رزمایش چین در نزدیک تایوان و واکنش های بین المللی

ارتش چین شلیک چندین موشک متعارف در آب‌های نزدیک تایوان را به عنوان بخشی از برنامه این رزمایش که تا ظهر روز یکشنبه ادامه دارد، اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی سازمان ملل نیز در واکنش به رزمایش چین اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل رزمایش چین در نزدیکی تایوان را با نگرانی دنبال می‌کند.

پلوسی نیز پس از دیدار با کیشیدا تصریح کرد: چین نمی تواند با ممانعت از سفر مقام های آمریکایی به این جزیره، آنرا منزوی کند.

پلوسی گفت: سفرش به هیچ وجه با بیانیه‌های مشترک ایالات متحده و چین در تضاد نیست.

وزارت خارجه چین سه‌شنبه شب در اعتراض به سفر پلوسی به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

رزمایش چین در نزدیک تایوان و واکنش های بین المللی

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا روز جمعه بعد از یک ضیافت صبحانه با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: رزمایش چین در نزدیک تایوان، صلح و امنیت منطقه و جهان را تضعیف می کند.

مقام های دفاعی تایوان اعلام کرده‌اند که روز پنجشنبه جنگنده‌های نیروی هوایی این جزیره برای اخطار به ۲۲ فروند جنگنده چین که وارد حریم هوایی تایوان شده بودند به پرواز درآمدند.  این مقام ها افزودند که موشک‌های شلیک شده از سوی چین برای این جزیره تهدیدی ایجاد نکرده‌اند.

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه تاکید کرد که رزمایش نظامی این کشور تهدیدی علیه تایوان نیست.

وی پیش از این، در دیدار با مقام های تایوانی تاکید کرده بود: هدف سفرش به این منطقه تغییر وضعیت آن نیست.

تلویزیون چین، این رزمایش را بزرگترین رزمایش تاریخ این کشور در نزدیکی تایوان اعلام کرد که از گلوله‌های واقعی در آن استفاده می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84844918/%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B2%D8%AF%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز، شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد. پلوسی به محض ورود با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

وی در واکنش به اصابت پنج موشک رزمایش چین در یک جزیره متعلق به ژاپن، خواستار توقف فوری شلیک موشک در این رزمایش شد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد، هشدار داد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

یک روز پس از سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، چین روز پنجشنبه بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در تنگه تایوان برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد.