سفیر ایران در چین: سازمان همکاری شانگهای بدنبال صلح جهانی است

به گزارش روز شنبه ایرنا، محمد کشاورز زاده در مصاحبه ای با روزنامه مردم چین در خصوص روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین گفت: چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است. دو کشور مناسبات و روابط خوبی با یکدیگر دارند و رهبران دو کشور همواره در ارتباط نزدیک با هم هستند. مدتی قبل نیز سران دو کشور در سمرقند با یکدیگر ملاقات کردند.

وی همچنین با اشاره به این که قرار است صادرات میوه از ایران به چین افزایش یابد، افزود: با اجرای طرح کمربند-راه نیز همکاری های دو کشور بیشتر خواهد شد.

کشاورز زاده با ابراز امیدواری نسبت به غلبه دو کشور بر ویروس کرونا و افزایش سفرهای گردشگری بین دو کشور گفت: ایران کشوری چهارفصل است که از دریای خزر تا خلیج فارس وسعت دارد. هر شهری فضاهای متفاوت خودش را دارد و گردشگران می توانند انتخاب کنند که از دریا و ساحل تا کوه و کویر دیدن کنند. من از تمامی مردم چین دعوت می کنم تا به ایران سفر کنند و از سفر خود در کنار مهمان نوازی ایرانیان  لذت ببرند.

کشاورز زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی غربی ها سازمان همکاری شانگهای را با ناتو مقایسه می کنند گفت: چنین مقایسه ای اشتباه است. سازمان همکاری شانگهای براساس فراگیر بودن بنیانگذاری شده است و مانند ناتو ائتلافی ارتشی و جنگی نیست که  پس از جنگ جهانی دوم موجب ایجاد سیستم دو قطبی شود. سازمان همکاری شانگهای در طول جنگ سرد تاسیس نشده ست. این سازمان همکاری با هدف دستیابی به شرایط برد-برد و حل و فصل بهتر مشکلات که کشورهای آسیایی با آن مواجه هستند را پیشنهاد و ترغیب می کند. این سازمان فراهم کننده صلح جهانی است و می خواهد نظم جهانی بهبود پیدا کند.ناتو به دنبال تسلط گرایی است اما سازمان همکاری شانگهای چنین چیزی را نمی خواهد و من معتقدم این دلیل موفقیت سازمان همکاری شانگهای است درحالی که ناتو خود در اروپا مناقشه و درگیری ایجاد می کند. جنگ روسیه و اوکراین یک نمونه کنونی آن است. سیاست ها و عملکرد ناتو تضعیف کننده صلح جهانی است. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در خصوص اهمیت مبارزه با تروریسم، با اشاره به اینکه ایران خود یکی از قربانیان ترور است، گفت: معتقدم همکاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ایران کمک خواهد کرد تا تروریسم را از بین ببرد. تروریسم ریشه در فقر دارد. برای مثال افغانستان از فقدان تحصیلات خوب ، زیرساخت، حمل و نقل و فرصت های شغلی رنج می برد که منجر به ایجاد مشکلات فراوانی شده است. اکنون ما می توانیم به آنها برای ساختن آینده بهتر کمک کنیم و فرصت های شغلی بسازیم. ایران به همراه چین با تروریسم مبارزه می کند.آسیای میانه منطقه مهمی است و ایران به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به آسیای میانه متصل است. پروژه کمربند و جاده که از سوی چین پیشنهاد شد در توسعه آینده آسیای میانه نقش چشمگیری خواهد داشت. برای مثال در زمینه زیرساخت های حمل و نقل چین می تواند در این منطقه از طریق ایجاد خط راه آهن و اطلاعات تکنولوژیک کمک شایانی به این کشورها انجام دهد. از نقطه نظر ایران، رشد اقتصادی چین بسیار خوب است و چین با کشورهای آسیایی رفتاری دوستانه دارد بنابراین پروژه کمربند و جاده نتایج خوبی خواهد داشت. 

کشاورز زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران از سال ۲۰۰۶ عضو ناظر اجلاس شانگهای بوده است .سازمان همکاری شانگهای متشکل از کشورهای آسیای میانه، آسیای شرقی و مناطق دیگر است و ایران با این کشورها روابط خوبی دارد. سازمان همکاری شانگهای سکوی خوبی برای ایران است تا روابطش را  با این کشورها توسعه دهد. این سازمان همچنین پتانسیل هایی برای مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دارد که می تواند سنگ بنای پیشرفت در روابط میان ایران و کشورهای مذکور باشد. سازمان همکاری شانگهای همچنین تنها سازمانی است که در آن کشورهای غربی حضور ندارند. ما منافع چنین سازمانی را در آینده خواهیم دید. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاد غربی ها از حقوق بشر در چین ، این موضوع را مداخله جویی و بهانه جویی غربی ها از جمله دولت واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن دولت چین و مانع تراشی در مسیر پیشرفت سریع این کشور هستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84939797/%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA