نقش خدمات مهندسی محصول در راه حل های اینترنت اشیا

همگرایی اینترنت اشیا (اینترنت اشیا) و خدمات مهندسی محصول (PES) این منجر به یک رابطه همزیستی شده است که قدرت دگرگونی را در طیف وسیعی از همه صنایع فراهم کرده است.

اینترنت اشیا یک فناوری رو به رشد در دهه گذشته بوده است. اینترنت اشیا حجم عظیمی از داده ها را از هر منبع قابل تصوری تولید می کند! خواه این یک دستگاه پوشیدنی باشد که گام‌های ما را برای نظارت بر ضربان قلب ما ردیابی می‌کند و در تلفن‌های هوشمند ما تعبیه شده است – ما را با چیزها و افراد مهم زندگی‌مان در ارتباط نگه می‌دارد.

ارتباط و سازگاری در چشم انداز دیجیتال امروزی، آنها کلیدهای برنده شدن این مزیت رقابتی در بازار در سراسر هر صنعتی هستند.

اینترنت اشیا (IoT) طیف وسیعی از محصولات از خانه‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی شخصی گرفته تا برنامه‌های صنعتی تعبیه‌شده در محیط‌ها، فرآیندها و عملیات را پوشش می‌دهد. آنها دستگاه هایی هستند که زندگی فیزیکی و آنلاین را یکپارچه می کنند و چالش هایی را برای مشاغل و همچنین مصرف کنندگان ایجاد می کنند. با این حال، بزرگترین مزیت آنها این است که، اگر به خوبی مورد بهره برداری قرار گیرند، می توانند به شناسایی الگوهایی کمک کنند که قادر به تصمیم گیری تصمیم گیرندگان برای تصمیم گیری استراتژیک و آگاهانه هستند، در نتیجه کارایی را افزایش می دهند، بینش های جدید ارائه می دهند و در نتیجه مزیت رقابتی ایجاد می کنند.

کسب و کار خدمات مهندسی محصول

برای اینکه خدمات مهندسی محصول در راه حل های اینترنت اشیا مستقر شوند، باید بدانیم مهندسی محصول چگونه کار می کند.

مشخص است که مهندسی محصول اساساً شکاف بین طراحی و تولید یک دستگاه، جزء، سیستم یا حتی یک فرآیند را پر می کند. یک مهندس محصول شبیه به یک سرآشپز ستاره دار میشلین است که شامل نرم افزار، سخت افزار و طراحی فرآیند و همچنین بهبودها و تکرارها می شود. برای توسعه هر محصولی بر اساس تحقیقات بازار، بازخورد کاربر، رعایت مقررات و انطباق، و بالاتر از همه انتظارات مشتری، یک رویکرد ساختاریافته مورد نیاز است. مهندسی محصول سهولت استفاده، هزینه، قابلیت اطمینان، طول عمر و قابلیت سرویس را در نظر می گیرد.

بر اساس گزارش‌های Maximize Market Research، بازار جهانی خدمات مهندسی محصول در سال 2022 به رقم خیره کننده 966.22 میلیارد دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود که با CAGR 7.4 درصد تا سقف رشد کند. 1592.60 میلیارد دلار تا سال 2029!

عوامل اصلی تأثیرگذار عبارتند از:

ارائه دهندگان خدمات مستقل (ISV) که از فناوری های جدید بهره می برند: به نظر می رسد هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT) و پذیرش ابری باعث نوآوری و خلاقیت می شوند و به کاهش هزینه ها کمک می کنند. برای مثال، هوش مصنوعی به خودکارسازی بیشتر فرآیندها کمک می‌کند که به نوبه خود زمان پردازش را کاهش می‌دهد و در نتیجه به تولید سریع‌تر کمک می‌کند.

تقاضای مصرف کننده: مصرف‌کنندگان راه‌حل‌های فن‌آوری بهبودیافته، ویژگی‌های غنی‌سازی با تقاضای بیشتر، خانه‌های هوشمندتر و دستگاه‌های الکترونیکی هوشمندتر را دریافت می‌کنند که به نوبه خود باعث پیاده‌سازی و بهبود سریع‌تر می‌شوند.

زمان سریعتر برای بازاریابی (TTM): سازمان هایی که خدمات مهندسی محصول خود را برون سپاری می کنند می توانند بر حوزه های دیگری مانند بازاریابی، اجرای اهداف استراتژیک خود و اجرای طرح کسب و کار خود بدون هیچ مانعی تمرکز کنند و در نتیجه TTM آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مقابله با پیچیدگی محصول: همانطور که فناوری‌های جدیدتر به هم پیوسته‌تر می‌شوند، تقاضا برای تجزیه و تحلیل سریع‌تر و رابط‌های سازگار با کاربر فعال می‌شود که به مهندسان محصول فشار می‌دهد تا ویژگی‌های جدیدتر را در دستگاه‌ها ادغام کنند، آزمایش و ارتقا دهند، اغلب در زمان واقعی.

به روز رسانی نرم افزارهای قدیمی: تلاش و زمان زیادی صرف حفظ سیستم های قدیمی می شود. مهندسی محصول می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا سیستم‌هایی را که می‌توانند با دستگاه‌های IoT کار کنند، به‌ویژه در بخش‌های بهداشت و درمان و تولید، به‌روزرسانی سیستم‌ها و فرآیندهای قدیمی از طریق اتوماسیون و به‌روزرسانی‌های بلادرنگ که منجر به اقدام فوری در صورت نیاز می‌شود، به روشی افزایشی هوشمندانه طراحی کنند.

خدمات مهندسی محصول این نقش اساسی در زنده کردن مفاهیم اینترنت اشیا ایفا می کند. این خدمات به عنوان معماران پشت صحنه شناخته می شوند که در کل چرخه عمر توسعه محصول که شامل:

  • تجسم: تولید ایده برای تقویت دستگاه ها و فرآیندهای IoT قابل اجرا است. درخواست ها و ترجیحات مبتنی بر تحقیقات بازار و بررسی ها از جمله محدودیت های فنی توسط مهندسان محصول قبل از همکاری با تیم توسعه در نظر گرفته می شود.
  • طراحی و نمونه سازی: پیش‌بینی اینکه چگونه سیستم‌ها یک دستگاه را به فرآیندها یا برنامه‌های کاربردی مرتبط می‌کنند که عملکرد، مقیاس‌پذیری، امنیت، و مهم‌تر از همه، فرآیند یکپارچه با رابط کاربری آسان برای نمونه‌سازی یک محصول را تضمین می‌کند، در مراحل اولیه برای اطمینان از انطباق آن با استانداردها ضروری است. و مقررات.
  • توسعه: ساخت دستگاه و پلتفرم هایی که در کنار هم کار کنند و نظارت بر هر مرحله از توسعه در سطح سخت افزار و یکپارچه سازی نرم افزار در مرحله توسعه کاملا ضروری است.
  • تست ها: تست سخت‌افزار و نرم‌افزار برای اطمینان از عملکرد روان، سازگاری و سازگاری، و مطابقت با انطباق، استانداردها و مقررات مورد نیاز صنعت، هم در بخش نرم‌افزار و هم از نظر سخت‌افزار، برای عملکرد بلادرنگ محصول حیاتی است.
  • آمادگی و استقرار محصول: قبل از استقرار نهایی، داشتن محصولی آماده برای تولید انبوه بدون نقص ضروری است. استقرار دستگاه در سناریوهای بلادرنگ، اطمینان از قابلیت اطمینان و ایمنی محصول، و اطمینان از اثربخشی سیستم ها و فرآیندهای آن برای موفقیت آن بسیار مهم است.

اجزای اصلی خدمات مهندسی محصول برای راه حل های اینترنت اشیا

اجزای خاصی از PES و ادغام آن با دستگاه های اینترنت اشیا وجود دارد که در صورت پیاده سازی می تواند منجر به تولید محصولات عالی شود

حسگرها، داده ها و ارتباطات: دستگاه های اینترنت اشیا از حسگرهای زیادی برای جمع آوری داده ها استفاده می کنند. هنگامی که مهندسان محصول طراحی را پس از تحقیقات بازار در نظر می گیرند، هنگام ادغام حسگرها در یک دستگاه، سیستم یا فرآیند، دقت زیادی لازم است. این منجر به تولید داده های پیشرفته می شود که می تواند با استفاده از هوش مصنوعی برای به دست آوردن بینش ارزش افزوده تجزیه و تحلیل شود. جریان و ارتباط نحوه عملکرد دستگاه و خروجی های مورد نیاز باید هنگام طراحی در نظر گرفته شود. باید پیش بینی شود که فضا برای بهبود و سازگاری با سیستم ها و ارتقاء های مختلف حفظ شود.

مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها: داده های تولید شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا باید از نظر ذخیره سازی و امنیت به خوبی مدیریت شوند. طراحی و یکپارچه‌سازی نرم‌افزار مناسب، جریان داده‌ها و رابط‌های کاربرپسند که ترکیب خوبی از سازگاری با سخت‌افزار با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند، به انجام تجزیه و تحلیل‌های عالی مورد نیاز برای دریافت بینش در زمان واقعی کمک می‌کند.

یکپارچه سازی و اتوماسیون: با توجه به تعداد سیستم ها و فرآیندهای درگیر در توسعه یک محصول واحد، معماری میکروسرویس ها اغلب شامل رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) برای عملکرد روان است. روش‌ها، ابزارها و فرآیندها باید در هر مرحله از توسعه محصول نظارت و آزمایش شوند تا به یکپارچگی موفقیت‌آمیز دست یابند که شامل تست مجدد و اشکال‌زدایی حتی پس از استقرار است.

حفاظت: داده ها نیاز به حفاظت دارند. خدمات مهندسی محصول باید سازگاری سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز، از جمله اقدامات سختگیرانه برای محافظت از یکپارچگی داده ها و حریم خصوصی کاربر را فراهم کند. نیاز به محافظت در برابر تهدیدات سایبری بالقوه همان چیزی است که خدمات مهندسی محصول می‌تواند برای دستگاه‌ها، سیستم‌ها و فرآیندهای IoT فراهم کند.

مقیاس پذیری و قابلیت همکاری: به دلیل سرعت بالای فناوری نیاز به ایجاد مقیاس پذیری در دستگاه ها و سیستم های IoT وجود دارد. برای هر ویژگی جدیدی که اضافه می‌شود، باید فضایی برای بهبود در نظر گرفته شود و راه‌حل‌ها و به‌روزرسانی‌ها باید به طور یکپارچه ادغام شوند تا قابلیت همکاری با بسیاری از سیستم‌ها را فراهم کنند.

آینده اینترنت اشیا و خدمات مهندسی محصول

بخش‌های مختلفی که از خدمات اینترنت اشیا و مهندسی محصول بهره‌مند شده‌اند و متحول شده‌اند، شامل مراقبت‌های بهداشتی، تولید، حمل‌ونقل و کشاورزی هستند، اما محدود به آن‌ها نیستند. با این حال، چالش‌هایی وجود دارد که هم خدمات اینترنت اشیا و هم خدمات مهندسی محصول ممکن است با آن‌ها مواجه شوند:

حفاظت: اولویت در میان آنها حفظ حریم خصوصی و امنیت است. هوش مصنوعی و استفاده اخلاقی از داده ها نیز باید با مقررات و استانداردهای مختلف در صنایع مختلف از مراقبت های بهداشتی تا تولید مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، گذرواژه‌های ضعیف، وصله‌های به‌روزرسانی ناکافی، و مدیریت دستگاه نامرغوب می‌توانند آسیب‌پذیری‌ها را در زیرساخت‌های جدید اینترنت اشیا افزایش دهند و شکاف‌های حفاظتی را برای سیستم‌های قدیمی که این دستگاه‌ها به آنها متصل هستند افزایش دهند.

ذخیره سازی محاسباتی و ابری: علاوه بر این، نحوه ذخیره و ایمن سازی داده ها نیز برای عملکرد یک محصول عالی اینترنت اشیا بسیار مهم است. هر محصولی که از حسگرهای بی‌شماری استفاده می‌کند معادل استفاده از مقدار زیادی قدرت محاسباتی است. هر حسگر باید داده‌هایی را که جمع‌آوری می‌کند ذخیره و پردازش کند، که می‌تواند گران و انرژی بر باشد. وقتی یک سازمان از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کند، حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند به‌طور یکپارچه داده‌ها را جمع‌آوری کرده و برای پردازش بلادرنگ در مقیاس به ابر ارسال کنند. علاوه بر این، هوش عمومی مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ (LLM) در حال افزایش هستند و به قدرت محاسباتی می‌افزایند که حسگرها در آینده نزدیک بیشتر و بیشتر از آن استفاده خواهند کرد.

محاسبات لبه و فناوری 5G: ما می دانیم که محاسبات لبه به دلیل توانایی آن در کاهش تأخیر با پردازش داده های نزدیک به منبع و در نتیجه ارائه پاسخ های بلادرنگ سریعتر شناخته شده است. یکپارچه‌سازی 5G تنها می‌تواند به افزایش اتصال سریع‌تر کمک کند و بنابراین فرصت‌های جدیدی را برای برنامه‌های مختلف در بخش‌های مختلف از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا تولید، خودرو و هوانوردی باز می‌کند، و اتصال ذاتی بیشتری را بین خدمات مهندسی محصول و راه‌حل‌های اینترنت اشیا فراهم می‌کند!

به طور خلاصه

خدمات مهندسی محصول که به عنوان معمارانی شناخته می شوند که چشم انداز اینترنت اشیا را شکل می دهند و اتصال یکپارچه بین دستگاه ها را تضمین می کنند، به افزایش بهره وری، هوش و تجربیات کاربر برای افزایش درآمد و غنی سازی بینش مشتری کمک می کند. یکی از نقش های مهمی که مهندسی محصول در اینترنت اشیا ایفا می کند، توانایی ایجاد راه حل های یکپارچه و منسجم است که می تواند شکاف بین دستگاه ها و پلتفرم های مختلف را پر کند. علاوه بر این، عملکرد را بهبود می بخشد، تجربه کاربری و کارایی بهتری را ارائه می دهد که منجر به روابط قوی تر با مشتریان و ذینفعان می شود.

Calsoft به عنوان یک شرکت Technology First و پیشرو در خدمات مهندسی محصولات نرم افزاری، محرکی است که به مشتریان خود کمک می کند تا چالش های تجاری خود را با فناوری هایی در حوزه های ذخیره سازی، مجازی سازی، شبکه، امنیت، ابر، AI/ML، IoT و ارتباطات حل کنند. .

ارجاع:
(1) https://www.maximizemarketresearch.com/market-report/product-engineering-services-market/122268/
(2) هر آنچه باید در مورد خدمات مهندسی محصول بدانید. (xcubelabs.com)

منبع: https://www.calsoftinc.com/blogs/role-of-product-engineering-services-in-iot-solutions.html