سخنگوی وزارت خارجه: موازنه‌های راهبردی در جهان درحال تغییر از غرب به سمت شرق است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در مهرماه سال 1397 در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با تأکید بر «ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند»، تصریح کردند: اینگونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب.

به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی در ملاقات علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و اعضای هیات مدیره این انجمن گفت: امروز قاطبه ملت های منطقه نگاهی منفی به آمریکا دارند و دولت های عربی درحال ریل گذاری برای موازنه سازی در روابط خود با آمریکا و چین و روسیه هستند.

بروجردی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به هراس آمریکا و غرب از اینکه ظرفیت عظیم چین در اختیار ایران به عنوان یک کشور مستعد پیشرفت سریع قرار گیرد، گفت به همین دلیل است که غربی ها سیاست و خط چین هراسی را در ایران دنبال می کنند.

ناصر کنعانی، دیپلماتی باتجربه که حدود یک ماه پیش(نیمه اول تیرماه سال 1401) به سمت سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منصوب شده است، با اشاره به اینکه آقای چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در تهران اولین سفیری بوده که با وی در مسؤلیت جدید ملاقات کرده، در این باره گفت: این دیپلمات چینی که در حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگی بسیار فعال است، تاکید داشت که ایران و چین در این حوزه و با هدف تقویت شناخت صحیح دو ملت نسبت به یکدیگر، نیازمند کار و تلاش بیشتری هستند. 
در این نشست همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده ای از سند همکاری های 25 ساله ایران و چین ، مربوط به موضوعات فرهنگی است، بر ضرورت توجه بیشتر به موضوعات و زوایای فرهنگی در مناسبات ایران و چین تاکید شد.

بروجردی با بیان اینکه عزم دولت کنونی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تفاهم نامه 25 ساله با چین جدی است، به فعالیت انجمن دوستی ایران و چین در سطح ملی و در استان های سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در استان های مختلف کشور، پتانسیل های متنوع و فراوان برای گسترش همکاری ها، اجرای پرو ژه های مشترک و سرمایه گذاری از سوی شرکت های چینی وجود دارد.

ریل روابط ایران و چین در دوره دولت سیزدهم تغییر کرده است
علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت های این انجمن، با اشاره به تماس تلفنی اخیر روسای جمهوری ایران و چین و تاکید سران دو کشور بر ضرورت اجرایی شدن سند همکاری 25 ساله ایران و چین، گفت: ریل روابط تهران-پکن در دوره دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است و درصورت محقق شدن توافق برجام و باز شدن دربهای غرب و حتی آمریکا به روی ایران، چین با توجه به ظرفیت های فوق العاده در حوزه های فناوری، صنعتی و … همچنان جایگاه ویژه خود را در روابط خارجی ایران خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه نگاه چین به عنوان یک “قدرت اقتصادی” به روابط خود با کشورهای مختلف جهان، عمدتا نگاهی اقتصادی و تجارت محور است، گفت: این درحالی است که غربی ها در روابط خود با کشورهای منطقه، اغلب نگاهی سیاسی و امنیتی دارند و روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری تحت الشعاع این نگاه بوده و در اولویت بعدی آنها قرار می گیرد.

وی گفت طرف چینی برای اجرای این گونه پروژه ها در ایران آمادگی دارد و اجرای سریع این طرح ها، نیازمند تسریع در تصمیم گیری از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84840132/%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت های انجمن دوستی ایران و چین، افزود: یکی از موضوع های مهمی که این تشکل مردم نهاد می تواند انجام دهد، کمک به اصلاح نگاه ها در داخل کشور به سمت شرق و معرفی صحیح ظرفیت های فراوان اقتصادی و اشتراکات فرهنگی با شرق از جمله چین است.

کنعانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع نگاه به شرق گفت: نگاه به شرق در ایران و تقویت روابط با کشورهای شرقی از جمله چین باید یک نگاه راهبردی و نه صرفا یک رویکرد تاکتیکی در برابر غرب باشد. 

وی افزود انجمن دوستی ایران و چین نیز تلاش می کند به عنوان یک کاتالیزور و موتور محرک روابط دو کشور عمل کند و تجربیات خود را برای تسهیل همکاری های در اختیار نهادهای ذیربط قرار دهد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین پیشنهاد کرد برای خنثی کردن و تغییر فضای چین هراسی و چین ستیزی در ایران، می توان برخی پروژه های مهم از جمله خط آهن سریع السیر در ایران توسط شرکت های چینی با مدرن ترین فناوری روز جهان احداث کرد و این نوع کارها می تواند در اصلاح نگاه ها و ذهنیت های مردم بسیار موثر باشد.