رویکرد متوازان ایران در سیاست خارجی تغییرناپذیر است/ پول واحد، اقتصاد منطقه‌ را رونق می‌بخشد

این مقام جمهوری اسلامی ایران در تشریح دستاوردهای سفر اخیر ولادیمیر پوتین به تهران نیز گفت: این سفر در بخش های گوناگون ازجمله ترانزیت و انرژی و به خصوص در حوزه توسعه سرمایه گذاری درحوزه انرژی یک فعالیت بسیار مهم، بلندمدت و راهبردی است، دستاوردهای بسیار خوبی داشت.

وی افزود: ما خیلی وقت پیش ، پیشنهاد مشابهی را نیز با چین مطرح کردیم اما سیگنال مثبت از سوی چین دریافت نکردیم اما وقتی که روسیه این موضوع را با ما مطرح کرد، ما  از آن استقبال کردیم .

صفری در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه برخی چینی ها نگران هستند که اگر رابطه میان ایران و غرب در چارچوب برجام شکل بگیرد، روابط تهران و پکن ممکن است تحت الشعاع قرار بگیرد، این موضوع را به صراحت مردود دانست و با اشاره به اراده دولت سیزدهم در پیش گرفتن رویکرد متوازن در سیاست خارجی، تاکید کرد: جایی برای نگرانی نیست. رئیس جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که رویکرد اصولی دولت در حوزه سیاست خارجی، رویکرد متوازن است و اگر روابط ایران و غرب درصورت تحقق توافق برجام به حالت عادی بازگردد، محال است دوستان خود از جمله چین را فراموش کند و این سیاست اصولی جمهوری ایران مبنی بر توازن درروابط خارجی تغییر نخواهد کرد.

سفر پوتین به تهران دستاوردهای بسیار خوبی داشت

وی درباره طرح یک کمربند- یک جاده و اتصال چین از این طریق به اروپا وچالش های وفرصت هایی که این طرح می تواند برای ایران داشته باشد، گفت: به صراحت می گویم که ما هیچ مشکلی با این موضوع نداریم، چین باید علاقه صریح خود را نشان بدهد و در حوزه زیرساخت ها همکاری کند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه با توجه به مشکلات اقتصادی(تحریم ها) که با آن مواجه است تا چه اندازه می تواند به حوزه سرمایه گذاری در ایران و کمک به اقتصاد این کشور ایفای نقش کند، گفت: اگر چه شما در سوال خود اشاره کردید که اقتصاد روسیه مشکل دارد، اما باید گفت که روسیه مثل گذشته در حال فروش نفت و گاز خود است و فکر می کنم رشد اقتصادی روسیه همچنان ادامه دارد.

پول واحد اقتصاد منطقه ای را تقویت می کند

صفری در خصوص اهمیت استفاده ایران و روسیه از پول های ملی برای فعالیت های تجاری و همچنین همکاری های دو کشور در حوزه انرژی و نفت گفت: موضوع حذف دلار از تبادلات تجاری، یعنی همان کاری که چین و روسیه با هم انجام داده اند، ما هم همین کار را با روسیه انجام دادیم.

صفری دربخشی از این مصاحبه تاکید که فرصت های همکاری میان کشورها برای ابد وجود نخواهد داشت و خوب است کشورها قدرت فرصت های پیش آمده برای گسترش همکاری ها را بدانند و بدون تردید استفاده از فرصت های گوناگون همکاری، شرایط برد-برد برای طرفین بدنبال خواهد داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84839204/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مهدی صفری در بخشی از گفت وگو با شبکه خبری فونیکس چین(که پیش از تماس تلفنی اخیر روسای جمهوری اسلامی ایران و چین انجام شد) تاکیدکرد سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر توازن در روابط خارجی است.

صفری درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین هم گفت: در چارچوب این قرارداد، فرصت های بسیاری وجود دارد که  بتوانیم روابط دو کشور را توسعه دهیم. نباید اجازه داد که این فرصت از دست برود. ما سابقه خوبی در زمینه همکاری ها با چین داشته ایم واین روند باید احیا شود.

صفری درباره ایده پول واحد توضیح داد: معتقدیم اگر اعضای سازمان همکاری شانگهای یک واحد پول مشترک داشته باشند، می توانیم آن را به کشورهای حوزه اکو هم گسترش بدهیم. حتی این پول مشترک می تواند به بریکس هم تعمیم یابد زیرا چین، روسیه و هند سه عضو اصلی از اعضای پنج گانه این تشکل مهم جهانی هستند که از این طریق، می توان پول واحد حوزه سازمان همکاری شانگهای را به حوزه بریکس هم گسترش داد و این ابتکار، همکاری اقتصادی کشورها را باهم نزدیک تر می سازد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص همکاری های اقتصادی با کشورهای شریک تجاری گفت: علاقه مند گسترش همکاری های بویژه در بخش اقتصادی با کشور ها هستیم و حتی درخصوص همکاری اقتصادی با کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی پیشنهاد پول واحد را هم مطرح کرده است تا از این طریق بتوان یک اتحادیه اقتصادی با کشورهای حوزه مشترک المنافع در آسیای مرکزی، روسیه، چین ، هند و پاکستان شکل گیرد.