روایتی از یک خبر/ پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌های منطقه ای

یون گفت که شورای امنیت ملی کره برای بحث در مورد پرتاب تشکیل جلسه خواهد داد.

یک چنین مانورهای ضد زیردریایی از سال ۲۰۱۷ به دلیل رویکرد دولت سابق کره جنوبی در پیگیری بهبود روابط بین دو کره و تسهیل مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته‌ای میان پیونگ یانگ و واشنگتن برگزار نشدند.

توکیو تصمیم دارد امروز(۱۲ مهرماه) با تشکیل جلسه شورای امنیت ملی این کشور، پاسخ به پرتاب این موشک را مورد بحث قرار دهد.

چهارمین پرتاب موشکی کره شمالی در حالی سه روز پیش انجام شد که آمریکا و کره جنوبی در حال برگزاری مانور «سپر آزادی اولچی» بزرگترین رزمایش نظامی مشترک در حدود پنج سال گذشته بودند.

انتقاد شدید ژاپن

این اقدام اخیر کره شمالی بازتاب های جهانی به دنبال داشته است و شماری از کشورهای جهان از جمله کره جنوبی، آمریکا و ژاپن به آن واکنش نشان داده اند.

در پایان می توان گفت پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید کره جنوبی،  موضع تندتری در قبال کره شمالی در پیش گرفته شده است و روابط این دو کشور دستخوش تغییرات شدیدی شده است که افزایش آزمایشهای موشکی از سوی پیونگ یانگ از مصادیق آن به شمار می آید.

یون سوک یول، رئیس جمهور جدید کره جنوبی که در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) به قدرت رسید، قول داد همکاری امنیتی سه جانبه با آمریکا و ژاپن را برای مقابله بهتر با تهدیدات تسلیحاتی در حال تحول کره شمالی تقویت کند.

سامانه های سلاح های کلیدی که برای مراسم تجهیز شدند در تقویت سیستم سه محوری جهت مقابله با تهدیدهای موشکی و هسته ای پیونگ یانگ به کار می روند.

کره شمالی در مدت گذشته از سال جاری میلادی تعداد بی‌سابقه‌ای آزمایش موشکی انجام داده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان اچ کی» (NHK) ژاپن و دیگر رسانه‌ها، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که کره شمالی در ساعت ۷:۲۷ صبح سه‌شنبه (به وقت محلی) موشکی  پرتاب کرد که به نظر می‌رسد بالستیک بوده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی جداگانه با پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی و هایاشی یوشیماسا، همتای ژاپنی‌اش، پیرامون شلیک موشک بالستیک کره شمالی و جدیدترین تحولات صورت گرفته در این خصوص گفتگو کردند.

اوایل سال جاری، کیم گفت که تسلیحات هسته‌ای او هرگز محدود به مأموریت بازدارندگی جنگ نخواهد شد و در صورت تهدید منافع ملی کشورش، می‌تواند پیشگیرانه از آن استفاده شود. کره شمالی بعداً طرح هایی را برای تعیین وظایف جدید به یگان های ارتش در خط مقدم تصویب کرد و این گمانه زنی را ایجاد کرد که این اقدام گامی به سوی استقرار سلاح های هسته ای میدان نبرد در امتداد مرز خود با کره جنوبی است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84903773/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C

ائتلاف سه جانبه علیه کره شمالی

واکنش شدید کره جنوبی

روایتی از یک خبر/ پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌های منطقه ای

پس از تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره بر سر پرتاب موشک از سوی کره شمالی، نیروی دریایی ارتش‌های کره جنوبی، آمریکا و ژاپن برای نخستین بار در پنج سال گذشته  ۸ مهرماه سال جاری رزمایش سه جانبه ضد زیردریایی برگزار کردند.

وی افزود: «همانطور که روز شنبه اعلام کردم، چنین تحریکات هسته‌ای بی پروایی با پاسخ قاطع ارتش و متحدان ما و همچنین جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد».

این پرتاب‌ها تنش‌ها را بیشتر کرده است زیرا انتظار می‌رود کره شمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را در هفته‌های آینده صورت دهد.

بنابر اعلام تلویزیون رسمی ژاپن موشکی که کره شمالی شلیک کرده، احتمالا از حریم هوایی این کشور عبور کرده است. وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام کرد، هدف موشک کره شمالی منطقه «هوکایدو» واقع در شمالی‌ترین منطقه ژاپن بوده است.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد، هدف موشک کره شمالی منطقه «هوکایدو» واقع در شمالی‌ترین منطقه ژاپن بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رسانه های خبری، کره شمالی در تاریخ ۱۲ مهر ماه سال جاری یک موشک بالستیک به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده است که این مساله موجبات تشدید نگرانی های منطقه ای را فراهم آورده است.

به گزارش تارنمای خبری کی بی اس ژاپن، کیشیدا پرتاب این موشک را اقدامی “خشونت آمیز” توصیف کرد و گفت به شدت این اقدام کره شمالی را محکوم می‌کند.

کره شمالی در اعتراض به تشدید مانورهای نظامی کره جنوبی، آمریکا و ژاپن، از جمله رزمایش دریایی با ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان، پنج آزمایش موشکی را طی یک هفته اخیر انجام داده است.

نیروی دریایی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از این رزمایش بهبود توانایی نیروها برای پاسخگویی به تهدیدهای فزاینده زیردریایی‌های کره شمالی، از جمله در زمینه موشک‌های بالستیک پرتابی از زیردریایی (SLBM) همزمان با ادامه تهدیدات هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ از طریق پرتاب‌های آزمایشی موشک‌های بالستیک است.

یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی نیز پس از شلیک موشک بالستیک میان برد کره شمالی که به گفته او روز سه شنبه حدود چهار هزار کیلومتر پرواز کرد، از پاسخ “قاطع” به این اقدام خبر داد.

به باور واتسون واشنگتن  این اقدام کره شمالی را خطرناک و بی پروا توصیف کرد.

روایتی از یک خبر/ پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌های منطقه ای

رونمایی از این سلاح ها که نشانگر رشد کره جنوبی در صنعت نظامی است توجه خریداران خارجی را جلب می کند. اوایل سال جاری میلادی شرکت های داخلی این کشور قراردادهای بسیاری با لهستان برای تامین تانک های کی-۲، خمپاره اندازهای کی-۹ و جنگنده های اف ای – ۵۰ امضا کردند.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز به پرتاب موشک بالستیک کره شمالی واکنش نشان داد و آنرا به شدت محکوم کرد.

به دنبال چهارمین پرتاب موشک های کوتاه برد بالستیکی کره شمالی، ارتش کره جنوبی در ۹ مهرماه سال جاری از برخی سلاح ها با بالاترین تکنولوژی رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یون این اظهارات را اندکی پس از آن در میان خبرنگاران بیان کرد که ارتش کره جنوبی اعلام کرد یک موشک IRBM را شناسایی کرده که به سمت شرق ژاپن پرتاب شده است.

روایتی از یک خبر/ پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌های منطقه ای

به استناد گزارش های خبری اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی وعده داد که توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کشورش را شتاب می‌دهد و آنها را به گونه‌ای آماده می‌کند تا “در هر زمانی” مورد استفاده قرار بگیرد.

نیروی دریایی آمریکا نیز اعلام کرد، این رزمایش باعث ارتقای قابلیت عملیات مشترک و هماهنگی تاکتیکی و فنی بین این سه کشور خواهد شد.

همچنین نیروی دریایی ارتش‌های آمریکا و ژاپن اعلام کردند، انتظار می‌رود این رزمایش‌ها همزمان با تنش بر سر اقدامات چین در تنگه تایوان باعث حمایت از “یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز” شود.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پرتاب موشک بالستیک از سوی کره شمالی در بامداد سه ‌شنبه و عبور آن از فراز کشورش را به شدت مورد انتقاد داد.

واکنش آمریکا به آزمایش موشک بالستیک کره شمالی

این رزمایش سه‌جانبه در آب‌های بین المللی نزدیک به ساحل شرقی شبه جزیره کره یک روز پس از آن برگزار شد که کره شمالی دست به پرتاب دو موشک بالستیک از سمت ساحل شرقی خود همزمان با بازدید کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا از منطقه غیرنظامی شده مرز دو کره زد.

این موشک ژاپن را بر آن داشت هشدار صادر کند و از ساکنان شمالی‌ترین جزیره هوکایدو و استان شمال شرقی آئوموری بخواهد برای احتیاط پناه بگیرند.

وی با ذکر این که جزئیات این پرتاب هنوز از سوی ارتش فاش نشده است، گفت: «کره شمالی مجدداً یک موشک بالستیک میان‌برد به طول ۴ هزار کیلومتر بر فراز مجمع‌الجزایر ژاپن پرتاب کرده است».

روایتی از یک خبر/ پنجمین آزمایش موشکی کره شمالی و تشدید نگرانی‌های منطقه ای

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای که در وب سایت کاخ سفید منتشر شد، گفت: این اقدام بی ثبات کننده است و نشان دهنده بی توجهی آشکار کره شمالی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنجارهای ایمنی بین المللی است.