اوکراین روابط خود را با کره شمالی قطع کرد

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما این تصمیم را تلاشی از سوی پیونگ یانگ برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، نقض فاحش قانون اساسی کی‌یف، منشور سازمان ملل متحد و هنجارهای اساسی و اصول حقوق بین الملل می‌دانیم.

دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز روسیه را متهم کرده که با استفاده از نفوذ خود بر کره شمالی، از این کشور خواسته است جمهوری‌ دونتسک را به رسمیت بشناسد. 

به گزارش ایرنا، پیشتر سوریه اعلام کرد که دمشق تصمیم گرفته است استقلال و حاکمیت جمهوری مردمی لوهانسک و جمهوری مردمی دونتسک را به رسمیت بشناسد. 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

وزارت امور خارجه اوکراین با تأکید بر اینکه کی‌یف به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونباس توسط کره شمالی را باطل می‌داند، خاطرنشان کرد که در پاسخ به این اقدام غیردوستانه، اوکراین روابط دیپلماتیک با کره شمالی را قطع می‌کند. 

پیش از این، دنیس پوشیلین رهبر جمهوری مردمی دونتسک اعلام کرد که کره شمالی، کشور دونتسک را به رسمیت شناخته است. 

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84820693/%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%B9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

پس از این اعلام، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پیامی که در کانال تلگرامی او منتشر شد اعلام کرد کی یف روابط خود را با سوریه قطع کرده است.