آموزش نصب درایور کارت گرافیک – ترنج کامپیوتر

در این صورت احتمالاً اشکال دستگاه مربوط به کارت گرافیک آن است و می بایست سرویس های مرتبط با تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ بر روی دستگاه اِعمال گردد. برای این کار بهتر است به سایتهای رسمی سازنده کارت گرافیک خود مراجعه و آخرین نسخه درایور مربوط به کارت گرافیک خود را دانلود و نصب کنید. حال روی درایور کلیک کرده و گزینه Uninstall را بزنید و عملیات حذف را دنبال کنید. برای این منظور، به یک آداپتور احتیاج خواهید داشت که دو اتصال هشت پینی را به یک اتصال 12 پینی تبدیل کند. تقریباً تمام کارتهای گرافیک از اتصال شش پینی یا هشت پینی یا ترکیبی از این دو استفاده میکنند. البته برخی از مدلهای سری RTX 3000 اخیر Nvidia از یک اتصال 12 پینی استفاده میکنند. بیشتر کارتهای گرافیک دو اسلات را اشغال میکنند، اما برخی کارت گرافیکهای بزرگ مانند RTX 3090 سه اسلات را اشغال میکنند. لازم به ذکر است که سایر تولیدکنندگان کارت گرافیک که همگی از چیپهای تولید شده توسط Nvidia یا AMD استفاده میکنند مانند Asus، Gigabyte، ZOTAC و سایر کمپانیها، در سایتهای خود قسمتی برای پشتیبانی و دانلود درایورها در نظر گرفتهاند. در سایتهای مربوطه مکانی برای انتخاب مدل کارت گرافیک و مشخصات سیستمعامل وجود دارد، تا به آسانی نسخههای موجود درایورها را مشاهده و دانلود کنید.

کارت گرافیک لپ تاپ در زمان کار، گرمای زیادی را تولید میکند که این گرما توسط سیستم خنک کننده لپ تاپ یعنی هیت سینک و فن، به خارج از دستگاه منتقل میشود. کارشناسان مرکز تعمیرات و عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ قادر به ارتقاء چیپ گرافیک بوده و این کار را به صورت حرفهای بدون آسیب رساندن به چیپ گرافیک و مادربورد انجام می دهند. بهرهمندی از ابزارآلات پیشرفته و تکنولوژیهای روز دنیا جهت تعمیر، این مرکز را به عنوان بهترین و مجهزترین مرکز تعمیرات در ایران مطرح ساخته است. وجود خطوط راه راه عمودی از بالا به پایین حاکی از احتمال آسیب دیدگی کارت گرافیک لپ تاپ است. اگر چیپ گرافیک (GPU) لپ تاپ شما مشکل داشته باشد، تعویض آن آسان نبوده و نیاز به تجهیزات پیشرفته است. در این قسمت بهروزرسانی سیستمعامل و درایورهای مورد نیاز به طور خودکار انجام خواهد شد. اگر میخواهید کارت گرافیک قدیمی خود را با کارت جدید جایگزین کنید، ابتدا باید درایورهای کارت گرافیک قدیمی خود را uninstall کرده و سپس اقدام به جایگذاری کارت گرافیک جدید در کیس کامپیوتر و نصب درایور کارت گرافیک کنید. از نبود برخی از ایرادات نرم افزاری در سیستم عامل نظیر آپدیت درایور و دیگر کارها اطمینان حاصل کنید.

اگر GPU جدید شما بزرگتر از قبلی باشد و فضای کافی برای نصب آن روی مادربورد نداشته باشید، ممکن است لازم باشد که یک یا چند بکپلیت اضافی را هم جدا کنید. بهعلاوه، بعضی از بکپلیتها حتی دارای نورپردازی RGB داخلی هستند که جذابیت زیادی به کیس کامپیوتر شما میبخشند. 2. کامپیوتر خود را خاموش کرده و از برق بکشید. کارت گرافیک جدید خود را وارد کنید. حتماً بخش نگهداری از چیپ گرافیک را مطالعه نمایید تا از هزینههای اضافی جلوگیری نمایید. حتماً پیچهای جداشده از backplate را نزد خود نگه دارید، زیرا برای محکم کردن کارت گرافیک خود در جای خود، دوباره به آنها نیاز خواهید داشت. وقتی کارت گرافیک قدیمی را جدا کردید حتماً آن را روی سطحی قرار دهید که رسانای الکتریکی نیست (مانند یک کیسه آنتیاستاتیک). یک نکته منفی در این روش این است که معمولاً نسخههای جدیدتر عرضهشده در سایتهای رسمی سازندگان کارت گرافیک، دیرتر در ویندوز آپدیت قرار میگیرند، بنابراین اگر چندین ماه است که از بهروزرسانی درایور کارت گرافیک شما گذشته است، بهتر است با مراجعه به سایتهای رسمی و یا استفاده از نرمافزارهای دیگر از بهروزبودن کارت گرافیک خود اطمینان حاصل کنید. به همین علت در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین ابزارهای بهروزرسانی درایور در ویندوز 7، 8 و 10 میپردازیم.

اگر آن جا هم کار نکرد یک کابل مانیتور دیگر را امتحان کنید. کارت گرافیک از آن دست قطعاتی است که در صورت خرابی، هم امکان تعمیر و هم امکان تعویض آن وجود دارد. تعیین این مسئله -یعنی نیاز به تعویض یا تعمیر کارت گرافیک – تا حد زیادی بسته به نوع اشکال پیش آمده دارد که در طی فرآیند عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ مشخص میگردد. در این سرویس نیز امکان تعویض یا ارتقاء گرافیک وجود دارد. خدمات ارائه شده در مرکز سخت افزار ایران در برگیرنده تمامی خدمات و سرویس های مرتبط با دستگاه های هوشمند و الکترونیکی امروزی اعم از گردگیری، بازسازی، تعویض، تعمیر و … این مرکز جهت ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات، زبده ترین کارشناسان و مهندسان دو حوزه سخت افزار و نرم افزار را به همکاری فراخوانده است و پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا را در اختیار آنان نهاده است. کارت را جدا کنید و دوباره آن را در اسلات مربوطه قرار دهید تا مطمئن شوید که بهدرستی وصل شده است.

مراحل نصب درایور کارت گرافیک تقریباً در تمام ویندوزهای 10، 7 و 8 مشابه یکدیگر هستند. دو سازنده اصلی چیپهای پردازش گرافیکی یعنی Nvidia و AMD، راههای آسانی برای دانلود و نصب درایورهای کارت گرافیک در نظر گرفتهاند که به معرفی آنها میپردازیم. GeForce Experience نرمافزار عرضه شده توسط Nvidia و Radeon Software توسط AMD برای کمک به دانلود و نصب درایورهای کارت گرافیک در ویندوز در نظر گرفته شدهاند. بکپلیت کارت گرافیک (GPU backplate) یک صفحه فلزی یا پلاستیکی (معمولاً فلزی) است که پشت کارت گرافیک را میپوشاند و جنبه عملکرد عملی و زیبایی دارد.جنبه عملی آن به خنککننده کارت گرافیک کمک میکند و از خمشدن PCB جلوگیری میکند. در واقع در این راهنما، به نشانههایی اشاره شده است که با مشاهده آنها میتوان به وجود خرابی در کارت گرافیک پی برد. دیگر اشکال این روش آن است که ویندوز آپدیت خواهان دانلود و نصب تمامی درایورها و گزینههای موجود است که این باعث افزایش زمان دانلود و نصب و همچنین افزایش مصرف اینترنت خواهد شد. نصب درایورها تقریباً به آسانی نصب سایر برنامهها روی ویندوز است و با دنبال کردن دستورالعملها احتمالاً با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

خوشبختانه با کمک راهنمای زیر میتوانید ظرف حداکثر یک ساعت، گرافیک کامپیوتر خود را ارتقا دهید. در بخش زیر یک راهنمای کلی جهت عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ ارائه شده است. اما قبل از اینکه بخواهید این کار را انجام دهید، بهتر است ابتدا کتابچه راهنمای مادربرد خود را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که به آن فشار نمیآورید. اما اگر تصویری نمیبینید، ممکن است یک توضیح ساده وجود داشته باشد؛ اولین قدم شما باید بررسی مجدد وجود کانتکتورهای برق در دستگاه باشد. شرکت اینتل و شرکت ای ام دی که از بزرگترین تولید کننده های قطعات لپ تاپ هستند را به شما معرفی کردیم. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید آن است که مادربرد لپ تاپ ها از یک نوع چیپ گرافیک پشتیبانی میکنند و امکان تغییر چیپ گرافیک از ای ام دی به اینتل (و با بالعکس) وجود نخواهد داشت. موارد بالا همگی می تواند نشانه ای دال بر خرابی کارت گرافیک باشد لیکن در خیلی موارد نیز مشکل از کارت گرافیک نیست و اشکال ایجاد شده می تواند از منبع تغذیه و یا مادربرد لپ تاپ باشد که اجازه انتقال تصویر را به کارت گرافیک نمی دهد. اگر مانیتور و کابل شما درست کار کردند، مشکل از قطعات دیگر لپ ت شما خواهد بود.

تسلط نسبی و آشنایی با فرآیند عیب یابی و برخورد منطقی و مبتنی بر علم با اشکالات پیش آمده در کارت گرافیک می تواند علاوه بر کاهش هزینه، صرفه جوئی در زمان را نیز در پی داشته سایت mygpu باشد. علاوه بر این کار، توجه کنید که دکمه پاور پشت کیس کامپیوتر را نیز در حالت خاموش (off) بگذارید. علاوه بر این، برخی از بکپلیتها همچنین راحتتر میتوانند گرد و غبار پشت کارت گرافیک را بگیرند. همچنین نرمافزارهایی برای تشخیص خودکار مدل کارت گرافیک و دانلود و نصب آنها توسط Nvidia و AMD عرضه شده است که کار شما را دوچندان راحت خواهد کرد. در بخش زیر به برخی از موارد ابتدایی در عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ اشاره شده است. عیب یابی تخصصی کارت گرافیک لپ تاپ، نقشی بسزا در تشخیص درست اشکال پیش آمده در این قطعه و در نتیجه تعمیر صحیح آن دارد. باید توجه داشت در حالتی که چیپ گرافیک روی مادربورد لحیم شده باشد تعویض یا ارتقاء گرافیک خیلی سخت می شود و نیاز به مهارت و تخصص ویژهای دارد. تعویض این چیپ گرافیک کار آسانی نیست و برای این کار نیاز به دستگاهها و ابزارهای پیشرفته است.

تا انتها این مطلب با ما همراه باشید. پس از باز شدن پنجره، به قسمت display بروید تا نام کارت گرافیک خود را ببینید. شاید شما هم نام گرافیک به گوشتان خورده باشد، اما آیا میدانید که این گرافیک چیست و چه کاری انجام میدهد؟ پس از آن بسته به تنظیمات ویندوز شما، Restart ویندوز در زمانهای خاص یا با اجازه شما در همان لحظه انجام گرفته و تغییرات لازم اعمال خواهند شد. اگر از کاربران لپ تاپ هستید میتوانید با حضور در مرکز تعمیرات لپ تاپ سرویسهای تخصصی مرتبط با تعویض و تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ را دریافت نمایید. خدمات ارائه شده در نمایندگی رسمی تعمیرات لپ تاپ به یُمن وجود کارشناسان زبده با بالاترین سطح کیفی و با استفاده از مؤثرترین متدهای تعمیر انجام میپذیرد. لحیم سردی پورتهای خروجی کارت گرافیک لپ تاپ را چک کنید و از سالم بودن ان مطمئن شوید. از سالم بودن و درستی کارکرد فن مطمئن شوید. برای اطمینان از خرابی کارت گرافیک ابتدا از وصل بودن مانیتور به منبع برق مطمئن شوید. جهت عیب یابی صحیح دستگاه خویش می توانید به پارت تخصصی تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ مراجعه نمایید. واحدهای موجود در این مرکز تمامی لپ تاپ ها را پشتیبانی کرده و تمامی ایرادات ایجاد شده در هر یک از لپ تاپ ها را برطرف می سازند.

در ادامه هم به مادربردهای مختلف که در دو نوع گرافیک دار و بدون گرافیک است، اشاره کردیم. البته توجه داشته باشید که وقتی میگوییم مادربرد بدون گرافیک است، بدین معنی نیست که میتوان بر روی آن بهراحتی گرافیک نصب کرد تا به یک مادربرد گرافیک دار تبدیل شود. مادربرد های گرافیک دار با دو حرف (PM) مشخص میشوند. بعضی اوقات بهدلیل نحوه خاص طراحی کیس، کارت گرافیک ممکن است روی بکپلیت PCIe گیر کند، بنابراین با خیال راحت میتوانید کمی کارت را در جای خود تکان دهید تا آزاد شود و از جایش دربیاید. خراب شدن گرافیک لپ تاپ نشانههایی که دارد که میتوان حدس زد که مشکل از چیپ گرافیک است. این ضامن در اکثر مادربردها در زیر کارت گرافیک و انتهای اسلات PCIe قرار دارد. اگر کارت گرافیک شما به هشت پین نیاز دارد، از پین کوچک در اتصال دو پینی استفاده کنید تا قبل از اتصال، آن را با اتصال شش پینی در یک ردیف قرار دهید. مراجعان به این مرکز، بسته به نوع و مدل لپ تاپ و اشکال پیش آمده در آن به یکی از پارت های تعمیرات لپ تاپ راهنمایی شده و در آن سرویس های مورد نیاز را دریافت می کنند. جهت آشنایی با واحدهای تعمیر لپ تاپ موجود در نمایندگی تعمیرات تخصصی لپ تاپ به بخش زیر مراجعه نمایید.

با توجه به مدل کارت گرافیکی که خریداری کردهاید یا باید به سایت رسمی AMD مراجعه کنید یا به سایت رسمی NVIDIA. توجه کنید که پس از جداسازی بکپلیتها، دیگر نمیتوانید آنها را باه جای اول خود بازگردانید؛ بنابراین مطمئن شوید که بکپلیتهای صحیح را جدا میکنید. توجه داشته باشید که شما بدون اینکه در ابتدا فضای لازم را برای کارت گرافیک جدید خود در بکپلیت PCIe ایجاد کنید، نمیتوانید کارت گرافیک جدیدی را نصب کنید. در این صورت استفاده از نرمافزارهایی که به شما امکان انتخاب درایورهای مورد نیاز برای بروز شدن را میدهند، مفید خواهد بود. اگرچه بیشتر تولیدکنندگان کیس، بکپلیتهای PCIe قابلجداشدن دارند، اما برخی از آنها نیاز دارند که بهصورت دستی جدا شوند. کارت گرافیک خود را وارد اسلات PCIe کنید. پس از این کار، کارت را به دقت از اسلات PCIe خارج کنید. برای این کار، کادر فنی مرکز تعمیر و عیب یابی کارت گرافیک، دستگاه را باز کرده، کارت گرافیک قدیمی یا معیوب را خارج کرده و کارت گرافیک جدید را جایگزین خواهند کرد.

نصب سختافزاری و نرمافزاری کارت گرافیک جدید روی کامپیوتر، کار پیچیدهای نیست؛ اما باز هم ممکن است برای کسی که قبلاً کیس کامپیوتر خود را باز نکرده است، تا حدودی دلهرهآور باشد. اگر متوجه شدید که کارت در اسلات جایگذاری نمیشود، آن را بیرون بیاورید و ببینید آیا چیزی در اسلات PCIe مانع شما شده است یا خیر. ممکن است در شرایطی سیستم شما با مشکلاتی روبهرو باشد که در این صورت یک گزینه احتمالی پیشرویتان، نصب دوباره کارت گرافیک است. است. مرکز سخت افزار ایران، مجهز به بخش CRM ( واحد ارتباط با مشتریان) است تا تمامی خدمات ارائه شده در این مرکز زیر نظر این واحد مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات احتمالی به مدیریت مرکز گزارش گردد. مرحله آخر آزادکردن ضامنی است که کارت گرافیک را داخل اسلات قفل کرده است. برای این کار مراحل گفته شده برای uninstall کردن درایور در Device Manager ویندوز را دنبال کنید، با این تفاوت که در مرحله آخر تیک گزینه Delete the driver software for this device را نزنید. از اینرو در مرکز سخت افزار ایران، بر این مرحله -مرحله عیب یابی- و طی صحیح آن تأکید ویژهای می شود. R و نوشتن عبارت “dxdiag” در قسمت run میتوانید این موضوع را دریابید.

اگر باز هم نتیجه یا پیشرفتی مشاهده نمیکنید، می توانید کارت گرافیک را در جایگاه دیگری برای PCle قرار دهید. اگر کارت گرافیک لپ تاپ شما نیز در طول روزهای اخیر دچار اختلال و خرابی در عملکرد گشته است میتوانید با اجرای مراحل درج شده در بخش زیر عیب یابی و تعمیر آن را انجام دهید. اگر چنین کیسی دارید، بکپلیت را به آرامی به عقب و جلو تکان دهید تا قطعه جدا شود. یکسری نکات هستند که باید در نظر داشته باشید تا چیپ گرافیک شما به مشکل نخورد. در صورتی که باز هم دستگاه درست کار نکرد و تصویر مانیتور برای شما به نمایش در نیامد، احتمالاً باید به فکر خرید و تهیه یک مانیتور جدید باشید. در زمان خرید چیپ گرافیک برای لپ تاپ تان به شماره ثبتشده بر روی چیپ دقت نمایید. در قدم اول پیش از خرید کارت گرافیک جدید، ابتدا باید مدل کارت گرافیک فعلی خود را بدانید. پس از اتصال مطمئن کانکتورهای برق کارت گرافیک، آنها را به اسلات مربوطه در انتهای GPU جدید خود متصل کنید و مطمئن شوید که محکم وصل شده و در جای خود حرکت نمیکنند.