سفر نخست وزیر پاکستان به چین؛ شریف از این سفر چه می‌خواهد؟

وی پیش از ترک اسلام‌آباد اعلام کرد: جهان با چالش‌های متعددی روبرو است و در چنین اوضاعی پاکستان و چین در کنار یکدیگر روابط راهبردی خود را تقویت می‌کنند.  

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، «شهباز شریف» در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی اسلام‌آباد را به مقصد پکن ترک کرد. این اولین سفر رسمی نخست وزیر دولت ائتلافی پاکستان به چین به شمار می‌رود. بازدید ۲ روزه نخست وزیر پاکستان به دعوت همتای چینی وی انجام می‌شود.  

شهباز شریف جز اولین رهبران خارجی خواهد بود که تنها یک هفته پس از برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به این کشور سفر می‌کند. طی اجلاس اخیر کنگره کمونیست چین، شی جینپینگ رئیس جمهوری این کشور در یک رویداد تاریخی و بی سابقه، برای سومین دوره متوالی به عنوان دبیرکل این حزب به عنوان حزب حاکم چین انتخاب شد.

نخست وزیر پاکستان همچنین پیرامون تحولات منطقه ای، افغانستان و مسائل بین المللی با رهبران چینی هم‌فکری خواهد کرد. بازدید شهباز شریف از پکن قویا از جانب آمریکا رصد می‌شود، کشوری که همواره مخالف توسعه همکاری‌های اسلام‌آباد با پکن است تا جایی که رهبران پاکستانی بارها صراحتا اعلام کرده‌اند که روابط دوجانبه و راهبردی با چین برای اسلام‌آباد بسیار حائز اهمیت است اما این مناسبات هرگز علیه مناسبات دوجانبه با واشنگتن نخواهد بود.  

بر اساس این گزارش، نخست وزیر پاکستان قرار است با رئیس جمهوری و نخست وزیر چین دیدارهای دوجانبه انجام دهد که دستورکار اصلی آن پیشبرد اهداف مشترک از جمله مشارکت راهبردی و اقتصادی میان دو کشور خواهد بود.  

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون نوشت: سررسید بدهی ۶.۳ میلیارد دلاری پاکستان به چین اواسط سال آینده میلادی نزدیک است اما دولت اسلام‌آباد با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی و کاهش ذخایر ارزی، درصدد گرفتن مهلت از طرف چینی برای بازپرداخت این وام است و در کنار آن گفته می‌شود نگاه پاکستان به دریافت وام جدید از پکن است.

این سفر درحالی انجام می‌شود که دولت ائتلافی پاکستان همچنان در داخل با بحران سیاسی مانند تداوم اعتراضات جناح مخالف مواجه است و از سوی دیگر اقتصاد کشور نیز حال روز و مساعدی نداشته و با بروز سیل ویرانگر معیشت پاکستان به شدت ضربه خورده و دولتمردان این کشور میزان خسارت ناشی از سیل را ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند.  

همزمان با سفر نخست وزیر پاکستان، کابینه این کشور پیمان امنیتی با چین برای تقویت امنیت اتباع چینی در پاکستان را تصویب کرد. پاکستان برای حفاظت از اتباع چینی یک گردان ویژه تشکیل داده که شامل ۲۸ هزار نیروی ویژه است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84929330/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AFمنابع خبری در پاکستان گزارش دادند: پیشبرد طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به “سیپک”، جلب اعتماد رهبران پکن برای افزایش سرمایه گذاری مستقیم در طرح های اقتصادی از جمله انرژی در پاکستان و از همه مهم تر درخواست پاکستان برای تمدید مهلت پرداخت بدهی های کلان که از چین دریافت کرده است، از اهداف کلیدی سفر شهباز شریف به پکن عنوان می‌شود.  

وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در طول این سفر چندین یادداشت تفاهم نامه و قراردادهای همکاری میان پاکستان و چین از جمله شتاب بخشیدن به طرح اقتصادی سیپک امضا خواهد شد.

شهباز شریف افزود که پاکستان خواهان تعامل و همکاری سازنده با همه همسایگان خود است.