اپدیت کارت گرافیک در ویندوز 10: روش خودکار و دستی

کارت گرافیک های مجزا بیشتر بر روی سیستم های خانگی و لپ تاپ های میان رده و بالارده که برای افراد حرفه ای و افرادی که بازی های سنگین را بر روی سسیتم خود اجرا می کنند سایت mygpu دیده می شود. چیپهای گرافیکی اختصاصی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی سنگین مرتبط با بازیهای رایانهای بسیار مطلوب عمل میکنند و عموما محصولاتی که به این نوع پردازندههای گرافیکی مجهز هستند از نظر قیمت نسبت به محصولات تجهیز شده به پردازندههای گرافیکی آنبورد گرانتر خواهند بود. برخلاف چیپهای نوع آنبورد، این نوع از پردازندههای گرافیکی از رم جداگانه و اختصاصی خود بهره میبرند. پردازندههای گرافیکی آنبورد دو مزیت اساسی دارند. این مسئله چند مزیت دارد: کمتر جا می گیرد، انرژی کمتری مصرف می شود و قیمت تمام شده دستگاه نیز کمتر از کارت گرافیک های مجزا است. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که اگر گرافیک مجتمع قدرت کمتری دارد پس برای انجام بازی ها باید به سراغ دستگاه های گرافیک دار برویم؟

البته نکته ی مهم این است که هر کدام از این دو ویژگی های مثبت و منفی خود را دارند که پیش از انتخاب باید این به آن ها توجه نمود. گرافیک مجتمع مناسب اجرای نرم افزار های تخصصی در حوزه پردازش تصویر نیست و برای اجرای بازی های به روز نیز نباید روی آنها حساب نمود. در ادامه 7 نکته مهم که تفاوت این دو را رقم می زنند را بررسی خواهیم نمود. نکته مهم دیگر این است که گرافیک مجتمع از مموری اصلی سیستم استفاده میکنند. به همین خاطر مهم است که کارت گرافیک خود را همیشه آپدیت نگه دارید. اگر تمایل دارید که از نهایت قدرت عملکرد گرافیکی دستگاه خود بهره بگیرید، همواره باید درایور چیپ گرافیکی آن را به جدیدترین نسخه ارائه شده از سوی کمپانی سازنده آن به روز رسانی نمایید. این ابزار به شکل بسیار ساده و کاربردی وضعیت درایور گرافیکی برند اینتل دستگاه شما را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به دانلود و به روز رسانی جدیدترین نسخه از درایور منطبق با بستر سخت افزاری سیستم شما اقدام میکند. بررسی آخرین نسخه از درایورهای گرافیکی منتشر شده از سوی کمپانیهای تولید کننده از قطعات به سادگی قابل انجام است.

بدین منظور وارد سایت رسمی شرکت سازنده چیپ گرافیکی سیستم خود شوید و سپس از لیست چیپهای گرافیکی موجود، مدل به کار گرفته شده در لپتاپ خود را انتخاب نموده و آخرین نسخه از درایور آن را دانلود نمایید. یکی از راحت ترین کار ها، استفاده از نرم افزار های مخصوص آپدیت درایور ها می باشد. از اینرو عموما این چیپها قدرت عملکرد بالایی نداشته و تنها به منظور رفع نیازهای پایهای کاربر مورد استفاده قرار میگیرند. چیپهای گرافیکی که عموما در لپتاپها استفاده میشوند دو نوع اصلی هستند. لپ تاپ ایسوس زن بوک 13 که به عنوان نازک ترین لپ تاپ دنیا شناخته می شود از واحد گرافیکی مجتمع استفاده میکند. امروزه اکثر پردازنده ها دارای واحد گرافیکی مجتمع نیز می باشند. در میان تفاوت و انتخاب میان کارت گرافیک مجزا و واحد گرافیکی مجتمع گیج شده اید؟ به عنوان مثال اپل در تمام مکبوک پرو های 15 اینچی خود از گرافیک مجتمع استفاده نموده است و در عین حال این دستگاه ها جزو گران ترین دستگاه های در رده خود هستند.

3. سپس از گزینه های نمایش داده شده ، Update Driver Software را انتخاب کنید. چگونه قدرت عملکرد چیپهای Intel HD Graphics را تقویت کنیم؟ در غیر این صورت ابزار Intel Driver Update Utility قادر به به روز رسانی درایور گرافیکی سیستم شما نخواهد بود. به روز رسانی این درایورها نقشی اساسی در افزایش و بهبود قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی دستگاه دارند، بنابراین سعی کنید که همواره درایور چیپ گرافیکی خود را به روز رسانی یا آپدیت کنید. به عنوان مثال ممکن است لپتاپ شما از پردازنده مرکزی Intel Core i5 و رم ۴ گیگابایتی بهرهمند باشد و چیپ گرافیکی NVIDIA GeForce GTX 680M با رم ۲ گیگابایتی نیز در آن به کار گرفته شود. به همین علت است که گاهی از اصطلاح گرافیک به اشراک گذاشته شده از آن ها یاد می شود. از طرفی وجود فن اختصاصی برای خنک کردن این قطعه را نیز نباید فراموش کرد که مصرف باتری و انرژی را بیشتر هم می کند. در حال حاضر انواع مختلفی از کارت های گرافیک وجود دارد که همگی آن ها دارای وجه مشترک واحدی گرافیکی برای پردازش، حافظه اختصاصی رم و یک فن برای خنک کردن این قطعه می باشند. استیم که بزرگترین پلتفرم بازی های آنلاین است هر ماه سخت افزار استفاده شده برای بازی هایش را منتشر می کند که با توجه به آن می بینید که گرافیک های مجتمع این لیست را تصرف کرده اند.

OPTIMUS نسل سوم کارتهای گرافیک Nvidia بهره وری در لپ تاپ ها را بالا می برد. انویدیا در نمایشگاه CES امسال، نسل سوم گرافیک قابل تغییر با نام Optimus را به کاربران معرفی کرد. گزینه با عنوان “Application Optimal Mode” را فعال نمایید. بدین منظور از گزینه Enable استفاده کنید تا قابلیت Application Optimal Mode در پردازنده گرافیکی سیستمتان فعال شود. با فعالسازی این گزینه، بهینهسازیهای خاصی انجام میشود که منجر به افزایش قابلیت پردازشی چیپ گرافیکی دستگاه خواهد شد. در این به روز رسانیها عموما بسترها و روشهای بهینهسازی عملکرد جدیدی ارائه میشود که به طور مستقیم منجر به افزایش قابلیتهای پردازشی چیپ گرافیکی و نهایتا دستگاه خواهند شد. در این شرایط کاملا مشخص است که چیپ گرافیکی لپتاپ مد نظر از نوع اختصاصی است، چرا که از رمی مجزا بهره میبرد. با توجه به عکس بالا شما باید به کنترل پنل کارت گرافیکتون Nvidia برید و مطابق شکل بالا از منوی سمت چپ روی گزینه Manage 3D settings کلیک کنید و سپس از صفحه باز شده سمت راست از سر برگ مشخص شده یعنی Global Settings گزینه High-Performance NVIDIA processor رو انتخاب کنید و گزینه Apply رو بفشارید تا تنضیمات ذخیره بشن.

امیدوارم از مطلب فوق استفاده کافی رو کرده باشید. چیپها یا پردازندههای گرافیکی اختصاصی از نظر قیمت نسبت به پردازندههای آنبورد گران قیمتتر هستند و میتوان گفت که در اغلب موارد مصرف انرژی بیشتری نیز دارند. در سمت مقابل طبیعی است که این پردازندهها به منظور اجرای بازیهای پرگرافیک به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نخواهند داشت و نسبت به پردازندههای گرافیکی اختصاصی ضعیفتر عمل میکنند. چیپهای گرافیکی رسی Intel HD Graphics از نوع آنبورد محسوب میشوند، بنابراین این پردازندهها از نظر قدرت عملکرد سطح چندان بالایی نداشته و با هدف پردازش اطلاعات گرافیکی سنگین و اجرای بازیهای رایانهای پرگرافیک طراحی نشدهاند. لپ تاپ های دارای کارت گرافیک مجزا بزرگتر، سنگین تر و قیمت بیشتری دارند. گرافیک مجتمع بیشتر در دستگاه هایی که با محدودیت در طراحی اندازه مواجه هستیم مانند لپ تاپ ، گوشی، تبلت مورد استقبال قرار می گیرند. برای مقایسه پردازنده ی Core M با گرافیک مجتمع در هنگام اجرای بازی هایی با نهایت توان خود نهایتا 71 درجه داغ شده است. چیپهای گرافیکی آنبورد نسبت به چیپهای گرافیکی اختصاصی مصرف انرژی کمتری داشته و نهایتا به طور غیرمستقیم منجر به افزایش توان شارژدهی باتری میشوند. کامپیوتر ها و لپ تاپ هایی که از کارت گرافیک مجزا استفاده نمی کنند قیمت کمتری نیز دارند .

در سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت بستری فراهم شده تا درایورهای سیستمی شما به طور اتوماتیک به روز رسانی شوند، اما با این وجود توجه کمتری به درایورهای مربوط به چیپهای گرافیکی آنبورد Intel HD Graphics میشود. اما گرافیک مجتمع توان و منابع مورد نیاز خود را از دیگر قطعات سیستم قرض می گیرد و به عنوان راه حلی برای برطرف کردن مشکلات اولیه تعبیه شده است. بزرگترین مشکل بر سر راه استفاده از پردازندههای گرافیکی قدرتمند در لپتاپها، مصرف بسیار بالای انرژی در این پردازندهها است. این سری از چیپها یا پردازندههای گرافیکی در واقع رم (RAM) اختصاصی را به همراه نداشته و به طور مشترک از حافظه سیستمی یا رم پردازنده مرکزی (CPU) دستگاه استفاده میکنند. اما در سمت مقابل چیپهای گرافیکی اختصاصی یا اصطلاحا Dedicated Graphics قرار دارند. بنابراین چیپهای گرافیکی اختصاصی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی از رم جداگانه و مستقل خود کمک گرفته و هیچ اختلالی در رم پردازنده مرکزی یا CPU دستگاه ایجاد نمیکنند. بنابراین همواره سعی کنید که به طور دستی از به روز بودن درایور کارت گرافیک سیستم خود اطمینان خاصی نمایید. بنابراین یک پردازنده گرافیکی آنبورد یا یکپارچه رم جداگانه نداشته و به طور مشترک از رم سایر بخشهای دستگاه نظیر CPU به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده میکند.

عموما گرمای تولید شده از سوی این چیپهای گرافیکی نیز بیشتر است و به طور کلی در طراحی آنها باید دقت چشمگیری صورت پذیرد. در ادامه اقداماتی را معرفی میکنیم که با استفاده از آنها میتوانید قدرت عملکرد چیپهای گرافیکی Intel HD Graphics را تقویت نمایید. حال ممکن است که لپ تاپ شما کارت گرافیک مجزا نیز داشته باشد که در این صورت نرم افزاری به خصوص وظیفه تقسیم وظایف بین این دو واحد را انجام خواهد داد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که چند دقیقه صبر کنید و منتظر بمانید تا اسکن به پایان برسد. شروع به اسکن سیستم شما می کند و درایور هایی که نیاز به آپدیت دارند را شناسایی می کند. اگر میخواهید حداکثر عملکرد از کارت گرافیک خود را داشته باشید باید به فکر اپدیت کردن درایور آن باشید. تست ها نشان می دهند که کارت گرافیکی مانند Nvidia Titan Xp تا دمای 85 درجه و حتی بیشتر می تواند داغ شود که اگر دمای پردازنده و دیگر قطعات سیستم را نیز در کنار این قطعه در نظر بگیریم علت عدم تمایل شرکت ها تا حد ممکن به استفاده از کارت گرافیک های مجزا در محصولات خود را متوجه خواهیم شد.

به روز رسانی کارت گرافیک نسبتا کار ساده ای است و امروز ما میخواهیم به شما نشان دهیم که چگونه درایور کارت گرافیکی خود را در ویندوز 10 به دو روش خودکار و دستی اپدیت کنید . بعد از آن شما گزارشی دریافت می کنید که نشان می دهد آیا درایور کارت گرافیک شما یا هر درایور دیگری نیاز به آپدیت دارد یا خیر. که عملکرد خوبی را از خود نشان داده است و در تست هایی که از آن صورت گرفته موفقیت آمیز بوده است. در منو باز شده گزینه Device Manager را انتخاب کنید. 2. در پنجره باز شده از از سمت چگ به بخش Display adapters بروید و روی کارت گرافیک خود راست کلیک کنید. حالا برای اینکه از شر گزینه بالا هم خلاص بشیم و خود سیستم تشخیص بده که ما کدوم بازی رو با کارت Nvidia همیشه میخوایم اجرا کنیم کافیه که مانند مرحله اول به کنترل پنل کارت گرافیکمون بریم و از منوی سمت چپ روی گزینه Manage 3D settings کلیک کنید و سپس از صفحه باز شده سمت راست از سر برگ مشخص شده Program Settings رو انتخاب کنیم و از زیر منوی باز شده روی گزینه Add کلیک کنید و هر برنامه ای رو که میخواید همیشه با کارت گرافیک Nvidia اجرا بشه رو Add کنید.

کارت گرافیک مجزا همانطور که از اسم آن مشخص است یک قطعه ی سخت افزاری جدای از دیگر قطعات سیستم می باشد و بر روی بورد دستگاه قرار می گیرد که وظیفه انجام پردازش های گرافیکی را بر عهده دارد. بدین منظور روی صفحه دسکتاپ دستگاه خود کلیک راست کرده و مانند تصویر زیر گزینه با عنوان “Graphics Properties” را انتخاب نمایید. 1. کافی است محلی که فایل آپدیت قرار دارد را مانند تصویر زیر مشخص کنید و اجازه دهید تا ویندوز فایل مورد نظر را شناسایی کرده و آن را نصب کند. دلیل این مسئله نیز مشخص است. این نرم افزار ها به صورت اتوماتیک مدل کارت گرافیک شما را تشخیص داده و آپدیت جدید و مناسب کارت گرافیک شما را دانلود و نصب می کند. اپدیت های جدید کارت گرافیک معمولا به همراه خود ویژگی هایی برای بهتر کردن عملکرد کارت گرافیک شما دارند و ایرادات احتمالی را برطرف کرده یا باعث ثبات و پایداری بهتر کارت گرافیک می شوند . کمپانی اینتل هم مانند دو شرکت ایامدی و انویدیا به طور مستمر به روز رسانیهای مربوط به درایورهای گرافیکی سری پردازندههای خود را منتشر میکند. نوع اول این چیپها با اصطلاحاتی همچون پردازندههای گرافیکی آنبورد، یکپارچه و مجمع (Integerated/Onboard) خطاب میکنند.

این قطعه دیگر نیازی به استفاده از رم دستگاه شما ندارد و از رم مجزای خود بهره می برد. از گزینه دوم در تصویر بالا برای زمانی که شما کارت گرافیک را دانلود کرده اید و می خواهید به صورت دستی نصب کنید استفاده می شود . X را همزمان بزنید. هنگامی که پنجره کنترل پنل پردازنده گرافیکی را مشاهده کردید، بر روی آیکون ۳D کلیک نمایید تا وارد بخش تنظیمات گرافیکی و سه بعدی پردازنده شوید. کارت گرافیک های مجزا قدرت بیشتری دارند که این مسئله خود نیاز به مصرف انژی بیشتری است. این مسئله در کنار این که واحد های گرافیکی توسط همان فن پردازنده خنک می شوند و نیاز به وجود فن مجزا ندارند، باعث بهبود چشم گیری در مصرف انرژی و در نتیجه باتری لپ تاپ شما خواهد شد. گرافیک مجتمع به گرافیکی گفته می شود که واحد گرافیک آن بر روی همان پردازنده ی آن قرار دارد و از سخت افزاری جدا بهره نمی برد. زیرا امروزه بیشتر شرکت ها به همان واحد گرافیکی بسنده می کنند. اما نکته اصلی اینجاست که بر طبق آمار تنها 10 درصد گیمر ها از گرافیک های مجتمع اینتل استفاده می کنند. تقریبا تمام کارت گرافیک ها امروزه توان پردازشی بیشتری از گرافیک مجتمع دارند.

پس از خواندن این مقاله می توانید تصمیم درستی بگیرید. این ویژگی در خود ویندوز 10 قرار دارد و به روش زیر می توانید اقدام کنید. ویژگی داشتن دستگاهی که کارت گرافیک مجزا دارد این است که در این صورت اگر کارت گرافیک مناسبی انتخاب کرده باشید دستگاه شما توان بر آورده کردن تمام نیاز های شما خواهد بود. شما می توانید لپ تاپ خود را از میان گزینه هایی که کارت گرافیک مجزا دارند انتخاب کنید هرچند انتخاب های شما به شدت محدود خواهد شد! با مراجعه به کنترل پنل پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics خود نو اعمال برخی از تغییرات خاص نیز میتوانید قدرت عملکرد گرافیکی دستگاه و پردازنده را افزایش دهید. این موضوع سبب شده که هم اکنون شما با ایجاد تغییرات و اعمال فرآیندهای خاصی بر روی سیستم مجهز به این نوع پردازنده خود، قادر به اجرای برخی از بازاریهای رایانهای مدرن باشید. بیشتر لپ تاپ هایی که کارت گرافیک مجزا دارند یا مخصوص بازی هستند و یا دستگاه هایی همه چیز تمام اند که برای حرفه ای ها طراحی شده اند. به عنوان مثال اگر لپ تاپ شما 8 گیگابایت حافظه ی رم داشته باشد و 1 گیگابایت آن را به اشتراک بگذارد در این صورت دیگر آن 1 گیگابایت برای اجرای نرم افزار در دسترس نخواهد بود و در عمل دستگاه شما 7 گیگابایت فضای رم خواهد داشت.

در هنگام خرید لپ تاپ یا جمع کردن یک کیس خانگی با دو نوع گرافیک مواجه می شوید: مجزا و مجتمع. بهترین گرافیک مجتمع Intel Iris از یک کارت گرافیک میان رده مجزا ضعیف تر است. در مقابل کارت گرافیکی مانند Nvidia Titan X بیش از هزار دلار قیمت دارد. خب حالا ما قصد داریم برنامه ها یا بازیهایی رو که نیاز به کارت قوی تری دارن رو با گرافیک قوی تر یعنی Nvidia اجرا کنیم. دیگر پردازنده های Core i7, i5 قدرت پردازش گرافیکی به مراتب کمتر دارند که از دو واحد گرافیکی Intel Iris و یا Intel HD Graphics بهره می برند. به منظور بررسی به روز بودن و امکان به روز رسانی درایورهای گرافیکی کمپانی اینتل میتوانید از برنامه و ابزار Intel Driver Update Utility نیز استفاده کنید. این به معنای به درد نخور بودن این دستگاه ها نیست . بدین منظور این قابلیت را بر روی Turn Off قرار دهید. با غیرفعالسازی این قابلیت به طور غیرمستقیم قابلیت پردازش گرافیکی دستگاه شما افزایش مییابد. این گزینه هم به طور مستقیم منجر به افزایش قابلیتهای پردازشی دستگاه شما میشود. اما همانگونه که اشاره داشتیم، چیپهای گرافیکی یکپارچه یا آنبورد شرکت اینتل هم طی چند سال اخیر پیشرفتهای شایان ملاحظهای داشتهاند.

هرچند در سال های اخیر واحدهای گرافیکی مجتمع پیشرفت چشمگیری داشته اند و به توانایی اجرای بازی های معمولی و پخش فیلم هایی با کیفیت 4K نیز دست یافته اند هم چنان در برخی کارها با مشکل مواجه خواهند شد. گرافیک مجتمع جایگزین مناسبی برای کارت گرافیک مجزا نیست. پردازنده گرافیکی مجتمع درون چیپست و البته اخیرا درون سی پی یو قرار میگیرد و قدرت پردازش سه بعدی زیادی ندارد. این نوع پردازنده عموما با قیمت مقرون به صرفهای عرضه میشوند و چنانچه دقت کرده باشید، اغلب لپتاپهای مقرون به صرفه به این نوع از چیپهای گرافیکی مجهز هستند. دقت داشته باشید که دسترسی به این بخش از طریق منوی استارت و با استفاده از گزینه “Intel HD Graphics Control Panel” نیز امکانپذیر خواهد بود. در ابتدا لازم میدانیم که شما عزیزان را بیشتر با چیپهای گرافیکی آشنا کنیم. گزینه “Conservative Morphological Anti-Aliasing” را بر روی حالت ” Override Application Settings” قرار دهید. گزینه “Multi-Sample Anti-Aliasing” را غیرفعال کنید.

5. حال صبر کنید تا ویندوز به دنبال آپدیت مورد نظر بگردد و آن را نصب کند. بعد از اینکه این نرم افزار نصب شد. از طرفی این قطعه گران قیمت ، جا گیر و مستعد تولید گرمای بسیار زیادی است. یکی از این نرم افزار ها DriverFrix می باشد. دقت داشته باشید که ابزار نامبرده شده تنها برای دستگاههای کاربرد دارد که از چیپهای گرافیکی کمپانی اینتل بهرهمند هستند. گرافیک مجزا از سخت افزار مجزا بر روی دستگاه بهره می برد و یک انتخاب جدی برای کسانی است که می خواهند دستگاهی با کارت گرافیک مجزا داشته باشند. 4. در این قسمت نیز بر روی کلیک کنید . مزیت دوم این چیپها مربوط به مصرف انرژی کمتر آنهاست. اولین مزیت مربوط به قیمت آنهاست. اما به چه اندازه؟ برای آشنایی بیشتر با واحد گرافیکی اینتل به مقاله ی مقایسه ی واحد های گرافیکی شرکت اینتل مراجعه کنید. برای دیدن عکس بصورت بزرگتر روی عکس کلیک کنید. خب بریم سر وقت اینکه چطوری بین کارتهای گرافیک لپ تاپمون سوییچ کنیم. 2.کارت گرافیک مجزا چیست؟ نام دیگرآن کارت ویدیو می باشد. هشدار ! برای آپدیت دستی باید حتما آپدیت مورد نظر با مدل کارت گرافیک شما یکی باشد و دقیقا آپدیت مربوط به کارت گرافیک خود را دانلود نمایید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.