امر با توجیهاتی نظیر لزوم رعایت ضرایب ایمنی بالاتر یا بر مبنای پاره ای محاسبات فنی بی اساس پوشش داده می شود که این امر در کشورهای توسعه یافته بندرت مشاهده می گردد. بهترین قیمت های فلزی …

کاربرد قالب فلزی بتن نیز همین است. در نهایت قالب های پلیمری دوستدار محیط زیست هستند و قابلیت بازیافت دارند. قالب پلیمری بتن کاربرد وسیع و متنوعی دارد. سیستم مدولار این مزیت را دارد که می توان بر حسب نیاز چیدمان ها را تغییر داده و دوباره چینی مدول ها را انجام داد. بتنریزی عضوهای بتنی، معمولا پس از گیرش مناسب هر عضو انجام میشود. اصولا هر گونه سیستم سازه ای اگر به درستی طراحی و اجرا گردد مزایای مناسبی را خواهد داشت، تفکر مهندسی ایجاب می کند برای پیدا کردن یک راهکار مناسب در جهت بهبود عملکرد فنی و اقتصادی پروژه راهکارهای مختلفی را بررسی نمود. بتن نما را می توان با ملات های چسبنده، چسب و حتی به صورت خشک اجرا نمود. با ترکیب پانل های مدولار ( قالب بتن ) ، کنج های بیرونی و داخلی و پشت بندها می توان قالب بندی فونداسیون انواع سازه های بتنی را به راحتی اجرا نمود.

هزینه اولیه این قالب ها نسبتاً زیاد است، اما طول عمر آنها توجیه کننده است. بتن اکسپوز با استفاده از مواد اولیه تولید بتن معمولی ساخته می شود, بنابراین طول عمر بسیار بالایی دارد. مواد اولیه این محصول شامل پودر میکرونیزه، پیگمنت های رنگی، سنگدانه ها، سیمان، آب و سایر افزودنی ها می باشند. در بیشتر اوقات برای طراحی سقف یک سازه نیاز به پایه های فلزی موقت برای نگهداری سقف یک سازه است، بنابراین به کمک جک های سقفی می توانیم در یک مدت زمان معینی سقف یک سازه را به وسیله این جک های سقفی پایدار نگه داریم تا که مراحل ساخت سقف تکمیل شود و سپس بعد از پایان طراحی و تکمیل ساخت سقف یک ساختمان دیگر نیازی به این پایه های فلزی نخواهد بود و آنها را از سقف جدا خواهیم کرد. بولت تمام رزوه: این قطعه به منظور اتصال دو قالب فلزی بتن است که روبه روی هم قرار دارند. در صورت توجه به پل های بزرگ و بعضی از ساختمان ها در سطح شهر متوجه می شوید که سازه اصلی آن ها از یک بتن صاف تشکیل می شود که هیچ نماکاری بر روی آن انجام نشده است. قالب های ستون از دو جزء اساسی و اصلی تشکیل شده اند.

قالب چوبی سنتی: این نوع قالب ها عموما از جنس چوب یا تخته سه لا هستند و معمولا در کارگاه های ساختمانی تولید می شوند. همچنین قالب های چوبی به گونه ای هستند که پس از اتمام عملیات بتن ریزی دیگر کاربردی ندارند و از آنجایی که کارگاه های بزرگ بتنی معمولا از قالب های بتنی چندین بار استفاده می کنند لذا ساخت قالب بتنی چوبی به دلیل مقاومت کم صرفه اقتصادی ندارد. کار قالب بتن این است که در هنگام بتن ریزی سازه، بتن را تا زمان خشک شدن در شکل خاصی نگه می دارد. درواقع جک سقفی یکی از روش های نگه داری سقف ها می باشد. جک های سقفی برای ساخت یک سری از سازه های اجرایی موقت بسیار کاربردی است، اصولا جک های سقفی مانند پایه های فلزی مستحکم برای ساخت انواع سازه بکار گرفته می شوند. بعد از بازکردن قالب فلزی بتن نمای بتن بسیار صاف و رویه خوبی خواهد داشت و تنها درز پانل ها باقی خواهد ماند . این المان وظیفه دارد در زمینهای سست و ثابت باقی بماند و در داخل آنها فرو نرود. ستون بتنی، وظیفه تحمل و انتقال بارهای فشاری در سازههای بتنی را بر عهده دارد. بعد از اجرای فونداسیون و اجرای آرماتورهای ستون، به منظور هدایت کردن قالب بندی از نوعی میلگرد تحت عنوان رامکا استفاده میکنند؛ یعنی قالب ستون تا جایی داخل میرود که به رامکا اتصال پیدا کند.

6ـ طراحي قالب بايد به نحوي انجام شود كه در چهارچوب خواستههاي معماري و سازهاي بتوان به تعداد دفعات هر چه بيشتر مصرف كرد و تطبيق و تنظيم آن براي كارهاي بعدي تكراري سهل و راحت باشد. میزان مصرف بتن اکسپوز در هر متر مربع، 40 کیلوگرم می باشد. معمولاً روباره دانه ای عمدتا دارای شیشه است که اگر به میزان بین 400 تا 500 کیلوگرم بر متر مربع آسیاب گردد، خواص سیمانی کننده رضایت بخشی را به دست می آورد. ابعاد استاندارد بتن نما به دو شکل مربع و مستطیل می باشد. قالب بتن فلزی دارای سایز های استاندارد که از عرض 10 سانتی متر شروع با مضربهای عدد 5 نهایتا تا عرض 50 سانتی متر تولید میشود . سیستم وافل یک و دوطرفه نیز اگر به صورت مناسب طراحی و اجرا گردند، پتانسیل فنی و اقتصادی بالایی را خواهند داشت، هرچند طرح غیر معقول اینگونه سیستم ها بدون توجه به ضوابط آیین نامه و استاندارد موجب خرابی های گسترده ای خواهد شد. در این سیستم جهت قالب بندی و قالب برداری سریعتر و بهتررامکا در راستای دیوار ها اجرا می شود.

وزن بتن نما به دلیل شکل ظاهری و قالب گذاری خاص نسبت به سایر مصالحی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شوند وزن سبک تری دارد. این محصول در برابر ضربه تحمل بالایی دارد.قیمت گذاری قالب های پلیمری به عوامل گسترده ای مثل پلیمر استفاده شده ، سایز قالب، کیفیتت و نوع رنگ پلیمر رنگ پلیمر ، دقت ساخت پانل ها و… قالب پلیمری بتن به واسطه ویژگی های منحصر به فردی که دارد، بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در ساخت و اجرای بناها، کاربردی است. دارای ویژگی های برتری می باشد. این ویژگی به خصوص در طراحی مکان های تجاری، اداری، فروشگاه ها و…

بتن شسته اصولا در مکان های عمومی و محوطه پارک ها, فضای سبز, پیاده رو ها, فضای کنار استخرها, بهترین شرکت قالب بتن محوطه بین بلوک های ساختمانی، روف گاردن، باغ ها و … سبب انعطاف پذیری در طراحی می شود. در واقع این نوع قالب دارای متعلقات و اجزای مشخص و ثابتی است که قرارگیری این اجزا در کنار هم سبب ایجاد سازه ای یکپارچه و مستحکم و مقاوم می شود. برای اجرای کلیه قسمت ها، قالب های یکپارچه فلزی که در آن تمام پیش بینی های لازم برای مسیرهای توزیع تاسیسات، نصب در و پنجره و غیره به عمل آمده است، طراحی و ساخته می شود. در اکثر پروژه های بزرگ ساخت و ساز، معماران و پیمانکاران برای داشتن یک نمای یکپارچه بتنی از بتن اکسپوز استفاده می کنند. در قالب بندی سازه بتن دیوار بدلیل سرعت دادن به کار و همچنین داشتن ضریب تکرار بالا قالب بتن از پنلهای سایز بزرگتر استفاده میگردد. لذا مکان اجرای پروژه از نظر جغرافیایی و همچنین آزمایش خاک باید انجام شود. ناگفته نماند که مقاومت زمین زیر جهت طراحی باید مشخص شوند تا براساس مرغوبیت زمین، تراکم خاک و چسبندگی این امر به نحو احسن انجام گیرد. بتن خود متراکم نسبت آب به سیمان پایینتری در مقایسه با بتن معمولی دارد و توانایی ایجاد مقاومت بالا را نیز داراست.

از طرف دیگر، می توان به وسیله احتراق کنترل شده که سیلیس به شکل غیر متبلور و ساختار لانه زنبوری نگهداشته می گردد، خاکستر پوزولانی تولید نمود. این نوع قالب برای استفاده در اطراف پی استفاده می شود و پس از گیرایش بتن در محل مورد نظر مانده و به عنوان قالبی دائمی در نظر گرفته می شود.به منظور جلوگیری از مکیده شدن آب بتن توسط آجر باید یک لایه ورق نایلونی قبل از بتن ریزی بر روی دیوار نصب شود در غیر این صورت آجرها را باید کامل آب پاشی کرد. توجه کنید در هر قسمت باید از اتصال و مهرو موم قالبها اطمینان حاصل شود تا از وقع مشکل در هنگام بتن ریزی جلوگیری شود.