سفر آسیایی بایدن زیر سایه کابوس ناکامی دموکرات‌ها

اما از زمان آغاز به کار دولت جو بایدن، شرکت های آمریکایی به صورت روز افزون به دولت این کشور فشار وارد کرده اند تا تعرفه های گمرکی کالاهای چینی را لغو کند و با این کار اختلالات در سیستم حمل و نقل و همچنین قیمت تمام شده محصولات برای مصرف کنندگان آمریکایی را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیۀ مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامۀ اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

بنابر این شی که در ۱۰ سال اخیر دبیرکلی این حزب و ریاست جمهوری چین را برعهده داشت، برای سومین دوره پنج ساله متوالی به عنوان دبیرکل این حزب ابقا شد. به عبارت دیگر، بایدن  که در حال حاضر از جایگاه سیاسی شکننده ای برخوردار است در جریان مذاکره با شی، در بالی، با نسخه بسیار قدرتمندی از همتای چینی خود روبروست.

سفر بایدن به آسیا در حالی در چند روز آینده صورت می گیرد، که سرنوشت ریاست مجلس‌های کنگره آمریکا با گذشت ۲ روز از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه)، با توجه به رقابت بسیار نزدیک بر سر ۳۱ کرسی مجلس نمایندگان و باقی ماندن صدها هزار رای شمارش نشده در ایالت تعیین کننده آریزونا، هنوز نامشخص است.

بنابر این در دیدار دوجانبه میان رهبران چین و آمریکا، واشنگتن از قدرت چانه زنی کمتری برخوردار است.

اما مساله ای که نباید فراموش شود این است که شی در مقایسه با بایدن از نظر داخلی در کشورش از جایگاه محکمتری برخوردار است.

سفر آسیایی بایدن زیر سایه کابوس ناکامی دموکرات‌ها

این در حالیست که، طرف آمریکایی پیش از برگزاری این دیدار دوجانبه با چین اطلاعاتی را از طریق مجاری مختلف به بیرون درز داده است. به عنوان مثال، آمریکا پیش تر پیشنهاد ایجاد چارچوب برای روابط با چین رو پیشنهاد کرده بود و اکنون تعیین سقف برای روابط را مطرح کرده است که بر اساس آن هر یک از طرفین باید خطوط قرمز خود را مشخص کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رادیو آزاد آسیا، بایدن همچنین از ۱۳ تا ۱۶ نوامبر (۲۲ تا ۲۵ آبان) نیز برای شرکت در نشست سران جی ۲۰ به اندونزی سفر خواهد کرد.

همانطوری که در بالا اشاره شد، یکی از نقاط برجسته سفر بایدن به آسیا، برگزاری اولین دیدار چهره به چهره روسای  جمهور چین و آمریکا از زمان به مسند قدرت نشستن بایدن است. به باور کارشناسان، در شرایطی که تنش بین این دو قدرت بزرگ جهانی در حال افزایش است، این دیدار می تواند نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور ایفا کند.

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند.

به عبارت دیگر اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره آمریکا را در اختیار بگیرند، بایدن دو سال پر چالش را در پیش خواهد داشت و با تهدیدهایی از جمله در زمینه تحقیقات جمهوریخواهان، اختلال در برنامه های دولت، آینده ریاست جمهوری اش و حتی تغییراتی در کابینه مواجه خواهد شد و در بدترین حالت احتمال استیضاح وی وجود دارد. .

براساس تحلیل رویترز از پیش بینی‌های معتبر غیرحزبی، با اینکه هنوز احتمال دستیابی جمهوری‌خواهان به اکثریت این مجلس بیشتر از رقیبشان است، اما با توجه به روشن نشدن سرنوشت ۳۱ کارزار شامل ۱۹ مورد از حساس ترین رقابت‌ها، به احتمال زیاد نتیجه نهایی تا مدتی نامشخص باقی خواهد ماند.

رئیس جمهوری چین بعد از پایان اجلاس یک هفته ای بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، موفق شد یکم آبان ماه سال جاری در یک رویداد تاریخی و بی سابقه، برای سومین دوره متوالی به عنوان دبیرکل این حزب به عنوان حزب حاکم انتخاب شد.

به استناد گزارش های خبری، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که دولتش با جهش بی سابقه نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته و خودش با بحران محبوبیت در مخصمه قرار گرفته، با صدور دستوراتی اقتصادی در تلاش برای کنترل اوضاع و نجات دولت خود است و توسعه روابط اقتصادی با چین یکی از راههای خروج از این مخمصه به شمار می آید.

بنابراین بایدن بسیار مشتاق تر از شی برای این دیدار دو جانبه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی است.

به باور تحلیلگران، یکی از مهمترین دیدارهای دو جانبه بایدن در بالی، گفتگوی رودر روی با شی جین پینگ همتای چینی خود به شمار می آید.  

چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

 ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد کالای چینی می افزاید.

اما با توجه به شرایط فعلی بایدن، دولت آمریکا برای خروج از مخمصه ای که اکنون با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است به چیزی بیشتر از شعارهای توخالی عوام فریبانه نیاز دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84939635/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%A7

بنابراین سفر آسیایی بایدن که با هدف افزایش نفوذ آمریکا در منطقه صورت می گیرد، زیر سایه کابوس ناکامی دموکراتها قرار دارد.

سفر آسیایی بایدن زیر سایه کابوس ناکامی دموکرات‌ها

موسسه پژوهشی ادیسون اعلام کرده که تاکنون جمهوری خواهان ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده‌اند که هفت کرسی کمتر از ۲۱۸ کرسی لازم برای بازستاندن ریاست این نهاد از دموکرات‌ها به منظور متوقف کردن موثر برنامه‌های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در حوزه قانونگذاری است.