زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) در مقابل. خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS)

فناوری عمیقاً در حال تغییر جهان است و برای مقابله با پیشرفت سریع در این زمینه و پیشی گرفتن از رقبا، شرکت ها باید از فناوری ها و راه حل های نوآورانه استقبال کنند. محیط های کسب و کار به صورت دیجیتالی عملیات خود را برای ماندن در رقابت، نوآوری و تلاش برای بهره وری و افزایش درآمد تغییر داده اند. پس از شیوع بیماری همه گیر کووید-19، بسیاری از شرکت ها مفهوم کار از راه دور را پذیرفته اند، که آنها را ملزم به استفاده از فناوری های پیشرفته برای حمایت از کارمندان از راه دور می کند.

با توجه به نیاز مبرم به جابجایی از محیط های اداری به محیط های کاری از خانه، سازمان ها هنوز در حال بررسی انتخاب بین مجازی سازی برنامه ها و مجازی سازی دسکتاپ هستند.
مجازی سازی برنامه ها، ارائه برنامه ها را بر روی هر دستگاهی آسان می کند. در حالی که مجازی سازی دسکتاپ می تواند کل ایستگاه کاری را شبیه سازی کند. در حال حاضر، بخش فناوری اطلاعات (IT) در تلاش است تا از دسترسی به برنامه‌ها و منابع شبکه ضروری پشتیبانی کند، در حالی که هزینه‌های دسکتاپ را به حداقل می‌رساند.

یک راه حل مناسب استفاده از زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) به جای محیط دسکتاپ سنتی است. مجازی سازی دسکتاپ یک فناوری سطح بالا است که در ارائه عملکرد بالا، امنیت بهتر، انعطاف پذیری و تطبیق پذیری برای همه سازمان ها مهارت دارد. خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS) یا VDI راه حل های ضروری برای دستیابی به مجازی سازی دسکتاپ هستند.

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) و خدمات دسکتاپ از راه دور (که قبلاً به عنوان خدمات ترمینال شناخته می شد) از جمله پرکاربردترین اصطلاحات در فناوری اطلاعات هستند و مردم اغلب در درک تفاوت بین آنها گیج می شوند. اگرچه ممکن است شباهت هایی با هم داشته باشند، اما درک درستی از هر دو مفهوم مهم است. برای درک مجازی سازی دسکتاپ، مزایای اصلی آن و مقایسه بین VDI و RDS، وبلاگ را بخوانید.

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

فناوری مجازی‌سازی دسک‌تاپ، ایستگاه کاری کاربر را شبیه‌سازی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد از راه دور از هر رایانه متصل به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند. این روش با انتزاع دسکتاپ کاربر، یک نرم افزار یا کپی منطقی از محیط دسکتاپ و سیستم عامل (OS) کاربر نهایی ایجاد می کند. به این ترتیب، سازمان‌ها به کاربرانی که از راه دور یا مجازی کار می‌کنند این امکان را می‌دهند تا بدون توجه به دستگاه یا سیستم عاملی که کاربر راه دور از آن استفاده می‌کند، به طور ایمن به منابع سازمانی دسترسی داشته باشند.

به طور سنتی، دستگاه‌های فیزیکی مانند رایانه‌های رومیزی، سرورها و غیره برای انجام وظایف مرتبط با شغل توسط کارکنان و سازمان‌ها استفاده می‌شوند. شرکت ها داده ها یا خدمات خود را در سرورهای فیزیکی مرکزی میزبانی می کنند. مجازی سازی دسکتاپ یک فضای کاری دیجیتالی را بر اساس مجازی سازی اپلیکیشن فراهم می کند. سرورهای منطقی یا مجازی بر روی سرورهای فیزیکی مشترک میزبانی می شوند که هر کدام دارای سیستم عامل و نرم افزار خاص خود برای انجام عملیات هستند. به طور خلاصه، چندین ماشین مجازی (VM) روی یک سرور فیزیکی مشترک اجرا می‌شوند.

دو روش مهم و محبوب مجازی سازی دسکتاپ بر محلی بودن یا راه دور بودن نمونه سیستم عامل تاکید دارند.

  • مجازی سازی دسکتاپ محلی از مجازی سازی سخت افزاری استفاده می کند. در این نوع مجازی سازی، حجم کار و پردازش بر روی سخت افزار محلی اجرا می شود. این بهترین زمانی است که نیازی به اتصال ثابت شبکه نباشد. از آنجایی که شامل پردازش محلی است، به اشتراک گذاشتن منابع از طریق شبکه با هر دستگاه محاسباتی مانند رایانه یا تلفن های هوشمند دشوار است.
  • مجازی سازی دسکتاپ از راه دور امکان دسترسی از راه دور به منابع محاسباتی مشترک را برای کاربران فراهم می کند. این نوع مجازی سازی از یک مدل محاسباتی کلاینت/سرور استفاده می کند که در آن تیم های فناوری اطلاعات بر نرم افزار و سخت افزار دسکتاپ کنترل خواهند داشت. سیستم عامل و برنامه های کاربردی سازمان بر روی سرورهایی که در فضای ابری یا در مرکز داده قرار دارند میزبانی و اجرا می شوند.

با قابلیت های فوق، مجازی سازی دسکتاپ از استفاده کارآمد از منابع، نیروی کار از راه دور و امنیت متمرکز پشتیبانی می کند. بخش فناوری اطلاعات امنیت را یکی از مهم ترین چالش هایی می داند که برای برآوردن نیازهای بازار با آن مواجه است. مجازی سازی دسکتاپ از کنترل امنیتی متمرکز پشتیبانی می کند، سیستم عامل و مشکلات مربوط به برنامه را از دستگاه های کاربر نهایی حذف می کند. این رویکرد بیشتر بر هویت و مدیریت دسترسی متمرکز است و به کاربران اجازه می‌دهد فقط به برنامه‌ها و داده‌های مجاز دسترسی داشته باشند.

انواع مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

مجازی سازی دسکتاپ به طور ایده آل با سه نوع برجسته ارائه می شود. زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI)، خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS) و دسکتاپ به عنوان سرویس (DaaS).

  • VDI اصطلاحی که برای توصیف کاربرانی استفاده می شود که از راه دور به کل محیط سیستم عامل دسکتاپ دسترسی دارند. دسکتاپ می تواند یک کامپیوتر شخصی معمولی (PC) یا یک ماشین مجازی (VM) باشد. VDI یک راه حل متمرکز تحویل دسکتاپ است. مفهوم VDI ذخیره و اجرای بارهای کاری دسکتاپ از جمله سیستم عامل کلاینت ویندوز، برنامه ها و داده ها در ماشین مجازی مبتنی بر سرور (VM) در مرکز داده است تا به کاربر اجازه دهد با دسکتاپ ارائه شده از طریق پروتکل Remote Desktop تعامل داشته باشد. (RDB). در استقرار VDI دو مدل دسکتاپ مجازی ثابت یا پایدار و دسکتاپ مجازی پویا یا ناپیوسته وجود دارد. در حالت استاتیک، نقشه‌برداری یک به یک ماشین‌های مجازی برای کاربران وجود دارد. در معماری پویا، تنها یک تصویر اصلی دسکتاپ ذخیره می شود.
  • که در دوباره رید کنید، که قبلاً به عنوان خدمات ترمینال شناخته می شد، چندین کاربر سیستم عامل و برنامه های کاربردی یکسانی را که در یک سرور اجرا می شوند، به اشتراک می گذارند که به عنوان “RD Session Host” شناخته می شود. جلسات اشتراکی نحوه برخورد خدمات ترمینال با مشتریان سطح بالا است. دستگاه کاربر مانند یک ترمینال ورودی/خروجی (I/O) برای یک سرور مرکزی عمل می کند. کنترل نصب، پیکربندی و به‌روزرسانی نرم‌افزار زمانی آسان‌تر است که دسکتاپ‌های کاربر نهایی در یک مرکز داده مرکزی اجرا شوند، نه در رایانه هر کاربر نهایی. علاوه بر این، دسترسی کاربران به دسکتاپ از هر رایانه ای که از خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS) استفاده می کند، آسان تر شده است.
  • او زیر پا گذاشت این ماشین‌های مجازی را روی یک ابر پشتیبان ارائه شده توسط اشخاص ثالث میزبانی می‌کند. برخلاف هر مجازی سازی دسکتاپ دیگر، DaaS از مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و استقرار سریع پشتیبانی می کند. DaaS دارای مزایای محاسبات ابری است، از حجم کاری متغیر و نیازمندی های ذخیره سازی پشتیبانی می کند، و قیمت گذاری مبتنی بر استفاده، که اساس مدل های کسب و کار سازمانی را تشکیل می دهد. از آنجایی که دسکتاپ ها و برنامه ها توسط ارائه دهندگان شخص ثالث میزبانی می شوند، نیاز به سرمایه گذاری در سرور یا مرکز داده را از بین می برد و منابع و نیروی کار مورد نیاز برای راه اندازی را کاهش می دهد.
نقطه مقایسه VDI دوباره رید کنید
تعداد کاربران: نقشه برداری VM 1 کاربر 1 ماشین مجازی بیش از یک کاربر یک میزبان جلسه از راه دور دسکتاپ (RDSH) را به اشتراک می گذارد
هزینه های غیرمستقیم بالاتر کمترین
ساختمان سفارشی و ساده تر مشترک و پیچیده
هزینه مربوطه سازماندهی یک سرور محلی نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد خود میزبانی آسان تر برای سازماندهی یک سرور محلی
منابع ارائه شده است جلسه دسکتاپ و جلسه برنامه از طریق شبیه سازی فوری جلسه برنامه و جلسه دسکتاپ
فواید از همین تصویر استفاده کنید

مدیریت یک سیستم عامل واحد هزینه ها را کاهش می دهد

پردازش از ایستگاه های کاری جداگانه به سرور VDI می رود

امنیت داده ها و عیب یابی آسان تر شده است

یک نکته نگهداری

یک بار نصب کنید، از تعداد زیادی استفاده کنید.

کاهش هزینه های صدور مجوز

امنیت جامد

هزینه های پایین تر

اکنون برای درک انواع مجازی سازی دسکتاپ، بیایید به مقایسه های کلیدی بین VDI و RDS بپردازیم. جدول و تصویر (شکل 1) زیر تفاوت VDI با RDS را نشان می دهد.

VDI و RDS VDI و RDS
شکل 1: VDI و RDS (تصویر: VMWare)

ارائه دهندگان مختلف VDI

Horizon View از VMwareHorizon یک راه حل VMware برای VDI است که دسترسی کاربران نهایی به تمام دسکتاپ های مجازی، برنامه ها و خدمات آنلاین را از طریق یک فضای کاری دیجیتال واحد که می تواند بر حسب تقاضا در دسترس قرار گیرد، فراهم می کند.

VMware View قابلیت های دسکتاپ از راه دور را در اختیار کاربران فناوری مجازی سازی VMware قرار می دهد. این یک سیستم عامل دسکتاپ مشتری است – معمولاً مایکروسافت ویندوز 7 یا ویندوز 10 – که روی سرور اجرا می شود. محصول VMware View که در شکل 2 نشان داده شده است، دارای مجموعه ای از اجزای مورد نیاز برای تهیه دسکتاپ مجازی است.

VMWare Horizon View Architecture VMWare Horizon View Architecture
شکل 2: معماری VMWare Horizon View (تصویر: VMWare)
  • مشاهده سرور اتصال: این یک سرویس نرم افزاری است که به عنوان یک واسطه برای ارتباطات مشتری عمل می کند.
  • پیشنهاد نماینده: این یک سرویس نرم افزاری است که بر روی تمام ماشین های مجازی مهمان برای مدیریت آنها نصب شده است.
  • نمایش مشتری: این یک برنامه نرم افزاری است که به View Connection Server متصل می شود تا کاربران بتوانند به دسکتاپ خود متصل شوند.
  • مشاهده مشتری در حالت محلی: این نسخه ای از View Client است که برای پشتیبانی از ویژگی Desktop محلی توسعه یافته است، که به کاربران اجازه می دهد ماشین های مجازی را دانلود کرده و از آنها در سیستم های محلی خود استفاده کنند.
  • نمای مدیریت: این یک برنامه وب است که به مدیران View اجازه می دهد تا View Connection Server را پیکربندی کنند، دسکتاپ ها را مستقر و مدیریت کنند، احراز هویت کاربر را کنترل کنند، رویدادهای سیستم را شروع و بازرسی کنند، و فعالیت های تحلیلی را انجام دهند.
  • سرور در مرکز: سروری است که به عنوان یک مدیر مرکزی عمل می کند و نقطه مرکزی را برای پیکربندی، تامین و مدیریت ماشین های مجازی در مرکز داده فراهم می کند.
  • دمو آهنگساز: این یک سرویس نرم افزاری است که بر روی سرور vCenter نصب شده است تا به View اجازه دهد تا به سرعت چندین دسکتاپ پیوند داده شده را که از یک تصویر پایه متمرکز شبیه سازی شده اند، مستقر کند.
  • مشاهده سرور حمل و نقل: این یک سرویس نرم افزاری است که انتقال داده ها بین مراکز داده و دسکتاپ های نمایشگر را مدیریت و ساده می کند.

دسکتاپ Citrix Zen: Citrix XenDesktop که برای پیکربندی محیط های مجازی توسعه یافته است، یک برنامه کاربردی و محصول مجازی سازی دسکتاپ است که برای ارائه دسکتاپ ها و برنامه های کاربردی ویندوز کامل در زیرساخت های مجازی توسعه یافته و توسط Citrix Systems طراحی شده است.

اجزای Citrix XenDesktop همانطور که در شکل 3 نشان داده شده است عبارتند از:

اجزای اصلی XenDesktopاجزای اصلی XenDesktop
شکل 3: اجزای اصلی XenDesktop (تصویر: Citrix)
  • مانیتور تحویل: Delivery Controller جزء مدیریت مرکزی هر وب سایت XenApp یا XenDesktop است. کنترل کننده وضعیت رایانه های رومیزی را مدیریت می کند، آنها را بر اساس تقاضا و پیکربندی اداری راه اندازی و متوقف می کند.
  • پایگاه داده: این پایگاه داده داده های جمع آوری شده و مدیریت شده توسط سرویس هایی که کنترل کننده را تشکیل می دهند را ذخیره می کند.
  • نمایندگی تحویل مجازی (VDA): این دستگاه را قادر می سازد تا با کنترلر ثبت نام کند، که به نوبه خود به دستگاه و منابعی که میزبان آن است در دسترس کاربران قرار می گیرد.
  • ویترین: StoreFront کاربران را در منابع میزبانی سایت احراز هویت می کند و دسکتاپ و فروشگاه های برنامه ای را که کاربران به آنها دسترسی دارند مدیریت می کند.
  • گیرنده: بر روی دستگاه های کاربر و سایر نقاط پایانی نصب می شود. این برنامه برای ارائه دسترسی بر اساس تقاضا به برنامه های کاربردی ویندوز، وب و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) طراحی شده است.
  • استودیو: Studio یک کنسول مدیریتی است که شما را قادر می سازد تا استقرار خود را پیکربندی و مدیریت کنید و نیازی به کنسول های اداری جداگانه برای مدیریت تحویل برنامه و دسکتاپ را از بین ببرید.
  • خروج: Director یک ابزار مبتنی بر وب است که پشتیبانی فناوری اطلاعات و تیم‌های میز کمک را قادر می‌سازد تا محیط را نظارت کنند، مشکلات را قبل از اینکه سیستم حیاتی شوند عیب‌یابی کنند و وظایف پشتیبانی را برای کاربران نهایی انجام دهند.
  • سرور مجوز: سرور مجوز مجوزهای محصول شما را مدیریت می کند.
  • هایپروایزر: هایپروایزر ماشین های مجازی را در سایت شما میزبانی می کند. هایپروایزر بر روی یک کامپیوتر میزبان نصب شده است که به طور کامل به اجرای هایپروایزر و میزبانی ماشین های مجازی اختصاص دارد.

افکار پایانی

RDS و VDI اجزای ضروری مجازی سازی دسکتاپ هستند که نیازمندی ها و سناریوهای محاسباتی خاص با آمادگی و انعطاف پذیری استقرار را برآورده می کنند. VDI و RDS دارای ویژگی هایی هستند که با نیازهای منحصر به فرد یک کسب و کار سازگار است، اما انتخاب بین آنها برای برخی شرکت ها دشوار است.

Calsoft یکی از مشارکت‌کنندگان اولیه فناوری‌های مجازی‌سازی، به‌طور بی‌وقفه آخرین نوآوری‌ها را دنبال کرده و فعالانه آنها را در پروژه‌های مشتری برای به حداکثر رساندن مزایای تجاری در دو دهه گذشته اجرا کرده است. Calsoft با تخصص خود به شرکت های محصول کمک می کند تا محصولات مجازی سازی نسل بعدی را توسعه دهند.

منبع: https://www.calsoftinc.com/blogs/virtual-desktop-infrastructure-vdi-vs-remote-desktop-services-rds.html