وی در ادامه به تشریح قوانین اداره دانشگاهها در مالزی پرداخت و از طرح تحولی برای بهبود اداره آموزش عالی در این کشور سخن گفت.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی امروز (یکشنبه) میزبان آیین امضای تفاهم نامه میان این موسسه و موسسه آموزش عالی (IPPTN) دانشگاه سینس مالزی (Sains) بود.
وی تاکید کرد: باید همایش های مشترک و بورسیه ها برای رشته های مختلف تدارک دیده شود. همچنین آماده ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه مالزی هستیم.
بعد از آیین امضای تفاهم نامه، نشست حکمرانی، رهبری و مدیریت در آموزش عالی با حضور محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، اعضای هیات علمی و متخصصان دیگری از نهادهای پژوهشی مربوط همچون مرشدی سیرت (Morshidi sirat) معاون رییس موسسه پژوهش آموزش عالی و محمد مفتاهو (Muhammad muftahu) مدیر موسسه پژوهش آموزش عالی مالزی برگزار شد.
رییس مجمع پژوهشگاههای کشور تاکید کرد: در منطق قرآن کریم وجه غیرشناختی علم در عمل به دانش موثر است. برای نمونه مشرکان می دانند خالق آسمان و زمین خداست، ولی به خدا اعتقاد ندارند و این در قرآن کریم آمده است.
احمدرضا روشن ادامه داد: مشکل این است چطور می توان عملکرد آموزش عالی را بهبود بخشید و حکمرانی خوب می تواند ابزاری مناسب در این زمینه باشد؛ حکمرانی خوب به معنای همکاری و تعامل بین همه دی نفعان از دانشجویان تا استادان دانشگاه و بقیه است.
طاهرینیا خاطرنشان کرد: حقیقت علم فراتر از جغرافیا، زمان، جنسیت یک مفهوم است ولی وقتی می خواهد به عمل تبدیل شود فراتر از جغرافیا، زمان و جنسیت نیست و از این عوامل تاثیر می پذیرد. این وجه غیرشناختی علم است. برای اینکه همه دانسته های ما به عمل تبدیل شود، به عناصر غیرشناختی، مانند اراده، علاقه و باورمندی نیاز داریم.
رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در این نشست تخصصی حکمرانی، رهبری و مدیریت آموزش عالی در ابتدا آماری از تولیدات علمی ایران ارائه داد و گفت: چهار درصد از مقالات پراستناد جهان به ایران اختصاص دارد و ۴۰ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه بندی تایمز حضور دارند.
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم توصیه هایی برای بهبود روابط علمی ارائه داد و اظهار داشت: برگزاری نشست های مشترک بین دو طرف در ایران و مالزی، بازدید از پارک های علم و فناوری، پروژه های مشترک بین دانشمندان ایرانی و مالزیایی و تبادل فناوری بین دو طرف، تبادل اعضای هیات علمی و دانشجو از اقدامات مفید در این زمینه است.
آیا دانش فقط وجه شناختی دارد یا غیرشناختی هم هست؟
علیباقر طاهرینیا افزود: حدود ۲ هزار مجله علمی در ایران چاپ می شود؛ از این تعداد ۲۰۰ نشریه معتبر بین المللی هستند. همچنین در پایگاه داده اسکوپوس در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷۸ هزار مقاله علمی چاپ شده است. تعداد اعضای هیات علمی در ایران نیز نزدیک به ۸۰ هزار نفر است و نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در ایران تحصیل می کنند.
وی با یادآوری فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور و تولیدات محصولات دانشبنیان افزود: همکاری در حوزه علم و پژوهش از دیگر زمینه های فعالیت این پارک ها است و ایران آماده همکاری در این زمینه ها با کشورهای اسلامی است.
سیرت به گران بودن تحصیلات عالیه در مالزی اشاره کرد و گفت: انواع مختلفی از دانشگاه ها در مالزی وجود دارند، اما تعداد دانشگاه های دولتی ۲۰ دانشگاه و دانشگاه خصوصی ۴۱۹ دانشگاه است. دانشگاه های بین المللی (خارجی) نیز در مالزی فعالیت میکنند. در مجموع هزینه آموزش عالی زیاد است و دانشگاه های دولتی باید دست کم ۴۰ درصد از بودجه را خود تامین کنند.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: اگر بخواهیم حکمرانی به درستی اجرا شود علم باید قدرت باید یکی از اجزای اصلی حکمرانی باشد. تعامل یکی از موضوعات اصلی حکمرانی است این موضوع در زمینه های مختلف علمی و میان دانشجویان و اعضای هیات علمی مصداق دارد حکمرانی بسیار مهم است و همه جنبه های آموزش عالی را تحت تاثیر قرار می دهد و مهم است که راه هایی برای حکمرانی بهتر بیابیم. برای تحقق حکمرانی خوبی دانش به معنای واقعی در بدنه و ساختار حکومت نفوذ کند و کشور بر اساس آن اداره شود.
وی به ارائه نمونه هایی در زمینه تولید داروهای بیماری های خاص پرداخت و گفت: با وجود تحریم های شدید و ظالمانه علیه ایران و مشکلاتی که این تحریم ها پدید آوردند، ما از آنها به عنوان فرصتی برای مستقل شدن و حل مشکلات استفاده می کنیم.
مولفههای حکمرانی خوب در آموزش عالی
نجم الدین یزدی با مقایسه مفصل بین نظام های ارزیابی پژوهش در ایران، انگلیس و استرالیا توضیح داد: نظام ملی ارزیابی پژوهش در ایران چالش های دارد که شامل ارتقا یا جذب اعضای هیات علمی بر اساس فعالیت های پژوهشی، تامین مالی ملی پژوهش است و این موارد مانع از تعامل با دیگر ذی نفعان و در سطح بین المللی می شود، بنابراین باید این نظام بازطراحی شود.