انواع کارت گرافیک لپ تاپ – NVidia GeForce

در نسل جدید RTX ها نام کد این چیپ های گرافیکی با عدد 3 شروع میشوند و در نسل قبل با عدد 2 شروع میشدند. Low Profile یا Half Height که که باریک تر از ATX ها هستند و دارای براکت های باریکتر هستند که اغلب در HTPC استفاده میشوند. برخی از مدل ها نیز دارای مدل های Ti یا Super یا Max هستند. این لپ تاپ دارای 6 گیگ گرافیک RTX3060 است و پردازنده آن نیز Core i7 11800H از نسل 11 سری H است. 2-لپ تاپ ایسوس N7600PC: لپ تاپ ایسوس N7600PC دارای 4 گیگابایت گرافیک RTX3050 و سی پی یو موجود در آن Core i711370H از نسل 11 سری H است. این لپ تاپ دارای 2 گیگابایت گرافیک مدل MX350 بوده و سی پی یو به کار رفته در آن Core i5 1135G7 از نسل 11 است. این تعداد بستگی به GPU و به تعداد خروجیِ در دسترس دارد. GPU مخفف Graphics Processing Unit است.

این لپ تاپ هم جز لپ تاپ هایقیمت مناسب برای دانشجویان است. هم اکنون کارت های گرافیک GTX با دو حافظه گرافیکی 4 گیگابایتی و 6 گیگابایتی تولید می شوند. چه کارت گرافیکی به مادربرد میخورد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم کارت گرافیکمان چه نوعی است؟ از سال 2016 تا سال 2019 کارت گرافیک های GTX برپایه معماری پاسکال تولید شدند. کارت گرافیک های سری RTX جزو قویترین و سریعترین نوع سری جی فورس است. شکل و طراحی کارت گرافیکی میخواهید بخرید بسیار مهم است. در آخر باید به این موضوع اشاره کرد که بزودی دو نوع تراشه گرافیکی از سری MX روانه بازار خواهد شده که قدرتی بسیار بالایی خواهند داشت. اولین نوع این GPUها با نام GTX 260 به بازار معرفی شد. RTX برای اولین بار در سال 2018 با یک معماری جدید تورینگ معرفی شد. کارت گرافیک های اختصاصی به صورت add- in هستند یعنی به عنوان یک قطعه جداگانه روی مادربورد نصب میشوند. کارت گرافیک، قطعه سخت افزاری است که تصاویری که شما روی مانیتور میبینید تولید میکند. DVI در اغلب مانیتورهای Flat Panel دیده میشوند و و لینک خوبی بین کارت گرافیک و مانیتور هستند.

در این سال انویدیا (NVidia) تصمیم گرفت خط تولید GeForce GO را با خط تولید اصلی GeForce ادغام کند. اگر در تصمیم گیری های خود نیاز به مشاوره دارید، میتوانید از مشاوران آی تی هوم (ithome) بصورت رایگان مشاوره بگیرید. 5. نیاز به صرف هزینه جداگانه ندارد. در پایان باید خاطر نشان کرد که برای اجرای بسیاری از نرم افزارها و انجام امور مختلف نیاز به داشتن کارت گرافیک های رده بالا نیست. این تراشه ها در لپ تاپ های میان رده و یا نسبتا بالا رده استفاده میشود. گیمرها و کسانی که از نرم افزارهای گرافیکی به صورت حرفهای استفاده میکنند، از این نوع کارت گرافیک دارند تا سرعت پردازش تصویر بالا رود. در GTX رهگیری پرتوهای نوری نرم افزاری انجام میشود. تورینگ نوعی از معماری چیپ های انودیا هست که بر روی تکنولوژی رهگیری پرتوهای نوری تمرکز دارد. Turing نوعی از تراشه های شرکت NVidia میباشد که در آن تکنولوژی رهگیری پرتوهای نوری(Ray Tracing) به صورت Real Time(بیدرنگ) انجام میگیرد.

کارت گرافیک های سری MX از نوع تراشه های پایین رده محسوب میشود و برای کاربری های عادی و خانگی در نظر گرفته شده است . کارت گرافیک چیست و چه کار می کند؟ Gpu به عنوان مترجم کار میکند یعنی دیتایی که از cpu میآید را میگیرد و به تصویر تبدیل میکند. سعی کنید هنگام مقایسه کارت گرافیک لپ تاپ های مختلف با یک دیگر از عنوان های جدول زیر استفاده کنید. علاوه بر صدا و تصویر، فرمتهای دیگر دیتا را هم منتقل میکند. 1. DVI-I: که سیگنالهای دیجیتالی و آنالوگ را منتقل میکند. ۱- VGA – Video Graphics Array: دارای اتصال آنالوگ ۱۵ پین است و به عنوان D-sub هم شناخته میشود. Video ram چیست؟ از اصطلاح VRAM استفاده میشود تا نشان دهیم حافظه مخصوص کارت گرافیک است. برای فهمیدن حافظه کارت گرافیک به عدد جلوی گزینه Dedicated video memory نگاه کنید. 2. با باز شدن پنجره تنظیمات ویندوز، گزینه Display را انتخاب کنید تا تنظیمات Display در سمت چپ پنجره نمایش داده شود.

این گزینه به شکل چرخ دنده است. با این تغییر معماری، GPU های لپ تاپی نیز به اندازه GPUهای دسکتاپی قدرتمند شدند. هدف انویدیا (NVidia) از راه اندازی این خط تولید، ساخت GPUهای لپ تاپی بود که بتواند بیشترین ویژگی مشترک را با GPU های دسکتاپی را داشته باشد. در این سال بود که انویدیا(NVidia) تصمیم گرفت پسوند M را از نام GPUهای لپ تاپی خود حذف کند. از سال 2017 با عرضه کارت گرافیک لپ تاپی GeForce MX150 مجدد نامگذاری MX برای GPUهای لپ تاپی در نظر گرفته شد. تا کنون دو سری از این کارت های گرافیک تولید و عرضه شده اند. بسیاری کارت های گرافیک حداقل دو یا سه پورت دارند. جیفورس (GeForce) نام یکی از مجموعه چیپ های گرافیکی انویدیا (NVidia) میباشد که از سال 1999 تولید آن آغاز شد و جایگزین کارت های گرافیک RIVA TNT 2 شد. جیفورس (GeForce) مخفف Geometry Force به معنی قدرت علم هندسه است. این سری از کارت گرافیک جیفورس (GeForce) با هدف بکارگیری در لپ تاپ و دستگاه های قابل حمل طراحی و تولید شده است. به هسته های پردازشی اصلی چیپ گرافیک گفته میشود این هسته ها قابلیت پردازش موازی و قابل برنامه ریزی توسط برنامه نویسان است.

AMD در کنار رهبر بازار یعنی اینتل، کارت گرافیک های یکپارچه سایت mygpu ارایه میدهد. تولیدکنندگان کارت گرافیک یکپارچه AMD و Intel هستند. اما در کاربریهایی مثل کار با اسناد در Word و انتقال تصویر و وبگردی، کارت گرافیک های یکپارچه کفایت میکند. هر چه تصویر پیچیدهتری داشته باشیم مثل بازیهایی با گرافیک بالا، باید پردازشهای تصویری پیچیدهتری انجام شود در نتیجه gpuهای سریعتر و پیچیدهتری لازم داریم. حافظه در کارت گرافیک نقش مهمی دارد مثلا در کارت گرافیک گیمینگ رزولوشن بالا ارایه میدهد در نتیجه اجرای بازی هایی مثل Skyrim که Texture Pack های بسیار بزرگ دارد. 5-لپ تاپ ایسوس H7600HM: این لپ تاپ در دسته بندی لپ تاپ طراحی و رندرینگ قرار دارد و بسیار حرفه ای و قدرمند است. 4-لپ تاپ لنوو Legion 7: این لپ تاپ در دسته بندی لپ تاپ لنوو Legion قرار دارد. کارت گرافیک در کجا قرار دارد؟ از بین این محصولات کارت گرافیک آن مورد توجه ما است. از بین این 4 سری ذکر شده ما قصد داریم به معرفی سری جیفورس (GeForce) و زیر گروه های آن بپردازیم. در این شماره از پادکست، به سراغ یکی از مناسبت های اسفند ماه، روز جهانی شادی رفتیم و درباره تاریخچه این روز و اقداماتی که به حال خوب ما کمک میکند صحبت کردیم.

بطور خلاصه کارت های RTX به صورت خاص به منظور پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) معرفی شدند. بطور کلی، هستههای Tensor برای سرعت بخشیدن به تواناییهای یادگیری سیستم هوش مصنوعی طراحی شده است. 2. تعداد Lane ها در اسلات افزونه PCI: تعریف Lane عبارت است از مسیری که برای ارسال و دریافت همزمان استفاده میشود و هر چه عدد بیشتری باشد سرعت بیشتری داریم. این سیستم نامگذاری تا سال 2016 همزمان با تولید سری GeForce 10 ادامه داشت. طی این سالها معماری، تکنولوژی و نامگذاری های آنها تغییراتی بنیادی داشته است. این تراشه ها در سری لپ تاپ های میان رده بکار گرفته میشود. کارت گرافیک های سری GTX تراشه های گرافیکی هستند که تقریبا معماری شبیه RTX دارند ولی هسته های تخصصی موجود در RTX را ندارند . درست است که معماری GTX و RTX هر دو از نوع تورینگ هستند ولی برای اینکه این سری برای گیمرها مقرون به صرفه باشد هسته های RT و Tensor از آن حذف شده است. در بین این سه شرکت در زمینه تولید کارت گرافیک، اینتل تازه وارد به حساب می آید. این کارت گرافیک ها به صورت add-in نیستند، قیمت کمی دارند اما به راحتی آپگرید نمیشوند.

البته باید اشاره کرد به زودی مدل RTX 2050 روانه بازار خواهد شد که جایگزینی است برای GTX1650 . اولین کارت گرافیک این سری GeForce 256 نام داشت که در اکتبر همان سال 1999 تولید شد. دو تولیدکننده اصلی این نوع کارت گرافیک، nvidia و AMD هستند. علت اصلی این کار این بود که در این سال معماری GPU های انودیا به معماری پاسکال تغییر پیدا کرد بود. یک سال پس معرفی GeForce 20 یعنی سری RTX در سال 2018، معماری این سری نیز مانند RTX از پاسکال به تورینگ تغییر پیدا کرد. 3-لپ تاپ ایسوس K3500PH: لپ تاپ K3500PH یک لپ تاپ با 4 گیگ گرافیک GTX 1650 بوده که پردازنده مرکزی آن در دسته بندی لپ تاپ Core i5 از نسل 11 سری H است. 4-لپ تاپ ایسر A315: لپ تاپ ایسر A315 دارای 2 گیگابایت گرافیک مدل MX330 و پردازنده مرکزی Core i5 1035G1 از نسل 10 است. 3-لپ تاپ لنوو Gaming 3: لپ تاپ لنوو Gaming 3 دارای 4 گیگ گرافیک RTX 3050 بوده و پردازنده مرکزی آن Ryzen 75800H از سری H است. 3-لپ تاپ لنوو مدل IP3: لپ تاپ IP3 جز دسته بندی لپ تاپ لنوو Ideapad است.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کوتاه به بررسی تاریخچه کارت گرافیک GeForce بپردازیم و انواع کارت گرافیک لپ تاپ را که هم اکنون در بازار موجود هستند را معرفی کنیم. در 2006 تولیدات این دو محصول هم نام شدن و پسوند M به آخر سری لپ تاپی اضافه شد. انویدیا(NVidia) در سال 2000 همزمان با سری دوم جیفورس (GeForce 2) خط تولید GPUهای لپ تاپی خود را با نام تجاری GeForce Go راه اندازی کرد. این روال تا سال 2006 و همزمان با ارائه GeForce 8 ادامه داشت. این محصول در دو کلاس لپ تاپی و دسکتاپی ارائه می شود. حافظه رم این 32 گیگ است و یک ظرفیت مناسب را به کاربران ارائه میکند. پردازنده به کار رفته در این لپ تاپ Core i7 11800H است و یک پردازنده قدرتمند به حساب میآید. سی پی یو این لپ تاپ در دسته بندی لپ تاپ Core i7 نسل 11 سری H است و 16 گیگ ظرفیت رم دارد. این لپ تاپ 6 گیگ گرافیک RTX 2060 دارد و سی پی یو آن Core i7 10750H از نسل 10 و سری H است. 2-لپ تاپ ایسوس K513EQ: لپ تاپ K513EQ جز دسته بندی لپ تاپ ایسوس ویوبوک است که دارای 2 گیگابایت گرافیک مدل MX350، پردازنده مرکزی Core i7 1165G7 از نسل 11 بوده و دارای رم 8 گیگابایت است.

در انتهای مقاله دو کارت گرافیک نام برده شده را بر اساس ویژگی های مختلف با یک دیگر مقایسه کرده ایم. مانند هر شرکت بزرگ دیگر انویدیا (NVidia) نیز تولیدات و محصولات متنوعی برای اهداف خاص تولید میکند. کارت های گرافیک RTX سه نوع هسته با عملکردهای متفاوت و خاص دارند. کارت گرافیک انویدیا (NVidia) در 4 سری تولید میشوند؛ که هر کدام از این 4 سری برای مصارف خاص با توان های خاصی تولید می شود . این لپ تاپ نیز مانند سایر لپ تاپ ها از لپ تاپ های قیمت مناسب بوده و جز لپ تاپ دانشجویی طبقه بندی میشود. ظرفیت رم این لپ تاپ 8 گیگ است و در دسته بندی لپ تاپ گیمینگ طبقه بندی میشود. ظرفیت رم آن 8 گیگابایت است و جز لپ تاپ های قیمت مناسب طبقه بندی میشود. همان طور که میدانید این دسته بندی حرفه ای ترین لپ تاپ های شرکت لنوو هستند. این لپ تاپ قدرمند است و برای طیف گسترده ای از نیازهای کاربران پاسخو میباشد. این تراشه های گرافیکی بیشتر در لپ تاپ های گیمینگ گران قیمت و یا لپ تاپ های تخصصی برای کاربری های گرافیک محور استفاده میشود.

در حال حاضر جیفورس (GeForce) در سه دسته بندی RTX – GTX – MX تولید میشود. سری جیفورس (GeForce)، مناسب برای بازی و کاربری عمومی و کارهای گرافیکی است که بیشتر از کارت گرافیک جی فورس در لپ تاپ ها و کامپیوتر های رومیزی خانگی استفاده می شود. این لپ تاپ یک لپ تاپ گیمینگ ایسوس پرطرفدار در حوزه فعالبت های گرافیکی و بازی است. 2-لپ تاپ ایسوس K571LI: لپ تاپ ایسوس K517LI متشکل از 4 گیگابایت گرافیک 1650 GTX است و سی پی یو به کار رفته در آن Core i7 10870H نسل 10 سری H است.ظرفیت رم ان 8 گیگابایت است و یک لپ تاپ میان رده با قدرت مناسب است. 1- لپ تاپ ایسوس R465EP: لپ تاپ R565EP از سری ویوبوک بوده و دارای 2 گیگابایت گرافیک مدل MX330، پردازنده مرکزی Core i5 1135G7 از نسل 11 و رم 8 گیگابایت است. در واقع این شرکت برخلاف دو رقیب خود بصورت تخصصی به تولید پردازنده های گرافیکی میپردازد، این در حالی است که اینتل و AMD در زمینه تراشه های سیلیکونی و پردازنده های مرکزی (CPU) نیز فعالیت دارند. در دو تصویر زیر میتوانید تاثیر RTX را بر روی تصاویر مشاهده کنید و تاثیر واقع گرایانه آن را بر روی شیشه کاملا مشهود است.