آشنایی با انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی

معادن خاك پيت در چند ناحيه (عمدتاً در شمال ايران) شناسايي شدهاند ولي اين معادن دقيقاً حاصل تخمير دو خزه معروف هاپونوم Hyponum و بهترین گیاهان زینتی اسفاگنوم Sphagnum نيستند. غير از خاك تركيبات مصنوعي ديگر مثل پيت هم استفاده ميشود. استاد علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در بخش جنبی پنجمین کنگره ملی و بینالمللی گل و گیاهان زینتی هم چند کارگاه آموزشی شامل کارگاه مدیریت زمینهای ورزشی، کارگاه تکثیر تجاری گیاهان زینتی به روش کشت بافت، کارگاه گلآرایی (توسط دانشیار دانشگاه تکنولوژی پومرانیان غربی لهستان و پیشگام تدریس گل آرایی در لهستان)، کارگاه طراحی فضای سبز با رویکرد استفاده از گیاهان کمآببر، کارگاه نیازسنجی مصرف گل و گیاهان زینتی ایران و کارگاه طراحی منظر مبتنی بر تجربه باغ ایرانی برنامهریزی شده است. پنجمین کنگره ملی و بینالمللی گل و گیاهان زینتی با هدف انتقال تجارب و ایجاد شبکه همکاری محققان و تولیدکنندگان این حوزه و فعال کردن ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در این زمینه، ۲۲ تا ۲۴ شهریور ماه به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار میشود. زمان کاشت بعضی بذرها مانند بنفشه فرنگی، شب بو و جعفری در پاییز انجام می گیرد و نشاء های آماده شده در بهار به گل خواهد نشست. برای تحقق این مهم، در زمان انتقال گیاه به گلدان بزرگتر، تعدادی از ریشه ها را روی خاک قرار می دهند و روی آنها را با خزه اسفاگنوم و مقدار کمی خاک می پوشانند.

این گل زیبا که از زمان های قدیم نیز مهمان خانه های مردم ایران بوده است. گلهای این گیاه نماد خونگرمی و مهمان نوازی است و به عقیده برخی موجب خوش شانسی میشود. همچنین، این گیاه آفتاب کامل و خاکی را که زیاد ازنظر مواد آلی غنی نباشد میپسندد، بنابراین مجبور به کوددهی آن نخواهید شد. دکتر پژمان آزادی رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و رئیس پنجمین کنگره ملی و بینالمللی گل و گیاهان زینتی در این باره گفت: در این کنگره که با مشارکت دانشگاه شیراز، انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود، علاوه بر ارائه آخرین یافتههای پژوهشی محققان داخلی و خارجی در قالب سخنرانی و پوستر، اساتید و محققان برجسته داخلی و ۱۵ سخنران کلیدی از کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلستان، استرالیا، ترکیه، چین، مکزیک، لهستان و ایتالیا نیز سخنرانی میکنند. دانشیار علوم باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با اشاره به نقش و نگارهای برجای مانده در تخت جمشید که در جای جای آنها درخت سرو و گل لوتوس به چشم میخورد، خاطرنشان کرد: این آثار تاریخی نشان میدهد که نیاکان ما از هزاران سال قبل در کنار درختان میوه به کاشت گل و گیاهان زینتی هم توجه داشتهاند.

افرادی که ساعتهای طولانی در روز در محیط خارج از خانه حضور دارند یا افراد مستعد به ابتلا به بیماریهای ریوی و عفونی، کودکان و افراد سالمند باید از ماسکهای پارچهای یا فیلتر دار استفاده کنند. در این زمینه دکتر حسن صالحی دبیر علمی پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی نیز گفت: بهنژادی، گیاه افزایی، ریز افزایی و زیست فناوری، تغذیه و آبکشتی، فیزیولوژی و فیزیولوژی پس برداشت، مدل سازی در گیاهان زینتی، منظر شهری و باغبانی زینتی، گیاهان کم نهاده زینتی، گوناگونی زیستی و نگهداری منابع ژنتیکی، سازهها و خودکارسازی گلخانهها، تجاری سازی و فناوریهای نوین، راهکارهای گسترش صادرات، اقتصاد و بازار، توانمندیها و چالشهای صنعت گلکاری، فرهنگ و الگوی مصرف، مدیریت منظر شهری با تاکید بر مصرف بهینه آب، سلامت و محیط زیست، تنشهای زیوا (زیستی) و نازیوا (غیر زیستی)، آفات و بیماریهای گیاهان زینتی، راهکارهای گسترش گردشگری بر مبنای گیاهان زینتی و منظر و…

جوکار با اشاره به ضرورت کاشت گل و گیاهان زینتی در آپارتمانها و بوستانهای شهری و تأثیر مثبت آنها بر بهبود کیفیت هوا، کمک به حیات پرندگان و دیگر گونههای جانوری در شهرها و نیز ایجاد آرامش و حس نشاط و شادابی در شهروندان گفت: یکی دیگر از مزایای توسعه کشت گل و گیاهان زینتی، بازار مناسب و زمینههای خوب صادراتی این محصولات است. شاخ و برگ آنها ممکن است برگریز باشد، قبل از افتادن در پاییز به رنگ­های نارنجی، قرمز و زرد روشن در می­آید، یا همیشه سبز است، در این صورت در تمام طول سال سبز می­ماند. Bonsai واژهای ژاپنی است و به گیاهانی گفته میشود که با وجود داشتن اندازهی بزرگ در طبیعت، برای نگهداری در محیط کوچک سازش یافته اند.

به طور کلی این گیاهان دیر رشد کرده و به کود زیادی نیاز ندارند پس محلول کود رقیقی برای آنها درست کنید و بدانید با کود دادن زیاد بیشتر رشد نخواهند کرد و این کار تنها باعث آسیب به آنها میشود. ما به طور خاص مطلبی درباره2ی نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان نوشتهایم که مطالعهی آن هم خالی از لطفا نیست. جهت جلوگیری از آسیب و مرگ گیاه در هوای سرد این گیاه را به طور کامل بپوشانید. کار بر روي طب سنتي و استفاده از گياهان دارويي، در سراسر جهان و به خصوص هند، ژاپن، پاکستان، سريلانکا و تايلند در دست انجام ميباشد. طبق برآوردي که توسط سازمان بهداشت جهاني ( WHO ) صورت گرفته است، بيش از ۸۰ درصد مردم جهان (نزديک به ۵ ميليارد نفر)، براي درمان بيماريها هنوز از داروهاي گياهي استفاده ميکنند. اندازه ذرات ماسه و تخلخل بين اين ذرات بسته به نوع قلمهها متفاوت است پس بهتر است که براي قلمههاي مختلف اندازه معيني از محيط کشت را استفاده کنيم. اندازه ذرات پرلايت بين 1/2-4 ميليمتر است و بسته به نوع مصرف و نوع قلمه براي تکثير از پرلايتهاي نرم و نسبتاً درشت استفاده ميکنيم.

در هند نيز صادرات گياهان دارويي نسبت به سالهاي قبل سه برابر شده است. هنر پرورش بن سای هزاران سال پیش در چین رونق پیدا کرد. وجود بن سای و طبیعت در خانه از نظر مکتب بودائیسم، مفاهیم خاصی هم دارد. زیر شکم ماهی ماده منطقهای وجود دارد که وضعیت بارداری ماهی را نشان میدهد. نخل کاریوتا از گیاهان آپارتمانی بزرگ به لحاظ رشد طولی و همچنین عرضی بافت رویشی، دارای رشد مناسبی می باشد و برای نگهداری هرچه بهتر گیاه می بایست از نخل مذکور در نقاطی از خانه که آفتاب کامل دارد و درجه حرارت در آنجا حدودا 30 الی 33 درجه سانتی گراد است، نگهداری شود.

زمانی که گیاهان فضای باز را برای بالکن و تراس خود تهیه میکنید، پس از کاشت و قرار دادن آنها در فضای مدنظر به حال گل و گیاه خود توجه کنید تا روند تغیراتش را ببینید و از نیازهایش آگاه شوید. چینی ها احترام خاصی برای آن قائل هستند. کیفیت کالای چینی خوب است یا بد ؟ نیل به دلیل ارزش بالایی که به عنوان یک کالای تجاری پیدا کرده بود، طلای آبی نام گرفته بود. به همین گلدان را به یک محیط نسبتا گرم منتقل می کنند و آبیاری آن قطع می شود. همچنین امروزه به دنبال خلبانانان هواپیمای بدون سرنشین برای پروژههایی مانند گزارشهای هواشناسی و تمیز کردن محیط زیست میگردند. مثل گل حنا يا بگونيا كه حساسيتي نسبت به طول روز ندارند و در تمام طول سال گل دارند. محيطهاي کشت قلمهها فاقد هر گونه ذخيره غذايي بوده و بدليل آنکه فوقالعاده سبک هستند تخلخل زيادي دارند و نميتوانند مواد غذايي را به مدت زيادي در خود نگه دارند. پرورش گل های زینتی در گلخانه، در صورت فراهم نمودن شرایط و تجهیزات لازم و بکارگیری اصول و متدهای صحیح پرورشی و بازاریابی، می تواند شما را به سود بالایی برساند. عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ابراز امیدواری کرد که برگزاری کنگره گل و گیاهان زینتی ایران که علاوه بر جنبههای علمی و فنی این حوزه، راهکارهای گسترش صادرات، اقتصاد و بازار گل و گیاهان زینتی ایران را نیز در کانون توجه قرار میدهد، بتواند در فعالتر شدن ظرفیتهای تولیدی و صادراتی این حوزه نیز مؤثر باشد.

هفته ای یک بار به آن آب بدهید اما خاکش را غنی کنید تا بتواند حسابی برور شود. این اطلاعات کمک زیادی به شما در خرید بذر گل مناسب می کند. پوتوس طلایی یکی از بهترین گیاهانی است که میتوانید در اتاق خواب خود قرار دهید، چون قادر به تصفیه کردن هواست و بدین طریق به شما کمک میکند تا راحتتر نفس بکشید و در شب خواب بهتری داشته باشید. اگر به دنبال گیاهان تزئینی مقاوم به سرما می گردید، پپرومیا چروک یکی از زیباترین و منحصربهفردترین انواع این گیاهان است. انواع کاکتوس های ‘تعطیلات’ توانایی تولید سفید ، قرمز ، صورتی یا سفید را دارند گل بنفش هر سال. دکتر ابوالفضل جوکار، دبیر اجرایی پنجمین کنگره ملی و بینالمللی گل و گیاهان زینتی نیز با اشاره به قدمت و موقعیت ویژه استان فارس در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی توضیح داد: در حال حاضر هزاران تولیدکننده گلهای بریدنی و فصلی و تکثیرکننده نهال در فارس فعالیت دارند؛ به طوری که تنها در زمینه تولید گل رز حدود ۱۰۰ واحد تولیدی در استان مشغول به کارند و در زمینه سایر گلها و گیاهان زینتی مثل لیلیوم، میخک، داوودی، ژربرا و …

آدرس: کیلومتر ۸ شهید لشگری (جاده مخصوص) به سمت کرج، بعد از آزادگان، زیرگذر شهرک استقلال (یا دکتر عبیدی). بعد از ريشهدار شدن گياهان چون نياز به عناصر معدني در گياه خيلي بالا ميرود، در يک خاک مناسب که ذخيره کافي اين مواد را دارند کشت ميشوند. دادن پیسانکا به معنای دادن یک هدیه نمادین از زندگی است، به همین دلیل است که تخم مرغ باید کامل بماند. گلخانههای متصل به هم باید رو به جنوب ساخته شوند. گیاه آپارتمانی موسی در گهواره تنها در فصول رشد به کوددهی نیاز دارد. برای اینکه یک گیاه زینتی محسوب شود رسیدگیهای ویژهای توسط پرورش دهنده آن ملاک قرار میگیرد به عنوان مثال گیاهانی که برای ایجاد اشکال جالب هرس میشوند یا گیاهان مینیاتوری، فقط به این دلیل زینتی محسوب میشوند که باغبان آنها عملیات ویژهای را برای زیباسازیشان انجام میدهد و به محض اینکه به حال خود گذاشته شوند با رشد سریع و خروج از فرم ایجاد شده از دسته گیاهان زینتی هم خارج میشوند.

برای اینکه بهتر بتوانید گیاه مناسبتان را انتخاب کنید باید همه جوانبی که در بالا گفته شد را به دقت بررسی کنید. امروزه در جوامع صنعتي و در بسياري از کشورهاي پيشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتي و گياهان دارويي براي حفظ سلامتي، بهدليل افزايش اعتماد مردم به استفاده از اين گياهان، بسيار چشمگير است. حتی اگر کمی به مهارت برسید، قادر خواهید بود تا این گل را در تمام ایام سال در حال گلدهی حفظ کنید. ارزش آن به واسطه ذخيره آب تا ۴ برابر وزن خود. بهترین درجه حرارت برابی این گیاه ۸ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است.

هرس کردن و آبیاری برای این گیاه مهم است. تأمين رطوبت يكي از پارامترهاي مهم در گلخانه ها است. به نسبت مساوي يک حجمي از پرلايت و ماسه نرم (همان چيزي که در اصطلاح باغباني ماسه بادي ميگويند) را با هم مخلوط ميکنند و قلمهها را در آن قرار ميدهند. ترکيبي با نسبت مساوي از خاک برگ، ماسه بادي و خاک زارعي و داراي يک بافت خوب و مناسب براي پرورش گياهان آپارتماني اصطلاحاً خاک سبک ناميده ميشود. معمولاً مخلوطي از پرلايتهاي خيلي نرم و نسبتاً درشت به نسبت مساوي ترکيب ميکنيم و بعنوان يک بستر ريشهزايي از آن استفاده ميشود. ژاپنی های خلاق به توسعه و تکمیل آن پرداختند.

در طی آبیاری های مکرر، این پوشش نازک، از بین میرود و پوست ریشه در معرض نور خورشید، سخت میشود و بدین ترتیب هدف ما در القای تصور کهن بودن گیاه تحقق می آید. گونههای در معرض نابودی در فهرست قرمز IUCN. لذا گلخانه هايي كه ارتباط كمتري با فضاي خارج دارند و يا گلخانه هايي كه تبادل گازي كمي دارند و در معرض رفت و آمدهاي مكرر و متوالي نيستند براي مصرفCo2 مناسب تر هستند. البته وجود یک گیاه سمی در خانه به تنهایی مشکلی ایجاد نمیکند اما اگر اجزای این گیاه مثلا برگهای آن توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده شود، باعث مسمومیت میشود. تا بدین ترتیب به گیاه ظاهری متقارن ببخشند. فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت گیاه یاس از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها – اندامها و خود گیاه دیفن باخیا مطالعه میشود.