توسعه همکاری کره جنوبی و چین به رغم نارضایتی آمریکا

به استناد گزارش های خبری، «تراشه ۴»، ائتلافی است که از سوی ایالات متحده آمریکا ایجاد شده و برخی معتقدند هدف آن ایجاد یک سد نیمه هادی در برابر سرزمین اصلی چین است.

رسانه‌های کره جنوبی نیز به نقل از یک مقام ریاست جمهوری که نامش را فاش نکرده اند، گزارش داده اند این کشور تصمیم گرفته است در یک جلسه مقدماتی در خصوص «تراشه ۴» شرکت کند.

ناظران می گویند کره جنوبی همچنین ممکن است الزامات بیشتری را برای کاهش تأثیر منفی بر صادرات تراشه خود به چین، به عنوان مثال در مورد محدودیت‌های صادرات و فناوری، مطرح کند.  

به باور تحلیلگران، ایالات متحده همیشه از کره جنوبی می خواهد که پل ارتباطی با چین باشد.

طبق گزارش کره تایمز، سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ ۶۰ درصد از صادرات نیمه هادی کره جنوبی را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

تحلیلگران بر این باورند کره جنوبی در شرایطی که اختلافات میان چین و آمریکا در حال شعله ورتر شدن است می کوشد به نوعی میان دو طرف تعادل ایجاد کند. از دیگر سو، شماری از کارشناسان هشدار داده اند نزدیک شدن بیش از حد سئول به واشنگتن برای مقابله با پکن، کره جنوبی را با مشکلاتی اقتصادی روبرو خواهد کرد.

به گزارش رویترز، پارک قبل از آمدن به چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که سفر او فرصتی برای کاهش سوء تفاهم ها و تقویت همکاری در زمینه هایی از جمله تجارت، بهداشت و محیط زیست خواهد بود.

بر اساس این گزارش وقتی صحبت از صنعت نیمه هادی به میان می آید، کره جنوبی منافع زیادی در رابطه با بازار سرزمین اصلی چین دارد. به عنوان مثال، سالانه مقدار زیادی تراشه از جمله تراشه‌های تلفن همراه و تراشه های حافظه را به چین صادر می کند.  

دوراهی برای کره جنوبی

با وجود هشدارهای شدید چین، انسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته سفری بسیار تحریک آمیز از جزیره تایوان انجام داد.   زمانی که او پس از سفر به تایوان به کره جنوبی سفر کرد، یون رئیس جمهور کره جنوبی به جای ملاقات حضوری با او یک گفتگوی تلفنی داشت.

اصطکاک در مورد تراشه همچنین می‌تواند باعث واکنش منفی بر روی سایر محصولات الکترونیکی شود که ضررهای اقتصادی هنگفتی را برای کره جنوبی به همراه خواهد داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84848181/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%BA%D9%85-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

لی کای‌شنگ، محقق آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر پارک در پس‌زمینه تنش‌های چین و آمریکا پس از سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان و تلاش دولت بایدن فعالانه از چین انجام شد.  

وانگ خاطرنشان کرد: مسائل شبه جزیره کره، پیمان تراشه بین ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و جزیره تایوان، و استقرار سامانه در نشست‌های دوجانبه بین مقامات ارشد این کشور پوشش داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «پارک جین»، وزیر امور خارجه کره جنوبی قرار است روز دوشنبه هفته آینده سفر سه روزه خود را به چینگدائو در استان شاندونگ در شرق چین آغاز کند.

به استناد گزارش های خبری، جین اولین مقام بلندپایه کره جنوبی است که از زمان روی کار آمدن «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی در ماه مه سال جاری (خرداد-تیر)، به چین سفر می کند.

دولت کره جنوبی در مواجهه با فشارهای ایالات متحده بر سر دوراهی قرار دارد. زیرا از یک سو نمی خواهد با امتناع از عضویت در ائتلاف «تراشه ۴»، به آمریکا توهین کند، اما در عین حال نمی خواهد تمایل ندارد خشم چین را برانگیزد و به منافع اقتصادی خود در چین آسیب وارد کند.

کره جنوبی می داند که قطع روابط تجاری تراشه خود با چین ممکن است چین را به سرعت بخشیدن به توسعه فناوری تراشه خود وادار کند.  

چین مایل است از بازدید پارک به عنوان فرصتی برای تقویت ارتباطات، تمرکز بر همکاری و ارتقای روند سالم و پایدار روابط دوجانبه استفاده کند.

سفر پارک به چین توجهات زیادی را در چین و کره جنوبی به خود جلب کرده است، زیرا دو کشور در آستانه برگزاری جشن سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک هستند. در عین حال، بسیاری از مسائل جدید و قدیمی وجود دارد که نیاز به بحث فوری دارند و در مقایسه با تعاملات بیشتر با ایالات متحده، ژاپن و اروپا، دولت جدید کره جنوبی مبادلات کمتری با چین داشته است.  

در همان روزی که پارک قرار است سفر خود به چین را آغاز کند، رسانه های کره جنوبی گزارش دادند که سئول با برگزاری یک جلسه مقدماتی برای تعیین قوانین اساسی برای پیوستن به ائتلاف چیپ ۴ با واشنگتن در ماه آینده موافقت کرده است.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه چین، وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در طول اقامت خود در چین با پارک دیدار خواهد کرد.